Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1389596
Jag yndrar en sak. Det är inte ofta man kör 200 ,har kört 200 och 200+ i Tyskland men kan leva utan sessa farter utan problem. Bästa körningen för mig är 150
Jag undrr hur ppverkas prestandan pp bilen. Det jag menar är att en gammal utan spärr T8 xc60 gör 0-200 på ca 22s vilket blir då 0-180 på ca 17 s men hur kommer prestandan poverkas på bilar som är spärrade nu pp 180km i timme.
#1389601
fjohan82 skrev: tor 09 jul 2020, 08:49 Det är nog allt samma, bara det att du blir omkörd av en rostig Fiat eller Renault när din slår ifrån...
:-D
#1389618
Ja, prestandan påverkas säkerligen inte nämnvärt. Hastighetsspärren är ju bara elektrisk, precis som den varit dom senaste 20+ åren. Enda skillnaden är att den är satt betydligt lägre nu än den var innan(dom flesta var väl spärrade vid runt 240km/h förut).
Det man bör oroa sig mer över är hur mycket dom kommer snåla in på byggkvaliten när dom nu bara behöver bygga bilen för att hålla för 180km/h. Det finns mycket dom kan snåla in på nu, eftersom påfrestningarna är betydligt mindre i 180km/h än 240km/h.
#1389633
Variosboy skrev: tor 09 jul 2020, 11:05 Ja har man riktigt otur kan det det ju till exempel betyda att dom sätter på mindre bromsar så det blir billigare att köpa skivor å belägg.. ;-)
Eller blir det såhär, nu när Kina har en hel del att säga till om: https://www.carscoops.com/2014/10/watch ... inese-bmw/
#1389676
Lucif3r skrev:Ja, prestandan påverkas säkerligen inte nämnvärt. Hastighetsspärren är ju bara elektrisk, precis som den varit dom senaste 20+ åren. Enda skillnaden är att den är satt betydligt lägre nu än den var innan(dom flesta var väl spärrade vid runt 240km/h förut).
Det man bör oroa sig mer över är hur mycket dom kommer snåla in på byggkvaliten när dom nu bara behöver bygga bilen för att hålla för 180km/h. Det finns mycket dom kan snåla in på nu, eftersom påfrestningarna är betydligt mindre i 180km/h än 240km/h.
Byggkvaliteten påverkas ju ingenting. Ska en skruv dras med 25Nm drar man den nog med 25Nm även om bilen har en sänkt maxhastighet.

Däremot kan man spara in på t.ex. hastighetsklassning på däcken.
#1389683
Rätt mycket som går att spara in på. Åtminstone diverse upphängningar, sen om det är motorupphängningar eller hjulupphängningar så är det ändå kronor och ören sparade.

Bara man inte blir dumsnål/girig.
#1391426
Jag vill se det positivt, man kanske då kan få en stark bil i kombination med mjukare chassisättning som passar lagliga hastigheter och inte så extrema däck. Min XC70 är ju nära detta med sin begränsning vid 200km/h. Den är nog för mjuk för att hantera snabbare hastighet men det är ju tacksamma egenskaper för mig som aldrig kör särskilt snabbt men ofta på gropiga tjälskadade norrlandsvägar
  • 1
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31

Besiktigade bilen idag och fick 2a på fö[…]

0,7 L blandad körning. Varvvillig och pigg mo[…]

Dräneringen till panoramataket v90

Har för mig jag har sett här i forumet. […]

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]