Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1389376
yrrol3 skrev:
KalleJ skrev: tis 30 jun 2020, 17:06 https://www.tyrereviews.co.uk/Article/2 ... e-Test.htm
Kolla där avgör själv.

Våtegenskaper är viktiga men svårt att jämföra däck som utlovar livslängd med däck som inte gör det... Speciellt om man börjar tänka på kostnad per mil också.
Trevligt test. Hur är brittiska vägar jämfört mot svenska?

Hakka Blue 2 är positivt omskriven i privatpersonerreviews men hade väldigt begränsat med 18" däck.
Jag absolut avskyr effecientgrip 1 med dess plågsamt höga ljudnnivå så vågar inte pröva 2an.

Fast testet visar klart att michelin primancy 4 är bättre än dessa och continental 6.

Samtidigt är det många på forumet som hyllar CrossClimate, och nu när jag kollade deras bedrövliga webbsida så har dom CrossClimate+ som jag antar är en ny version eller att ni missar skriva plustecknet.

Jag tillhör dom som blir besviken att byta till tröga högljudda sommarhjul så jag hade väl i sig inte haft något emot fake-åretruntdäck .

https://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Mich ... e-Plus.htm Visar 89% komfort, 89% skulle köpa igen.
https://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Mich ... macy-4.htm visar 88% komfort, 74% skulle köpa igen.

Hur går det i erat sökande efter tysta däck? (Vilket jag nu såg att tråden inte handlade om, haha)


Här är ett annat test med flera däck, såsom crossclimate+, primacy 4, Continental 6
https://alltyretests.com/michelin-primacy-4/
Det är ett svensk test från Teknikens Värld om du läser titeln.... :party:
Frågan är väl mer vilka däcktryck de körde med och om vissa däck klarar sig bättre med lägre däcktryck isåfall.

Crossclimate+ har funnits sen 2017 vad jag kan se.

Och ja hitta premium däck med någon slags bra väghållning är svårt på svensk asfalt. Vinterdäck med mjukare däcksidor och gummiblandning brukar vara bättre.
Falken FK510 (17"+) har "mjuka" däcksidor för att vara "UHP-summer" är ganska tysta, men låter ändå mer än vinterdäck. Inga problem med morgonsula eller balansering.
Crossclimate+ kan väl funka om man inte lägger massa motorvägsmil på sommaren och har lite kortare körsträcka per år. Skönt att kunna slänga på dubbdäck när man vill sen på vintern?
#1389669
Audi har Hankook originalmonterat numera. Jag är väldigt nöjd med mina vad gäller ljudnivå. Svårt dock att jämföra med något eftersom jag inte kört olika uppsättningar på samma bil och väg.
#1389693
Jag har hankook (s1 evo 2) som är märkta med ro1, dvs audi.
Har kört conti sport contact 3, bridgestone s001, falken fk510 tidigare (på samma bil)

Tror nog hankookdäcken är bäst, men alla har varit bra på olika sätt (förutom conti som inte var bra på nåt)
Bridgestone hade grym feedback och stabilitet på torrt. Bullrigt och gillade inte väta.

Falken var rätt tysta och komfortabla. Inte kanon livslängd, tror nåt däck var lite ovalt eller nåt.

Hankookdäcken är mycket jämna i hur de upplevs, kunde kanske varit lite bättre feedback, men bilen är förstås äldre, snart 20k mil så man får väl ha det som faktor också.
#1390883
Millea skrev: tis 30 jun 2020, 18:57 Jag kör nu med Nokian Hakka blue 2 på min V70 d3 . De har bra kör komfort och klarar regn/ bromsningar fint. Tyvärr så är dessa dyra däck en riktig besvikelse när det kommer till däckljud/ vägljud.

Jag kör på 225/50/17 och de rullar med ett dovt muller från 10 km/h och uppåt trots att jag har laminerade rutor. Körde även en kundbil på jobbet med 205/60/16 och de lät ännu sämre.. sedan så har de ingen fälgskyddskant alls!!

De håller sig inte heller runda, har balanserat om skiten flera gånger på 800 mil utan förbättring.
Undvik om du vill ha tysta däck!!

Nästa gång blir det Goodyear Efficient Grip Performance. De verkar vara bland de tystaste däck man kan ha på en V70 i storlek 16,17 och 18 tum. 🙂
Är däcken köpta via nån internetfirma? Har själv haft oturen att 2ggr få däck via en näthandlare som inte går att balansera. Vikterna blir perfekt vid balansering men sen efter några dagar är det obalans igen, ny balansering å de blir bra tills man kört några dar igen å samma sak igen. Nästan så man undrar om dom sålt nå andrasortering lr nåt...
#1391619
Tack alla för mycket bra input! Det blev Michelin Primacy 4. Kanske hade det varit smartare att köpa t.ex. Hankook eller Maxxis för att de skulle bli runt 2k billigare (inkl montering/balansering) när det gäller däck med bel.index 96. Jag resonerade som så att Michelin kanske är lite snålare och ev lite mer hållbara så att det kanske jämnar ut sig (nästan). Dessutom slapp jag lite hantering (beställa själv och hämta ut dem).
Tack till er alla, mycket bra och konstruktiva svar!

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]