Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1387220
Ja, det är tyvärr ett vanligt problem det där med vevhusventen, speciellt på äldre modeller.
Kom dock ihåg att du bör rengöra kanalerna som går ner i blocket. Ska man vara super-noga ska man ta ner oljetråget för att komma åt överallt(och inte bara peta ner skiten i tråget, som i sin tur kommer fastna i oljepickupen)
#1387336
@Lucif3r, jag har rengjort båda kanalerna som oljefällan var kopplad till (övre och undre). Den undre kanalen var lite krånglig att komma åt så rengjorde så gott man kunde. Sen har jag rengjort alla möjliga kanaler som gick från insuget då det var skitigt. Värst var nog EGR:en och dess anslutningar. Där var det gott om skit som fastnat (och stelnat), rensade så gott det gick..

Tror du att det räcker att byta olja + filter innan jag startar motorn efter det här (tänkte göra det oavsett)? Har även läst någonstans där en person körde 100-200mil och bytte olja+filter igen då det kan ha funnits gojjs som snurrat runt och fångats upp.

Gå den hårda vägen och plocka ner tråget låter ju som en bra idé men frågan är om det går där bilen står nu (svåråtkomligt undertill...). Klarar man sig om man inte är super petig och gör som jag skrev ovan och byter olja + filter efter säg 100-200mil? Eller är allt jobb ogjort? :(
#1387401
Det beror ju på exakt hur skitigt det är, och inte minst hur skitigt det redan var innan, i tråget. Dessvärre går det inte få reda på det svaret utan att ta ner tråget och titta efter.

Men rent spontant tror jag inte det är någon fara om du gör ett par täta oljebyten istället. Du får säkerligen inte bort ALL skit, men troligen mer än tillräckligt för att undvika onödiga skador.
Det finns garanterat hundratals vitblockare ute på vägarna med kass vevhusvent/relativt mycket skit i tråget, och dom puttrar ju på till synes felfritt ändå.

Den "hårda vägen" kan du ju dock ha kvar i bakhuvudet, och kanske överväga att göra vid ett senare tillfälle när det passar bättre. :-)
#1389132
Tänkte bara säga att bytet blev klart onsdag och på torsdagen bytte jag olja+filter och testkörde bilen. Den gick bra så alla delar verkar sitta på rätt plats :-P
För den som undrar har jag nu bytt oljefälla och alla slangar man kan tänka sig och dess anslutningar (var en del vakuumslangars anslutningar som vittrade bort så fort de lossades). Har även bytt oljepluggens o-ring och även oljelockets o-ring.

Kommer försöka hålla ett öga på oljenivån nu för att se om man märker någon skillnad och kommer även att försöka göra ett kompressionstest så snart jag hinner med för att försöka se om det blev någon skillnad (inte för att jag tror det men alltid kul att jämföra när det är fräscht i minnet).

Det här var en bra men ändå rolig utmaning att göra som hemmamekare (även om jag svor några gånger hehe). Tog mig ca. 16h med arbete och all rengöring inkluderad (var väldigt nitisk). Det som tog längst tid var att få loss insuget då jag först inte fattade att EGR:en höll den på plats
#1389409
Kom på att jag tog kort på ventilerna. Slänger in bilderna här om det skulle säga något för en mer erfaren person.
Bilagor
IMG_20200624_194344.jpg
Ventil för cylinder 5
IMG_20200624_194344.jpg (508.71 KiB) Visad 396 gånger
IMG_20200624_194335.jpg
Ventil för cylinder 4
IMG_20200624_194335.jpg (389.96 KiB) Visad 396 gånger
IMG_20200624_194328.jpg
Ventil för cylinder 3
IMG_20200624_194328.jpg (401.32 KiB) Visad 396 gånger
IMG_20200624_194323.jpg
Ventil för cylinder 2
IMG_20200624_194323.jpg (384.39 KiB) Visad 396 gånger
IMG_20200624_194230.jpg
Ventil för cylinder 1
IMG_20200624_194230.jpg (471.63 KiB) Visad 396 gånger
#1389605
@gubbstrutt, Under komptestet provade jag att hälla i olja i cyl2 och cyl3 endast. Om jag inte minns helt fel så körde jag inte bilen mer efter komptestet (hade igång den en snabbis efter komptestet bara för att se att den funkar). Så det är nog inte helt omöjligt att den oljan är efter det (i alla fall i cyl2 och cyl3). Jag har inte ett tränat öga, men är alla de ventilerna kladdiga enligt dig? Vet inte riktigt hur fräscha ventiler ska se ut, har du något bild exempel? Det är så här man lär sig tänker jag :-D
#1389620
Då tolkar jag era svar som att det är okej (baserat på vad bilderna säger och det är ju såklart inte jätte mycket :-P)

Tog en runda med bilen i förrgår 7.5mil på morgonen och samma tillbaka, tyckte bilen gick så fint som den gjort i alla år.

Lika bra att starta en garagetråd om den kom[…]

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]