Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ulfs
#1389065
V70 -02 har ett glapp i hö fram. Om jag lyfter bilen och tar kl. 3 och 9 i hjulet så finns ett spel. Är det styrleden som är kass eller kan det sitta i styrväxeln? Jag ser inget glapp från styrleden vid spindeln.
av MickeM
#1389074
Sätt fingrarna över vid själva leden så du känner både styrstag och spindel samtidigt medan du rycker med andra handen. Då känns glapp väl.
Kan vara svårt att se.

Du har en inre led på var sida också, under skyddsbälgen.
Sälva styrväxeln är i princip en solid stång rakt igenom, (mellan inre lederna), men den kan glappa radiellt om den är sliten.
Men då rör den sig radiellt också. Svårt/omöjligt att se med bälgen på plats.
av Erik Å
#1389152
Det är svårt att känna glapp i inre styrleden eftersom damasken sitter i vägen.. Är den gammal och skör kan det vara riskabelt att kränga av den
Ett sätt att kolla är att lossa yttre leden från spindeln (kan behövas spindelledsavdragare för att trycka ut konan om den har rostat fast), sen vickar man på pinnen som går in i damasken. Är innerleden bra så ska det gå lite lagom trögt, släpper man pinnen i mittläget så bör den inte ramla ner av sin egen tyngd.. Är den helt "lealös" så är det förmodligen dags att byta :-)
Ytterleden passar man på att testa på samma sätt när den ändå är lös, det ska vara lite jobbigt att vicka på pinnen

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]