Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1389001
Jag har själv en V60 T6 TE och den visar alltid 40km räckvidd vid fulladdat oavsett årstid eller hur jag kört med bilen. Så har den gjort dagligen i ett halvår som jag haft den förutom vid ett tillfälle.

En dag visade den helt plötsligt 38km och några dagar senare havererade hela batteripacket och fick bytas ut, gick varken att ladda eller köra på el.

Ni som skriver att det varierar beroende på körsätt eller temperatur, har ni själva en laddhybrid eller tror ni bara att det är så?

Eller så dröjer det längre tid än ett halvår innan siffrorna ändras.
#1389022
Niklas8450 skrev: sön 05 jul 2020, 21:44 Jag har själv en V60 T6 TE och den visar alltid 40km räckvidd vid fulladdat oavsett årstid eller hur jag kört med bilen. Så har den gjort dagligen i ett halvår som jag haft den förutom vid ett tillfälle.

En dag visade den helt plötsligt 38km och några dagar senare havererade hela batteripacket och fick bytas ut, gick varken att ladda eller köra på el.

Ni som skriver att det varierar beroende på körsätt eller temperatur, har ni själva en laddhybrid eller tror ni bara att det är så?

Eller så dröjer det längre tid än ett halvår innan siffrorna ändras.
Hmm,,, får se om jag väntar mig ett batteri-haveri då . Min V90 T8:a har knappt gått 4 mån och ca 900mil.
Kan tillägga också att samtidigt som displayen stannade på 39km vid fulladdning, slutade VOC-appen att få notis om att "Batteriet är fulladdat". Alla andra notiser kommer fram.
#1389077
Är väl bara att köra vidare. Har du en så ny har du garanti. Min nya 2020 har bara gått strax över 200mil och funkar fortfarande prima. Känner en som har en T8 som gått en bit över 20 000 mil och den är oförändrad i batteriet så det finns hopp!! Han säger snarare att batteriet blir bättre med tiden. Jag tror att det är så att han lärt sig köra hybrid bättre därav att det ökar räckvidden.
#1390180
Min S90 T8 hybrid modell -20 har aldrig visat 40 km el-körsträcka. I vintras visade den 38 km och nu 39km. Såg i Vi Bilägare att batterikapacitet generellt beräknas försämras årligen med 2,3% vilket kanske kan förklara skillnaden över tid.
#1390374
Det beror även på hur man laddar. Om jag laddar fullt direkt efter en tur så blir det oftast 40 km. Om jag istället kommer hem och bara laddar till 30 km för att sedan stoppa laddningen och sedan ladda fullt innan jag ska iväg nästa gång så kan det bli 38-39 km. Det har troligtvis att göra med temperaturen på batteriet. När jag direkt laddar fullt så är batteriet varmt efter en körning men när jag ska toppa upp det på morgonen innan jag ska iväg är batteriet kallare och den laddar inte lika mycket.
#1390381
zweistein skrev: sön 12 jul 2020, 14:37 Min S90 T8 hybrid modell -20 har aldrig visat 40 km el-körsträcka. I vintras visade den 38 km och nu 39km. Såg i Vi Bilägare att batterikapacitet generellt beräknas försämras årligen med 2,3% vilket kanske kan förklara skillnaden över tid.
Vi har två i stort sett lika hybrider och den ena som har gått 8000 mil mer kommer alltid längre.
Min varierar på mätaren mellan 44-48km beroende på årstid.

Bara för intresse och inte som pekfinger, men[…]

Löjliga priser XC70

Tror vi kan släppa elbilsspåret i e[…]

jag tror du är rätt ute. gör rent d[…]

TuneIn

Någon som märker stor skillnad på[…]