Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Beffe
#1343638
Hej!

Köpte för ca ett år sedan en V70 2.0F som vi både är och har varit väldigt nöjda med.
Men...
- Vid ett flertal tillfällen så har tomgången direkt vid start legat på ca 500 rpm (normalt ligger den på strax under 1000 rpm vill jag minnas). Motorn svarar inte på gas när detta händer, utan man får vackert vänta på att varvtalet hoppar upp till normalt igen.
- För en vecka sedan så under normal acceleration på tvåans växel så började plötsligt motorn att hacka kraftigt! Bilen liksom skuttade fram! :)
Släppte gasen och tryckte ner kopplingen så blev allt normalt igen och jag kunde köra vidare.
- Tycker mig ibland märke att motorgången är lite svajig om man tex ligger med farthållaren i.
- I 9 fall av 10 så startar motorn direkt när man trycker in startknappen, men ibland måste startmotorn gå i flera sekunder innan motorn hoppar igång. Varm som kall!

Någon som har en teori om vad detta kan bero på? Jag har inte tankat E85 sedan jag köpte bilen om det skulle ha någon betydelse.

//Christian
av dannesk
#1343651
Första åtgärden är väl att läsa ur ev. felkoder med VIDA eller liknande för att se om det är strul med något.
av 20FJan
#1344779
Gasspjäll är vanligt, såhär var mitt efter bara 5000 mil. Lätt att rengöra med T-sprit.
Hur långt har din gått, är tändstift bytt?

75CD2FB2-4482-406E-8AA9-2EA537B27D53.jpeg
75CD2FB2-4482-406E-8AA9-2EA537B27D53.jpeg (51.01 KiB) Visad 2768 gånger
85DD591F-EAEB-455C-9F75-518275DBA368.jpeg
85DD591F-EAEB-455C-9F75-518275DBA368.jpeg (51.54 KiB) Visad 2768 gånger
av Beffe
#1344845
Första åtgärden är väl att läsa ur ev. felkoder med VIDA eller liknande för att se om det är strul med något.
Jag fick min OBDII-läsare igår och fick då ut felkoden P2121 Accelerator pedal position (APP) / Throttle position (TP) sensor/switch D – range/performance problem

Gasspjäll är vanligt, såhär var mitt efter bara 5000 mil. Lätt att rengöra med T-sprit.
Hur långt har din gått, är tändstift bytt?
Tack! Vad använde du mer än T-sprit för att rengöra? Tops och tandborste? Du ligger inte inne på en guide? Har inte tummen MITT i näven men är inte så van vid att skruva med bilar.
Den har gått 16 300 mil. Om tändstiften är bytade vet jag ärligt talat inte då jag inte har kunnat hitta någonting alls om det i serviceboken! Fullstämplad men står ingenting om vad som gjorts.
av 20FJan
#1344933
Ja, tandborste och trasa funkar bra. Ingen stor operation, om man vill göra det ännu enklare räcker det att lossa gummislangen till luftfiltret och putsa på den på plats. Du måste trycka och hålla upp spjället bara för det är på insidan det sotar/kleggar igen. Med tanke på felkoden kanske du har problem med gaspedalen, eller elkontakten till den. Om det ser ut som på S40 är det också lätt ta loss, men lite jobbigt att komma åt den.
av Beffe
#1389674
Ber om ursäkt för sen återkoppling!

Jag har fortfarande inte fått tummen ur att åtgärda gasspjället, men nu har det gått så långt att det måste göras, tid eller inte.

Bilen hackar så mycket nu att jag inte vågar köra den.

Gjorde en ny felsökning med OBDII-läsaren och fick nu upp koden P0303(00) cylinder 3 - misfire detected. Efter lite googlande så har jag bytat tändstiften samt köpt en ny tändspole som jag flyttade mellan cylindrarna utan någon förbättring.
Jag misstänker nu att en spridare är igensatt, verkar inte vara särskilt ovanligt på denna motorn.
Har ni tips på vad man ska tänka på när ska ta ur en spridare? Jag har aldrig gjort det tidigare! Är där högt tryck i ledningen? Tanken är att prova flytta treans spridare och sätta på en annan cylinder och sedan läsa felkoderna igen och se om den upplever misständning på en annan cylinder.

På tal om treans cylinder, vilken är det egentligen...? :ninja:
Om man står framför bilen och tittar ner på motorn?

Stort tack!
#1389782
Nr 1 är alltid den sidan av motorn där multirem, generator, vattenpump m.m sitter på motorerna i detta fallet. Nu har du ingen kamrem, du har i stället en kamkedja, men den sitter också närmast ettans cylinder. Det blir alltså till vänster när du står framför bilen. Sedan räknar du uppåt åt höger. Det högsta numret blir alltid då den sidan där kraftöverföringen och kopplingen sitter. Vid den ändan, alltså fyrans cylinder, har du gasspjället väldigt lätt åtkomligt. Du behöver inte krypa ner eller under motorn eller något liknande.
Det går utmärkt att använda en målarpensel för att göra rent spjället. Men välj gärna en sådan pensel utan en plåtskoning som sitter på många penslar. I värsta fall kan man göra fula repor i metallgodset. Det finns helgjutna penslar utan metall att köpa. Dom anses ofta som engångspenslar, men fungerar bra ändå flera gånger.

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]

Bullerbyn Skickat från min SM-G970F via Ta[…]