Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Ollesvolvo
#1389269
Tjena har en volvo 945 -96 ltt med m90, Nu har jag kollat runt på flera olika forum och trådar och överallt så står det att m90 växellådan inte har ett svänghjulslager/pilotlager vilket jag nu också sett när jag tagit ner växellådan för att byta en tätning. När den väl är nere så tänkte jag ju byta lite andra saker också såsom svänghjulslager. Saken är den att jag inte visste om att m90 inte hade ett svänghjulslager så jag började då försöka byta den samt beställde ett svänghjulslager men medans jag gjorde detta så insåg jag ju att det inte var ett svänghjulslager men nu är den inte i bruksskick och måste då byta "bussningen" som är där istället för svänghjulslagret. Var köper jag en sån? och är det annorlunda från att ta bort ett svänghjulslager (vänter på rätt avdragare). När jag säger att den inte är i bruksskick så menar jag att den har lite hack osv. Kan man skita i att byta den eftersom det inte är ett svänghjulslager och lämna den i det skicket som den är nu?

Kortfattat
Vart köper jag bussningen?
Hur byter jag den?
Behöver jag ens göra det som den är nu?

Om ni undrar varför det är fett på svänghjulet så är det på grund av jag försökte ta bort "svänghjulslagret" genom bröd och fett metoden
IMG_0506.jpg
IMG_0506.jpg (344.84 KiB) Visad 1289 gånger
IMG_0504.jpg
IMG_0504.jpg (164.88 KiB) Visad 1289 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1389319
M90 är byggd på ett helt annat sätt än äldre modeller så är det en M90 du har så lagras ingående axel bara i växellådan. Förmodligen är det som "Marlboroman" säger, för styrning av lamellen vid montering

Peking

Bruten fjäder framvagn

Jag bytte ena fjädern på min V70 2012 v[…]

Byta larmsiren.

Bara att byta👍

Helt klart är ju att gränsen inte g&arin[…]