Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
#1387711
Väldigt fin 245:a. Är det K-Jet och Lambdasond på denna?
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1387834
Marlboroman skrev:Det går att svetsa både grenrör och avgashus. Gjutgods kan däremot vara lite lurigt att svetsa i, men mycket brukar gå att ordna.
Okej, vad bra! Jag provar nog som det är, men funkar det inte helt hundra så får jag se till att få det svetsat.

frasse4 skrev:Väldigt fin 245:a. Är det K-Jet och Lambdasond på denna?
Japp, det är K-jetronic och lambdasond.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1388629
Nu har turboaggregatet kommit tillbaka från renoveringen! Otroligt fint det blev. Innan var det sopslut och såg riktigt jävligt ut, men nu ser det ut som nytt och det är inget glapp. Stort tack till SL Turbo! Jag monterade med grenröret med de gamla skruvarna som fortfarande ser bra ut och de var inom toleransvärdena. Tyvärr finns de inte att köpa nya längre. Jag köpte även nya låsbleck.

Bild

Bild

Bild

När jag plockade ur turboaggregatet så var det riktigt trångt. Jag vet inte om det finns något särskilt knep för att få ut hela paketet snyggt, jag lyckades i alla fall inte. Till slut fick jag upp turbon och grenröret, men det med en massa repor och islagsmärken på stötdämpartornet. Nu har jag snyggat till det i alla fall! Jag köpte en sprejburk på Mekonomen med en färg som såg hyfsat nära ut och det blev bra tycker jag. Färgen är lite mörkare, men jag ska ändå lackera om allt i framtiden så det spelar inte så stor roll hur det ser ut just nu. Så länge det inte rostar är jag nöjd.

Bild

Sen var det dags att skruva i nya pinnskruvar. Jag monterade dem med hjälp av en kontramutter, alltså två muttrar som dras åt emot varandra så att de sitter fast. Det funkade riktigt bra och det gick smidigt att få dit alla pinnskruvar.

Under de vita trasorna ligger turbopaketet. Jag tänkte att det smidigaste sättet att få ner turbon utan att repa allt var att lägga det där innan jag satte i pinnskruvarna som annars skulle vara i vägen. Jag lade ändå flera trasor runtomkring på karossen och motorn för att skydda mot eventuella repor och islag.

Bild

Bild

Idag tog jag ett ryck och demonterade den amerikanska dragkroken som inte funkar här i Sverige. Jag har skjutit på detta ett tag eftersom jag var rädd att skruvarna skulle sitta som självaste fan, men de var väldigt lätta att få bort. Såklart, bilen har ju rullat i saltfritt klimat! Det var knappt någon rost bakom dragkroksfästena heller. Lite sand bara. Jag fick med en svensk dragkrok när jag köpte bilen så den ska jag montera någon dag. Först ska jag rengöra och rostskydda lite vid fästena. Efter det måste jag ordna en släpvagnskontakt och kablage till den.

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
av frasse4
#1388649
Turbon ser ju ut som ny
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1388743
frasse4 skrev:Turbon ser ju ut som ny
Kommer inte våga köra bilen för då kommer turbon inte se lika fin ut haha.

White skrev:Här har jag ju missat helt!!!??? :-o

Så jäkla najs med 240 Turbo, en riktig kult-bil. 8-)
Du hittade hit till slut i alla fall. Välkommen! ;-)

Japp, en riktig kultbil. Jag har aldrig haft en 240 Turbo förut, så jag ser framemot att få ta ut och köra denna. Då kommer det bli buskörning på grusvägarna hehe.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1389564
För några dagar sedan började jag med att montera turboaggregatet. Det var enkelt att få det på plats när det redan låg där. Att ta det uppifrån med alla pinnskruvar i vägen hade varit mycket bökigare. Sedan momentdrog jag alla muttrar till angivet moment, 23Nm. Jag vet inte om det är rätt moment men enligt Haynes ska det vara det, så då får det bli så.

Bild

Bild

Redan nu var det slut med det enkla mekandet. Oljerören skulle dit på plats och de var riktigt jobbiga. De passade inte rakt på utan jag var tvungen att tvinga dem på plats och samtidigt sätta i skruvarna. Det krävdes en hel del handkraft för att kunna hålla dem på plats. Oljereturen på undersidan trodde jag skulle vara enkel men där var wastegatestaget i vägen så hela wastegateklockan fick jag demontera. Trots all frigjord plats så ville oljereturen ändå inte passa helt, utan det krävdes även här en hel del kraft för att hålla det på plats och sedan försöka pilla i skruvarna. Till slut fick jag dit rören i alla fall. Då var jag glad. Näst efter det var det dags för downpipen. Den borde väl passa rakt på? Nepp! Det var riktigt bökigt att få dit den med. Förbandet till downpipen tog emot pinnskruvarna och ville inte gå på riktigt. Till slut ledsnade jag på att försöka lirka dit det så jag tog till med hammaren och bankade (hyfsat försiktigt) tills jag kunde gänga på muttrarna och sen dra det hela på plats. Efter en stund var även downpipen på plats. En hel del svordommar yttrades och ett ständigt suckande kunde höras från min del av garaget.

Då var allt klart! Bara att skruva dit skyddsplåten ovanför grenröret. Enkelt, tänkte jag. Dock gick inte det heller. Oljeröret tog emot. Satan! Jaja, bara att skruva loss oljeröret, sätta skyddsplåten på plats och sedan ta upp kampen med oljeröret igen. Det var lika jobbigt som förra gången men det gick. Sedan fick jag förstås inte dit alla skruvar till skyddsplåten heller. Ett av hålen i plåten är förskjuten med cirka en halv centimeter. Men där gav jag upp och gick hem. Det blir nya tag en annan dag.

Det är inte mycket kvar nu med motorutrymmet i alla fall. Några slangar ska monteras, och sedan kilremmarna till generator, AC och servopumpen. Jag beställde nya remmar från Mekonomen och efter flera veckors väntan fick jag dem. Dock var inte en enda av dem i rätt storlek så det var bara till att lämna tillbaka alla. Jag struntade i att beställa nya. Istället monterar jag de gamla och byter dem i framtiden. Utöver remmarna så ska jag slipa lite rost kring batterihyllan. Något tidigare batteri har troligtvis läckt ut batterisyra så att det har börjat att rosta där under. Men det är inte så farligt. Bara ytrost vad jag kan se.

När jag är klar med motorutrymmet så ska jag ta tag i instrumentbrädan. Justja, jag har bytt motorolja också! Den gamla var riktigt svart men såg ändå okej ut. Den såg ut som den ska göra. Nya oljan är Biltemas 5W-40 helsyntet. Fungerar bra i min 245 GL och borde nog fungera bra i denna bil med. Den dagen bilen kommer ut på vägarna kanske jag byter till någon bättre (dyrare i alla fall) olja, om det nu skulle göra någon skillnad.

Bild
Användarvisningsbild
av frasse4
#1389619
Du skulle haft en högerstyrd bil, som min 940. Då hade du haft en rattaxel att trängas med turbon också
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]