Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av håkke
#1389081
Provkörde xc70 2016 med takvinge. Ansåg att det går öppna helt bakluckan i garaget pga takhöjd. Tex lämna på lackning? Vad kostar det att demontera vingen och täcka hålen?
Bilden med Bilen utan takvinge i garaget.
Bilagor
20200305_184043.jpg
20200305_184043.jpg (485.17 KiB) Visad 875 gånger
av Dieselnordlöf
#1389106
Jag har idag tagit bort vingen på en 08 och monterat samma vinge på min "nya" 12a med samma färgkod. Jag lovar att du själv kan ta bort vingen för kostnaden av typ 1 meter tandtråd och lite 5-56. Jag lossade m8 och m10 muttrarna. Sen värmde jag med hårtorken och sen sågade jag loss vingen med tandtråden. Och att avlägsna limresterna tog sen kanske 30minuter, 5-56 och naglarna fick göra jobbet

Då luckan är i kompositplast så behöver man inte oroa sig för rost, men jag kommer täcka hålen med små runda täcklock. Dock på en - 16 vill man såklart ha det snyggare än så
Senast redigerad av 2 Dieselnordlöf, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av ER
#1389107
Blir väl att byta till ny lucka då det inte går att få det 100 med spackel och färg på plastluckan då det kommer skifta i ton mer eller mindre från plåten oavsett hur man gör. Ser ut som att det är lägre takhöjd på innersidan av garaget så backa in ser ut som återvändsgränd höjdmässigt om man inte tar för vana att tömma bagaget innan man kör in bilen i garaget åt ena eller andra hållet.
Kanske kan köra superbudgetmetoden och plugga med spackel och sen foliera övre halvan av luckan ner till överkant av bakljusen så att skarven blir under ljusen och inte ser så konstig ut. Sen foliera taket i samma färg för att få det se ut som om det är genomtänkt. Å andra sidan ser bilen naken ut utan vingen. Täcklock ser ju bara B ut jmfr spackel och färg.
av Dieselnordlöf
#1389109
Ja alltså på en -16 kan man inte hålla på med täcklock, det duger inte. Mitt inlägg var mer för att hjälpa till med att det är ovärt att betala någon för att ta bort vingen för själva demonteringen var inga problem
av GubbNicke
#1389160
Byta hela luckan med någon som har en -14-16 v70/xc70 med samma färg och som vill ha en vinge? :-)
(Nej. Jag är inte spekulant och vet inte hur krångligt det är)
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1389249
håkke skrev:Bara fastskruvad? Om man tar bort vinge så det syns hålen på toppen av takluckan?
Inte bara syns, utan det blir hål in till interiören också, med risk för att fukt rinner in om det inte är bra gjort.
Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]