Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hypoxia
#1389373
Hej!

Har nyss fått tillbaka min XC90 D5 från Polestaroptimering och känner att jag är tvungen att dela med mig av mina erfarenheter. Har under en längre tid funderat på att göra uppgraderingen, men aldrig lyckats pricka någon av kampanjerna och heller inte kunnat motivera ordinarie pris. Nu med facit i hand känns det otroligt korkat att jag inte gjort detta långt tidigare.

OTROLIGT positiv upplevelse att köra bilen efteråt och de ryckigheter som jag ända sedan jag fick bilen har påtalat är som bortblåsta. Nu kan man äntligen i komfortläge gå in i en rondell alt. korsning på motorbroms och gasa på vägen ut utan att bilen "hackar till" innan den accelererar igen.

Även Polestarläget är markant trevligare än Dynamic med mycket rappare&mjukare växlingar och bilen varvar inte alls lika mycket innan växling om man inte verkligen trycker på för fullt.

Jag upplever även (men är inte säker eftersom jag inte sett något skrivet om detta innan) att luftfjädringen beter sig annorlunda och i mina ögon betydligt bättre. Tidigare använde jag enbart komfortläget på grusväg eftersom det i mina ögon är alldeles för svampigt&gungigt (framförallt med lite mer last i bilen), men efter Polestaroptimeringen känns bilen mycket stadigare även i Comfort. Tidigare hade jag ett personligt körläge baserat på Comfort men med fjädringen från Dynamic, men detta läge använder jag inte längre.

Trots att effekt och moment inte skiljer speciellt mycket på pappret är det ändå en markant skillnad. Dynamic / Polestar Engineered skjuter på riktigt bra och även Comfort har fått sig ett ordentligt lyft. Bilen känns överlag både rappare och mer stabil i alla lägen och då har jag ändå bara testat med HVO100.

Att inte XC90 D5 levereras med Polestar redan från fabrik är i mina ögon fullständigt hål i huvudet. Det tog ungefär två år innan jag på eget initiativ och via Googlande kom fram till att det var värt att testa eftersom verkstaden trots flera förfrågningar inte hade någon lösning på mitt upplevda rondellproblem.

Även om jag älskar min XC90 har det ändå varit en vagel i ögat som nu äntligen (peppar, peppar) är borta. Jag kan med andra ord med varm hand rekommendera en uppgradering och med Bilias pågående kampanj borde det inte vara så mycket att fundera mer på...
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1389493
Det verkar vara en central kampanj: https://www.volvocars.com/se/erbjudande ... kter/62424

Alla priser är rekommenderade cirkapriser. Olika Volvohandlare har rätten att bestämma ett slutgiltigt pris. Kontakta din Volvohandlare för exakta priser. Erbjudandet gäller Volvo S60, V60 (2015–2018), XC60 (2015–2018) V70, XC70, S80 (2015–16) samt S90, V90, XC90 (2018–2020) t.o.m. 15 september. Registreringsbesiktning tillkommer.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1389547
BenKenoby skrev: ons 08 jul 2020, 21:15 Stort tack för det.
Tyvärr verkar det inte gälla min bil XC90 2016.
Säg inte det...
Alla handlare får sätta sitt pris, så de kanske kör på alla modellerna hos din ÅF.
Värt att kolla upp.
av uniformerad
#1392041
Så, då har även jag gett bilen, XC90 D5 en välbehövlig Polestaroptimering, och jag kan inget annat än att hålla med om att det är större skillnad än vad det står i specifikationen.
Nu har jag inte kört mer än någon mil med bilen sedan optimering, men det som verkligen sticker ut är växlingarna, så mycket mjukare än innan. Polestarläget känns rappare än Dynamic, men jag behöver köra flera mil till för att kunna utvärdera om det var värt 6900 kr.
En sak jag saknar och som jag gärna hade ingått i optimeringen var ett nytt Polestar exklusivt utseende på instrumentklustret när man väljer Polestarläget. Varför inte ett i blått?
Ett särskilt utseende på instrumentklustret när man kör i Polestarläget skulle känns bra mycket exklusivare än att enbart texten ändras.
av Freddy100
#1392062
Håller med om. Kör V90CC T5, nyligen uppgaraderat med Polestar. Går mjukare. Egentligen ingen mirakel, alla Volvobilar skulle vara uppgraderade från fabriken. Tråkigt att man måste extra betala för det...Tur att det blev kampanjpris.
av KnotVillage
#1392129
Var oxå inne på Polestar men 10hk och 20nm var inget jag tänkte betala 7000 för. Nu blev det BSR istället. 70hk och 105nm var lite trevligare. Hade Polestar kostar kanske 2000kr hade det varit intressant.

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]