Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1388976
Hej! Nu har jag köpt min första Volvo som också blev min första bil, en Volvo V60 T3 automat, årsmodell 2018.
Har ni på forumet något särskilt försäkringsbolag eller försäkring som ni skulle rekommendera?
Jag funderar på Folksam och Volvia. Volias är lite dyrare, men har svårt att se att den skulle vara bättre.
Tacksam för tips och råd!
#1388985
Som sagt, börja med att läsa villkoren.
Tänk även på tillvalen som kan finnas, exempelvis hyrbil och eliminering av självrisk om man kolliderar med djur etc.
Man tänker: "Det händer aldrig mig..." men en dag står man där och har varit dumsnål.
#1389062
andersson612 skrev: mån 06 jul 2020, 10:29 Bytte från Trygg-Hansa till Volvia, samma pris ungefär men bättre vilkor(hyrbil och 0kr vid viltolcyka)
Jag hade 0:- vid viltolycka på TH och hyrbil, dock bytte jag till Volvia pga bättre villkor vid maskinskada.
#1389157
Sen kan man tyvärr inte hänga kvar i samma bolag i all evighet. När min bil var ny så var Volvia bäst. Men när vagnskadegarantin tog slut så blev de jättedyra på helförsäkring så då bytte jag till Folksam. Praktiskt för det gav OK-återbäring.. Nåväl, efter några år så hörde Trygg-Hansa av sig och erbjöd motsvarande försäkring någon tusenlapp billigare!! :-o De hade tydligen stoppat mig i något lågrisk-fack så då blev det att byta igen. Tur att man kan ta med sina skadefria år när man byter bolag numera. :-) Sen kompliceras allt av fackföreningsrabatter och helkundsrabatter. Märkligt nog så har inte lågprisbolagen kunnat matcha Trygg i årspremie, de brukar få räkna men hittills har de inte lyckats :-D
#1391816
Själv har jag Folksam på XC70in.
Dom var väldigt bra när min syster fastnade i ett parkeringsgarage med bilen, och den behövde ny backspegel och lite annat.

Volvia (IF) hade jag innan.
Dock var det priset som avgjorde till Folksams fördel.
Villkoren var mer eller mindre lika.
Behövde aldrig använda försäkringen, så hur skadehanteringen fungerar vet jag ej.

Trygg-Hansa hade jag på min 945a.
Och jag kommer aldrig mer att ha detta bolaget.
Frun blev påkörd, och när försäkringen skulle amvändas då vart det inte guld o gröna skogar längre.
Dels så lämnades bilen på en mindre nogräknad firma, som skulle byta bla dragkroken och lite annat.
Och dom fick problem att återmontera kofångaren, så dom borrade helt enkelt några hål och fäste upp den med buntband.

Dom skulle även betala ut för förlorad arbetsinkomst.
Detta tog närmre 3 månader, 5 blanketter och X antal samtal för att dom skulle betala ut ersättningen.
TuneIn

Någon som märker stor skillnad på[…]

Isärplockning av lyktan kommer bli mycket int[…]

Det du länkar till den nedre lite dyrare ser […]

Finns mjukvara som låser haldexen hårt[…]