Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1389574
Hej!

Farthållaren på min s60, -06, 140 hk, slutade fungera för någon månad sedan. Efter felkoden 930C bytte jag idag pedallägesgivaren för kopplingen till en ny och farthållaren såg ut att fungera, men efter någon kilometers körning var det samma visa igen. Fungerar korta sträckor, sedan inte. Felmeddelandet ”Motorsystem-service erfordras” kommer upp och så håller det på.

Har läst på forumet att det kan droppa olja på givaren från huvudcylindern ovanför, men ska det komma direkt efter att givaren bytts? Det borde synas på golvet om det droppar så frekvent, tycker jag.

Finns det andra givare som ger samma felkod eller vad kan det bero på? Någon som vet något om detta?

Mvh, Sven
#1389711
Satte du en fabriksny eller begagnad?

Givaren ska ha rätt motstånd, främst i uppsläppt läge, men också längst ner. Den är inte av/på, utan ändrar motståndet längs hela vägen.

Jag antar att det är så här:
Den utbytta kan ha fel värden för vad bilen "lärt sig" att det ska vara
Jag TROR också den givaren kan kalibreras.
Även en ny kan då bli fel, utifall bilen kalibreras med en sliten.
Men, jag spekulerar bara och kan ha fel om att den kan kalibreras.
#1389747
Det känns som om detta är ett vanligt fel...och ett fel som återkommer efter ett par år igen....och igen. Min bil har inte nån fungerande farthållare 😀
#1389777
Vad smörjde du med? Smörjde du i förebyggande eller tror du det fungerar även i efterhand?
#1389863
hemglass skrev: fre 10 jul 2020, 05:49 Vad smörjde du med? Smörjde du i förebyggande eller tror du det fungerar även i efterhand?
Det var så länge sen, kommer faktiskt inte ihåg men det var en god chans att det var vanligt klöver-vaselin :-) Man får förstås pilla sönder givaren för att komma åt att smörja kolbanan
Men detta gjorde jag på en av de utslitna givarna så jag fick koppla in ett motstånd parallellt med kolbanan för att den skulle komma under larmgränsen. Står mer i länken du fick.. (och i det inlägget finns fler länkar)
#1389868
Åh. Låter spännande.... Men vilken är länken..ser ingen :-o

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]