Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1389050
Hej!

Jag letar ny bil till min far. Jag kör själv en V70 D4 MY14 163hk.

Jag har blivit avrådd från en mekaniker som skruvat rätt mycket Volvo av inte köpa en VAE-motor.

Det utelämnar bara 2014 årsmodellerna med 5cyl 2.0L 163hk.

Vad säger ni som kör VAE-motor D4 181hk, går de problemfritt till minst 30k mil?
Misstänker att det har gjorts en del åtgärder från Volvo om man nu har haft så mycket problem som en del säger.
Är det värt att chansa?

Tacksam för alla ingångsvärden man kan få :)

/Johan
#1389061
Visst finns det dom som har haft problem både med VEA-dieslar och VEA-bensinare.
Dock är det inte problem med varenda motor, min tycker jag fungerar riktigt bra.
Det mest skottsäkra skulle jag säga är den 6-cyl motorn, om man vill/kan tänka sig åka bensinare.

https://www.bytbil.com/bil?VehicleType= ... nding=True
#1389066
andersson612 skrev:Hej!

Jag letar ny bil till min far. Jag kör själv en V70 D4 MY14 163hk.

Jag har blivit avrådd från en mekaniker som skruvat rätt mycket Volvo av inte köpa en VAE-motor.

Det utelämnar bara 2014 årsmodellerna med 5cyl 2.0L 163hk.

Vad säger ni som kör VAE-motor D4 181hk, går de problemfritt till minst 30k mil?
Misstänker att det har gjorts en del åtgärder från Volvo om man nu har haft så mycket problem som en del säger.
Är det värt att chansa?

Tacksam för alla ingångsvärden man kan få :)

/Johan
Gissar att du menar att Volvomeken har avrått dig från att köpa en VEA och att enda kvarvarande dieseln då är 2.0l på 163HK?
Om så är fallet har du ju även D5 som har 2.4l 5-cyl.
#1389116
berrabus skrev: mån 06 jul 2020, 11:32
andersson612 skrev:Hej!

Jag letar ny bil till min far. Jag kör själv en V70 D4 MY14 163hk.

Jag har blivit avrådd från en mekaniker som skruvat rätt mycket Volvo av inte köpa en VAE-motor.

Det utelämnar bara 2014 årsmodellerna med 5cyl 2.0L 163hk.

Vad säger ni som kör VAE-motor D4 181hk, går de problemfritt till minst 30k mil?
Misstänker att det har gjorts en del åtgärder från Volvo om man nu har haft så mycket problem som en del säger.
Är det värt att chansa?

Tacksam för alla ingångsvärden man kan få :)

/Johan
Gissar att du menar att Volvomeken har avrått dig från att köpa en VEA och att enda kvarvarande dieseln då är 2.0l på 163HK?
Om så är fallet har du ju även D5 som har 2.4l 5-cyl.
Tack för tipset!
#1389117
fjohan82 skrev: mån 06 jul 2020, 11:15 Visst finns det dom som har haft problem både med VEA-dieslar och VEA-bensinare.
Dock är det inte problem med varenda motor, min tycker jag fungerar riktigt bra.
Det mest skottsäkra skulle jag säga är den 6-cyl motorn, om man vill/kan tänka sig åka bensinare.

https://www.bytbil.com/bil?VehicleType= ... nding=True
Det har du nog rätt i.

Det lär ju rulla rätt så många VAE-motorer på våra väga just nu, som säker fungerar hur bra som helst.

Men kan man undvika problem så gör man ju gärna det ;)

Tack för tipset ska kolla in 6-an!
#1389123
Jag har strax rullat 4k mil med en tidig D4 VEA, bilen har idag gått 17 500 mil. Har fått byta balansaxlar strax efter köp och får motionera EGR-ventilen ibland tills ett byte/renovering/rengöring blir aktuellt. Bilen tar strax under 1L olja/ 1000 mil och det får väl va godkänt.
Köper ni en nyare (16-) så är antagligen en del av barnsjukdomarna åtgärdade.
#1389248
Cotag skrev: mån 06 jul 2020, 17:37 Jag har strax rullat 4k mil med en tidig D4 VEA, bilen har idag gått 17 500 mil. Har fått byta balansaxlar strax efter köp och får motionera EGR-ventilen ibland tills ett byte/renovering/rengöring blir aktuellt. Bilen tar strax under 1L olja/ 1000 mil och det får väl va godkänt.
Köper ni en nyare (16-) så är antagligen en del av barnsjukdomarna åtgärdade.
Det är väl ungefär så jag har förstått det.....lite mycket handpåläggning för att jag tycker det ska vara värt det.
Verkar vara lite genomgående för rätt många bilmärken när man införde Euro 6 kraven. Har en del kollegor som valt att köra BMW, de verkar ha samma problem med EGR-ventiler tex.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]