Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1387706
Jag tänkte besöka biltema här i umeå, såg på deras hemsida att det finns elektronikrengöring och oxid clean.. är inte det i stort sett samma?
sen finns det även kontaktskydd och nån typ av vaselinspray.

Elektronikrengöringen ska också avfetta lågtemperaturfettet som jag har i mina kontakter som jag förstått det.
Sist jag hade en CRC Oxide clean så tycker iaf inte jag att den tog bort någon oxid/korrosion. Kanske är det bluff eller så tar den bort så pass små mängder att det inte syns.
Är så less på att min yttertemperatur visar olika värden när jag ska starta bilen och kör :) det är lite av en temporär fix som funkar i ett par månader som sagt men :)

De där flaskorna är ju ganska dyra med väldigt lite innehåll. Kanske finns några andra kraftigare "medel" att använda?
#1387807
Ta bort oxid görs lämpligen genom att slipa eller skrapa bort det på stiften, sen på med något elektriskt ledade fett som skydd.
Ibland kan kontakterna vara så oxiderade att dom går sönder när man petar på dom, men då skulle inget oxidrengörningsmedel i världen hjälpa ändå och byte av kontakt/stift är en nödvändighet.

Enklaste är dock att bara klippa skiten och på med kabelskor istället. Inte den finaste lösningen, men en fungerande lösning ändå.
#1387843
Kontaktstiften har till en början ett ytskikt med bättre kontakt- och korrosionsegenskaper än själva stiftet som ofta är av brons eller mässing. Riktigt fina kontakter är guldpläterade, billigare kontakter kan vara försilvrade eller förnicklade. Bilindustrin använder ofta förtenta stift eftersom det är billigast. Hursomhelst, har ytskiktet korroderat eller nötts bort så blir det snabbt oxider som ger dålig kontakt. Men håller man kontakten infettad så brukar det fungerar hyfsat i alla fall, fettet hindrar fukt och syre att komma i kontakt med basmetallen. Vanligt universalfett eller vaselin brukar fungera utmärkt om det inte är alltför varmt där kontakten sitter. Kontaktspray kan föralldel hjälpa till att ta bort oxid men avdunstar ganska snabbt.
#1389498
Köpte Biltema "Oxide cleaner" och Biltema "Kontaktskydd"
Får se om det är nåt att ha. Jag läste på baksidan på flaskorna och det stod att dessa var rekommenderade tillsammans. Eller Biltema vaselinspray.
Men den läste jag var lite mer för kontakter eller delar med hög och hård belastning. Vilket inte är mitt ändamål.
Jag skulle låta medlet verkar 10-15min och sedan en gång till.. sen låta allt avdunsta bort vilket skulle ta en stund. Efter detta skulle kontaktstiften skyddas.
#1389508
Ja, jag testar. Men jag kommer nog att lämna in för kontaktbyte för att fixa detta permanent trots den dyra kostnaden. Varför det blir dyrt är för att det tar långtid att demontera dörren för att komma åt kabelmattan. Även A-Stolpens kabelmatta. Är väldigt less.

Man förlängde garantin till 2011 vilket inte jag visste om. Så jag blev snuvad på det.
Jag har hört av mig till Volvo centralt för att höra om det finns någon chans via dem. Det finns ju dokumenterat att jag haft problem och att det reparerats. Men.. Man förväntar ju sig att det ska vara en permanent reparation och inget som ska börja fela senare. Jag tycker att de borde hjälpa mig med detta. Felet är ju inte åtgärdat utan bara temporärt. Det höll i en period.

Men det här är ju konstgjord andning att hålla på o ta loss kontakten o sätta in den osv för att nöta bort korrosionen.. :)

https://www.biltema.se/bilvard/bilunder ... 2000042533
https://www.biltema.se/bilvard/bilunder ... 2000037713
#1389567
rd350 skrev:Volvos lågtemperaturfett e bra! Har använt det nästan dagligen i jobbet i 30 år. Har bara för mig att det utgått ur Volvos sortiment? Använder nu istället Försh kontaktfett/batteripolsfett. Är rätt säker på att det är samma.
Förch finns som leverantör här uppe i Umeå på vissa verkstäder. Det går att köpa där som privatperson t.om.
Men jag tänker.. jag fick en idé. man kan ju skaffa en såndär plastspruta med nål att trycka in fett i som man sedan kan använda. Blir smidigt att använda då tänkte jag.
Men vart köper man sprutor med nål men inte en såndär vass som de använder i vården?
Går det på nåt vis isåfall att få in fettet från den stora tuben till sprutan? Går det att suga in eller kan man trycka in det på nåt vis?
#1389587
Det går fint! Dela sprutan, fyll på den bakifrån. Sprutor köper du på apoteket, du får fylla i en blankett o redovisa vad du ska ha den till.... Nålen tror jag inte du får köpa men du behöver den inte.
Volvo on call och GSM

spelar ingen roll när inte VOC finns lä[…]

Löjliga priser XC70

Ägarna av äldre xc70 hänger på[…]

Om det inte blev ett gnistregn med den kopplingen […]

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns […]