Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av EdvinBerglund
#1389181
Tja!

Har strul med min b234f. Får upp felkod 1-4-3 som står för knackgivarsignal. Har bytt mellan 3 olika knackgivare. Har bytt styrbox, dragit om kabeln till sensorn. Bytt tempgivare eftersom att motorn måste vara varm för att knackgivaren ska kontrolleras. För er som inte vet så kontrolleras knackgivaren vid varvtal över 2000rpm med varm motor. Är signalen utebliven eller felaktig ställs felkoden 1-4-3. Söker tips då jag inte vet vart jag ska felsöka mer än vad jag gjort. Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1389196
Du har inte förväxlat kontaktsrycke? Där finns 3 st lika, knacksensorn, tempgivaren och en som inte är kopplad till något. Förmodar att man kan se skillnad på dom med färgerna på kablarna
av EdvinBerglund
#1389261
lennarte skrev:Du har inte förväxlat kontaktsrycke? Där finns 3 st lika, knacksensorn, tempgivaren och en som inte är kopplad till något. Förmodar att man kan se skillnad på dom med färgerna på kablarna
Nej de ska jag inte ha gjort, har haft loss en kontakt i taget. Tempgivaren har en annan kontakt utan snäppbygel så den passar inte på knacksensorn. Men tack för tipset!
av EdvinBerglund
#1389262
Marlboroman skrev:Har du dragit ny kabel hela vägen från boxen?
Ja det har jag, tog färgen på kabeln i kablage till knacksenorn och drog om den från styrboxen. Men blev tyvärr inget skillnad. Får 12,5v ur kabeln till sensorn, har läst att man ska få 0,5V-5V ur kabeln.
Men tack för tipset!
Mvh Edvin.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1389281
Är du helt 100 på att den faktiskt inte spikar då? Vacuumläckage, dåliga o-ringar på spridarna, sitter kamremmen rätt, dåliga / felaktiga stift / andra tänddelar. Såna småsaker kan göra att den sätter koden också.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1389289
EdvinBerglund skrev:
lennarte skrev:Du har inte förväxlat kontaktsrycke? Där finns 3 st lika, knacksensorn, tempgivaren och en som inte är kopplad till något. Förmodar att man kan se skillnad på dom med färgerna på kablarna
Nej de ska jag inte ha gjort, har haft loss en kontakt i taget. Tempgivaren har en annan kontakt utan snäppbygel så den passar inte på knacksensorn. Men tack för tipset!
På min 745 - 88B med B234F motorn är alla 3 kontaktstyckena lika, 940 med B234F fanns bara - 91 så det borde vara likt. Det är ju (var jag vet) bara LMM och slangen som skiljer på motorn (och 4 hk).
Det skiljer på plaseringen av tempgivaren mellan B230 och B234, men tempgivaren och då kontaktsrycket ska vara samma på alla. Tempgivaren för motor temperaturen däremot har ett annorlunda utseende med runda stift och kan inte förväxlas

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]