Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1388693
Jag har en V70 bi-fuel -03. Efter tankning av gas så vägrade bilen att "släppa på" gasdriften. Ett alternativ till reparation av gasen är att konvertera till enbart bensindrift. Enligt Transportstyrelsen gäller följande:
"Förutsatt att bilen även är godkänd för drift med bensin ska gasdriften permanent tas ur funktion. För att fordonet ska godkännas för endast bensindrift ska delar av gassystemet demonteras och/eller pluggas så att det inte går att återställa till gasdrift. I de fall delar av gassystemet behövs för att motorn ska kunna köras på bensin behöver dessa delar inte demonteras. Arbetet ska utföras fackmannamässigt och bör ske enligt biltillverkarens eller tillverkaren av gassystemets anvisningar.För att få bilen godkänd för endast ett bränsle måste bilen genomgå en registreringsbesiktning ".
Ett dokument skall utfärdas där åtgärderna beskrivs. Efter kontakt med flera verkstäder verkar kunskapen om detta vara relativt sparsam. Har någon på forumet erfarenhet av konvertering av gasdrift/bensin till enbart bensin. Enligt min amatörsuppfattning borde en "pluggning" av påfyllningsröret för gas räcka. En Bilia-verkstad föreslog en total demontering av gasdriften till en kostnad av 25 000- 30 000 kr. Tacksam för synpunkter-
#1388717
"-bör- ske enligt biltillverkarens eller tillverkaren av gassystemets anvisningar"

Jag hade nog försökt få info från lokala bilbesiktningen vad som kan vara gångbart.
Kanske ett papper med följande text, underskrivet och stämplat av lokala bilverkstaden, skulle kunna fungera: Härmed intygas att vitala delar xxxx och xxxx har demonterats och skrotats från bil med reg.nr. ABC123. Gasdriften är därmed permanent tagen ur funktion på bilen.
#1388731
Det finns faktiskt lite olika åsikter om detta.. jag har själv försökt få info om det.
Förra året var jag i kontakt med Volvo och enligt de så tömde de gasbehållarna på gas, plomberade munstycket och tog bort alla ledningar fram till motorn och behöll tankarna på bilen.

En annan jag pratade med, demonterade alla tankar eftersom de kunde han reparera och sälja vidare och behöll de viktigaste delarna i motorn. Sedan får man omregistrera bilen med de papperna som krävs, då ska bilen vägas, kontrolleras etc.
Enligt besiktningsmannen jag pratade med så är det sättet Volvo gör jobbet godkänt. Men ska en annan verkstad göra det, då ska alla tankar och munstycket etc bort och då ska det dokumenteras vad som gjorts, etc.
#1388744
Tack för synpunkterna. Jag hade kontakt med en lokal besiktningsman i Göteborg och han godkände vad Volvo ansåg vara nödvändigt. Själv hade han inget tips om något slags minimum av ingrepp han kunde godkänna. Jag kontaktade då Transportstyrelsen för att få en tolkning av bestämmelserna, men fick tillbaka en kopia av föreskrifterna. Det är fel att det känns så godtyckligt. En märkesverkstad kanske av ekonomiska skäl maxar ingreppet. Det var ett bra tips om att man kan kanske låta en lokal verkstad montera bort tank och ledningar mm. Det kanske blir billigare än en märkesverkstad.
#1388771
Det är tyvärr så det är.. de har själva satt reglerna men kan inte direkt säga vad som krävs utan hänvisar till olika dokument. Jag var nära att göra det förra året eftersom jag fick anmärkning, men jag lyckades fixa problemet. Men som jag frågade.. om jag ber en verkstad plocka bort det och jag sen åker till omregistering vad får jag för garanti att bilen blir godkänd och de nöjer sig med all dokumentation, så jag inte står där med gasdriften borta och delarna är bortplockade men jag kan inte registrera om bilen.
#1389070
Jag inser problemet och faran med att inte få bilen godkänd vid omregistrering. Det är också svårt att få kostnadsförslag för olika åtgärder- Det känns ungefär så här: " Kör in bilen på verkstaden så talar vi om i efterhand vad det kostar"- När man har en gammal bil så måste kostnaderna vägas mot bilens värde. Samtidigt så är bilen alldeles för bra för att skrotas.
#1389071
Jag förstår dig, det är samma sak med min bil. Har precis slagit om till 24 000 och allt fungerar och den är i väldigt skick. Får beröm hur bra den är inuti med tanke på att det är ljus inredning och utsidan är rostfri och bra. Det gör ont att skrota en fungerande bil och att få den såld och få höra skambud vill man undvika. Vad menar du med att vägrar släppa på gasdriften? Det finns bra verkstäder som kan renovera gasdelarna för billig peng, beroende vart i landet du bor.
#1389090
Min s60 var likadan. Öppnade inte tankventilen. Fick tips om att vid tankning av gas samtidigt starta motorn. Sagt o gjort och mycket riktigt öppnade tankventilen och jag kunde köra på gas. Körde slut på gasen och åkte till en gasbilsverkstad som bytte tankventilen. Kostade ca 5000 kr.
Om du ska göra om bilen till bensindrift så åk till en gasbilsverkstad. De vet vad som behöver göras, och behöver inte kosta så mycket, kanske är de intresserade av delarna som reservdelar.
#1389359
Dinogubben skrev:Tack för era synpunkter. Hur får man reda på bra "gasverkstäder"? Jag funderar nu på att försöka "fixa" gasen. Det verkar enklare. Jag bor 20 km utanför Göteborg.
Det finns en i Torslanda, Bengt Jalnäs som kan mycket om gasdriften på Volvo. Han finns på blocket bland annat: https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... 8/78961790 och har bra omdöme. Sen finns det även en utanför Lidköping, längre ifrån Göteborg. Har vart i kontakt med båda och av samtalen jag haft via telefon har det känts bra och har fått bra svar och förklaring.

Kinna Filmen ( Stig Helmer story) Skickat fr&ar[…]

Byte till sommarhjul med nya däck på. […]

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]