Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1390177
Sensus är systemet som driver hela infotainmentsystemet. Typ operativsystemet. Det har alla volvobilar av nyare modell.

I sensussystemet kan man sedan ha en inbyggd navigator. Den som kommer från Volvo och är tillval. Eller så skippar man navigatortillvalet och då har man fortfarande internetmaps.

Internetmaps är en form av navigator Light. Den vrider inte kartbilden och har begränsad information. Den kräver också internetuppkoppling, om jag inte misstar mig.

När folk pratar om sensusnavigatorn, menar man ofta fullversionen som är tillval och man jämför ofta med att ha den navigator funktion som kommer med carplay, alltså kartorna från Apple eller från någon annan app, tex waze.

Om du inte vet om du har Volvos fullversions-navigator, så tryck på fältet högst upp i grundbilden på displayen. (de fyra fälten där man ser telefon, media, navigator och ett valbart fält längst ner.

Dyker kartan upp där och kartan vrider sig, så bilens körriktning alltid är uppåt på bilden, så har du fullversionen från Volvo, det som folk oftast kallar sensusnavigatorn.

Men sensus är egentligen hela systemet som syns på skärmen. Det som Volvo nu kommer byta ut mot Google..

Vet inte om det var tydligt, eller om jag bara rörde till det ännu mer... 😁
av zweistein
#1390183
Testade Android auto idag och Google Maps såg ju riktigt bra ut i satellit version. Men den fyllde endast upp nederdelen av halva Sensus skärmen. Finns det något sätt att förstora den till samma storlek som Navigatorns storlek??
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1390189
Tror inte det..

Carplay har kommit med en funktion som gör att det har stöd för porträttläge på kartan och stöd för att få in kartan i instrumentklustret, men jag har för mig att jag läst att Volvo inte implementerat detta.
av Hypoxia
#1390691
Min röst ligger utan tvekan på CarPlay, använder inte Sensus-navigationen längre överhuvudtaget i ärlighetens namn (så länge som jag har datatäckning på telefonen).

Däremot: om du vill ha det riktigt användbart så kompletterar du så att du kan köra trådlös CarPlay vilket ökar användbarheten något enormt.
Det var efter det som jag gick över helt till att enbart köra CarPlay, tidigare körde jag Bluetooth med telefonen och jackade enbart i med kabel om jag behövde navigation.
Numera otroligt skönt att inte behöva välja...
viewtopic.php?f=79&t=152706&hilit=tr%C3 ... 6s+carplay

Oavsett om du kör trådlöst eller trådat:
Som redan nämnts i den här tråden supportar däremot Volvo inte stående fullskärmsläge och navigationsinformationen kommer inte upp i vare sig HUD eller instrumentkluster utan istället får man nöja sig med mediainformation (artist, låtnamn, album) i instrumentklustret. Provkörde Sensus i bland annat Tyskland för några år sedan och det var markant skillnad i hur mycket rappare trafikinformationen hanterades jämfört med i Sverige. Här hemma gillar jag Waze betydligt bättre eftersom man får uppdateringar mer eller mindre omedelbart.
Användarvisningsbild
av Axan
#1391043
Hypoxia skrev:Min röst ligger utan tvekan på CarPlay, använder inte Sensus-navigationen längre överhuvudtaget i ärlighetens namn (så länge som jag har datatäckning på telefonen).

Däremot: om du vill ha det riktigt användbart så kompletterar du så att du kan köra trådlös CarPlay vilket ökar användbarheten något enormt.
Det var efter det som jag gick över helt till att enbart köra CarPlay, tidigare körde jag Bluetooth med telefonen och jackade enbart i med kabel om jag behövde navigation.
Numera otroligt skönt att inte behöva välja...
viewtopic.php?f=79&t=152706&hilit=tr%C3 ... 6s+carplay

Oavsett om du kör trådlöst eller trådat:
Som redan nämnts i den här tråden supportar däremot Volvo inte stående fullskärmsläge och navigationsinformationen kommer inte upp i vare sig HUD eller instrumentkluster utan istället får man nöja sig med mediainformation (artist, låtnamn, album) i instrumentklustret. Provkörde Sensus i bland annat Tyskland för några år sedan och det var markant skillnad i hur mycket rappare trafikinformationen hanterades jämfört med i Sverige. Här hemma gillar jag Waze betydligt bättre eftersom man får uppdateringar mer eller mindre omedelbart.
Stort tack. Imorgon får jag carplay i bilen
Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]