- tor 09 jul 2020, 12:01
#1389642
Jag har en Volvo 760 -90 tic med multilink som jag tänkt göra detta projekt på:
www.swedishbricks.net/700900FAQ/Nivomat ... Conversion
***om det inte fungerar, så kan man kopiera dessa två rader och klistra in i addressfältet...
http://www.swedishbricks.net/700900FAQ/Nivomat%20
Conversion1.html#Volvo%20760/780%20Nivomat%20Shock%20Conversion
Som man ser på länken och dess bilder så rekommenderas man att flytta pinnen som sitter i nedre fästet på stötdämparen från de gamla till de nya, och de har gjort det genom att sätta pinnen på den änden stången är och inte själva dämpardelen - och som också är det hållet som texten på dämparen sitter. Vad jag vet så monteras många dämpare på nya MC i denna riktning med.
Det är ju inte helt lätt att byta plats på den då den är vulkad fast så en vän fick göra detta till mig, men då han lämnade tillbaka dämparna igår så hade han satt dem i andra änden - detta då original-dämparna med nivåmatic var byggda så (fast jag hade gett honom länken på hur det skulle göras, men den hade han inte ens tittat på). Han resonerade om att den var monterad så som han gjort dels på gamla och dels på andra bilar han kände till - och sa att jag bara får klippa bort det blå dammskyddet som sitter där och köra med clean stång neråt istället. Bifogar bilder på gamla och nya både före och efter switchen...
Jag är nu orolig över då det kommer bli mycket mer skit nertill så klart vad som händer med stötdämparen och dess packningar mot stången om jag kör länge lungt och stången blir mycket skitig långt med sedan länge ingrodd smuts nere på stången och jag en dag långt senare kör mycket tyngre packad i hårdare terräng hur stor risk det är att dämparen går sönder mycket tidigare p.g.a detta. Vad är fördelarna med att montera den med blå sidan uppåt (som den verkar ämnad för) - och är det för/nack-del att göra det som polaren gjort det eller spelar det ingen roll vilket?
www.swedishbricks.net/700900FAQ/Nivomat ... Conversion
***om det inte fungerar, så kan man kopiera dessa två rader och klistra in i addressfältet...
http://www.swedishbricks.net/700900FAQ/Nivomat%20
Conversion1.html#Volvo%20760/780%20Nivomat%20Shock%20Conversion
Som man ser på länken och dess bilder så rekommenderas man att flytta pinnen som sitter i nedre fästet på stötdämparen från de gamla till de nya, och de har gjort det genom att sätta pinnen på den änden stången är och inte själva dämpardelen - och som också är det hållet som texten på dämparen sitter. Vad jag vet så monteras många dämpare på nya MC i denna riktning med.
Det är ju inte helt lätt att byta plats på den då den är vulkad fast så en vän fick göra detta till mig, men då han lämnade tillbaka dämparna igår så hade han satt dem i andra änden - detta då original-dämparna med nivåmatic var byggda så (fast jag hade gett honom länken på hur det skulle göras, men den hade han inte ens tittat på). Han resonerade om att den var monterad så som han gjort dels på gamla och dels på andra bilar han kände till - och sa att jag bara får klippa bort det blå dammskyddet som sitter där och köra med clean stång neråt istället. Bifogar bilder på gamla och nya både före och efter switchen...
Jag är nu orolig över då det kommer bli mycket mer skit nertill så klart vad som händer med stötdämparen och dess packningar mot stången om jag kör länge lungt och stången blir mycket skitig långt med sedan länge ingrodd smuts nere på stången och jag en dag långt senare kör mycket tyngre packad i hårdare terräng hur stor risk det är att dämparen går sönder mycket tidigare p.g.a detta. Vad är fördelarna med att montera den med blå sidan uppåt (som den verkar ämnad för) - och är det för/nack-del att göra det som polaren gjort det eller spelar det ingen roll vilket?
Senast redigerad av 5 ByF, redigerad totalt 0 gång.