Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ceddan9
#1389125
Vi har köpt oss en XC60 2017 för 3 veckor sen och skulle testa Start/stopp (vid ex rödljus) men det fungerar inte. Då gick jag in om kollade i menyn, då står det att det är batterispänningen är för låg eller att batteriet är för kallt(?).
Vi har kört längre sträckor så batteriet borde fara fullt.
varför?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1389187
En "hel hög" med parametrar måste vara uppfyllda för att detta ska fungera.
Dåligt batteri kanske? Har bilen gått långt?
Kör man bränslevärmaren mycket vintertid i kombination med korta körsträckor och inte underhållsladdar batteriet kan man snart ha tagit dö på det.

Köpte ni på bilfirma?
av ceddan9
#1389197
Bilen har gått ca 8000 mil. Historien om bilen och hur den är använd är svårt att veta. Frågade på Volvo och dom sa att vi skulle köra någon vecka och se om det blev någon skillnad. Går det att mäta batteriet och ha någon värde det Måste ha.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1389213
Åk tillbaka till handlaren, be att de mäter upp batteriet.
Är det dåligt ska det bytas, börjar du ladda ett halvkasst batteri nu kommer du få slanta upp för ett nytt själv inom en framtid...
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1389258
DOdell skrev: tis 07 jul 2020, 10:33 På egen V60 funkar bara Start/Stop så länge inte Performance inte är aktiverat i körläge. Har du prövat?
Finns inget Performance på aktuell modell, däremot fungerar inte S/S om man har sportläget vill jag minnas.

Jag satsar på batteriet eller att man nollar kontakten på batteriets plus-pol. Minns inte benämningen på den nu dock.
av dannesk
#1389305
På min XC60 så har inte S/S funkat nu de dagar när det varit varmt ute då ACn går. Ibland får man även ladda batteriet även på sommaren då bilen drar även när den står och om man kör mkt kortköningar. Du bör ladda batteriet då den varnar för detta.

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]