Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1389590
Kan vara främre länkarmsbussningarna i länkarmarna bak som är så dåliga så de har släppt, kan ge ljud som bankande eller fågelkvitter när bilen fjädrar upp o ner. Kan även vara stötdämparna de automatiska är riktigt dålig kvalitet på, ofta blöta av läckande olja utanpå.
#1389593
GLIZ skrev: tor 09 jul 2020, 01:11 Kan det va ett glapp i kulan...
Det kan det vara. Men ännu vanligare är att det är dragstången i släpets påskjutsbroms som är glapp i radial riktning vid lastväxling när man tex passerar ett fartgupp.
#1389609
VolvoB20 skrev: Det kan det vara. Men ännu vanligare är att det är dragstången i släpets påskjutsbroms som är glapp i radial riktning vid lastväxling när man tex passerar ett fartgupp.
Utan att veta vad som kollas men upptäcks inte det på besiktningen?
#1389629
berrabus skrev:
VolvoB20 skrev: Det kan det vara. Men ännu vanligare är att det är dragstången i släpets påskjutsbroms som är glapp i radial riktning vid lastväxling när man tex passerar ett fartgupp.
Utan att veta vad som kollas men upptäcks inte det på besiktningen?
Vissa glapp bryr dom sig inte om.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1389631
Ja dragstången har jag också varit inne på .
Har dragit och slitit i den och känner inget glapp . Men vist låter det som en trolig orsak .
Som sagt på min bil har jag nya hårdare fjädrar och nya bilstein B6 dämpare och lagringar . Blev toppen bra sjunker inte alls ihop på samma sett som innan .
Trodde allt var bra efter det men NEJ så blev det inte .
Har också en tung vagn 1800kg
#1389637
Med risk för att trampa någon på tårna.
Men folk är väldigt duktiga på att serva sina bilar, men när servade man sin husvagn igentligen??

Det jag hade börjat med är att lokalisera samtliga smörjnipplar till påskjutsbromsen, samt även om det sitter några på hjulaxeln.

Och tryck in fett i dessa.
Detta är MINST lika viktigt som att byta motorolja i bilen varje år.

För kommer man fram till ett större gupp så kanske man bromsar, och då trycks ju påskjutsbromsen samman.
Är den då inte ordentligt insmord, så kan den fastna delvis intryckt.

Och när man sedan gasar på igen så släpper påskjutsbromsen.
Även om detta handlar om centimeter, så kan det "smälla" rätt så bra när "glidbanan" når endstoppet.

Där hade jag börjat att titta iaf.
Hade nämligen ett liknande problem när vi köpte vår första Hobby husvagn.
Den hade imte fått någon kärlek på 10år.
#1389660
Tack för mycket bra idéer .
Ja service på vagnen är nog något som många missar .
Men det har jag varit noga med och den var inne på service för 4 vecka sedan . Men med det är ju inget dålig gissning.
Ja vagnen har stabiliserings drag
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]