Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av McQueen
#1389010
Körde in på OK-macken för att tanka. Kände mig snål och fyllde den nästan tomma tanken med 12 liter. Ska ändå inte köra mycket den kommande veckan, tänkte jag. Startade bilen. Ett djävulskt metalliskt rasslande/hamrande. ”RRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR!!!!!” Panikslagen slog jag av motorn. Satt som förstenad några ögonblick innan jag öppnade motorhuven och gick ut. Lyfte upp huven och tog bort plastkåpan. Kunde inte se något uppenbart fel. Gick tillbaks och satte mig vid ratten. Startade. ”RRRRR- BANG-BANG-BANG-RRRRRRRRR!!!!!” Slog av motorn så fort jag kunde. Började tänka på bogsering, begagnade D3-motorer för 30.000 kr (om jag hade tur), massor av telefonsamtal, oro, stress och allmänt helvete. Efter en kvart gjorde jag ett till försök. Startmotorn gick och gick. Inget hände. Försökte igen. Då går den igång. Och plötsligt låter den som vanligt! Jag trycker försiktigt på gasen. Låter ok. Lägger i ettan och kör försiktigt ut från macken. När jag stannar vid ett rödljus 200 meter från macken går det upp för mig – jag tankade ju bensin!!! Det gröna pumpmunstycket. Har i stort sett BARA bensin i tanken. Kan inte ha varit mer än 2 liter diesel kvar när jag fyllde på mina snåla 12 liter. Bensin. Jag gör en u-sväng och puttrar tillbaks till macken, fyller resten av tanken med diesel och startar motorn igen. Låter som det ska. Jag kör de två milen hem och motorn går precis som vanligt hela vägen. 22 procent bensin har jag alltså i tanken nu. Hur allvarligt är det? Har något pajat eller kommer göra det? Jag känner mig framför allt oerhört tacksam och lättad över jag inte hade råkat ut för det beryktade Volvo-diesel-motorraset. Men jävlar vad illa motorn lät när den gick igång på bara bensin! Vad hände sedan, när den plötsligt lät som vanligt när jag körde den korta biten till rödljuset, innan jag fyllde resten av tanken med diesel?
#1389028
xile skrev:Kika på denna.
Det var ju faktiskt väldigt intressant. Och lugnade får man väl säga. Han körde fem-sju mil med 75 procent bensin. Därefter som jag har nu. Vad ska man egentligen dra för slutsats av det...? Gissar att det är en fråga som delar folk i två grupper:

A) En diesel ska inte ha någon bensin i tanken. Punkt!
B) En gång är ingen gång. Motorn tål mer än du tror.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]