Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frownlayer
#1388914
Min v70 my13, drar åt höger. Trots att de nyss har bytt några framvagnsbussningar, och gjort hjulinställning. (4701 kr).

Just nu när jag:

Gasar på drar bilen kraftigt åt höger.

Släpper man rätten vid normalåkning så vill den åt höger hela tiden.

åker i normalfart och drar ratten lätt åt vänster och släpper så går den tillbaka till rakt fram, eller lite åt höger. Drar man lite lätt åt höger och släpper så stannar ratten kvar.

Så jag får det till att bilen vill åt höger hur man än gör. Det känns även trögare att svänga vänster än att svänga höger.

Ska man klaga på reparationen som de gjort? Det har inte blivit värre än innan, men inte mycket bättre heller.

Det är en volvo-verkstad.
av Erik Å
#1388937
Frownlayer skrev: sön 05 jul 2020, 15:14 ..Gasar på drar bilen kraftigt åt höger...
Så där gjorde min gamla V70 när en inre styrled var glapp. Eller om det kanske var ett slitet hjullager, jag bytte båda samtidigt och problemet försvann.
Annars skulle jag gissa på att någon länkarmsbussning är dålig.
Jag skulle definitivt klagat om det var därför du lämnade in bilen. De har ju missat grundfelet så att säga..
av KalleJ
#1388943
Klart du åker tillbaka med den, har de inte provkört efter reparation? Ibland kan de missa lite vid hjulinställning hänt ett par gånger. Annars är något annat också trasigt.

Beror lite på hur länge du kört med trasiga bussningar också, dina däck är inte snedslitna? Kan vara värt att slänga på nya däck. Bakbussningarna?
av Frownlayer
#1389023
Däcken är nya för i år. Kanske ett par hundra mil. Och som sagt så byttes några bussningar fram. Men risken när man ringer och klagar är väl bara att de vill ha in den igen och vill byta ut en del i taget tills problemet försvinner, och den som får stå för notan blir jag. Man blir så less på dagens "mekaniker". Man byter saker som brukar vara fel, och tittar inte ordentligt på bilen. Förr lyfte man upp bilen och letade efter felet tills man hittade det.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1389026
Vill man försöka få besked på annat håll kan man boka in något av dessa, kostar 179:-/styck:
https://www.bilprovningen.se/bilprovnin ... ordon.html
https://www.bilprovningen.se/vara-tjans ... kvagn.html
https://www.bilprovningen.se/vara-tjans ... sprov.html

Jag fick mina strålkastare injusterade, då de pekade fel efter en service... :-)
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1389505
Jag hade precis samma problem med min V70-11. Renoverade framvagnen med nya bussningar och spindelleder och tillhörande hjulinställning. Resultatet var absolut ingen skillnad!! Provade då att skifta hjulen fram och då började bilen dra åt vänster som blev värre när man gasade. Skiftade då hjul vänster fram(fd höger fram) med vänster bak och då gick bilen som den skulle!
Trolig orsak var cordbrott efter "besök" i ett potthål men det syntes ingenting utanpå däcket som suttit höger fram.
Det hela slutade med inköp av två nya framdäck.

/Hasse
av Frownlayer
#1391940
Jag ska se om jag kan skifta på hjulen. Men de är helt nya. Eller rättare sagt, de har dragit snett enda sedan de var helt nya.
av andysson
#1392817
Hur har det gått? Kalle.j nämnde bussningarna bak. Oavsett är det värt besväret att lägga sig ner och ta en titt på bussningarna bak till länkarmarna. Man får vara lite vig och krångla för att se. (Eftersom jag själv är så oerhört smidig) Man får försöka vika undan plastkåpan för att verkligen se. Har man tillgång till en lyft är det det bästa alternativet (eller domkraft).

Dom bussningna har en tendens att ge sig. Kommer att länka lite bilder på hur det såg ut på min bil.

Verkstaden borde ha sett detta, om det nu är ett problem på just din bil. Jävligt lömskt fel. Jag upptäckte först genom att bakvagnen började gnissla lite. Sen myyyycket...

Bilprovningen missar detta ofta verkar det som. Väldigt vanligt fel på V70 iii enligt Bilia i Malmö.

Bilen viker sig successivt i bakvagnen allteftersom bussningarna ger upp. Det i sig gör att ratten skevar. Det blir slutligen en direkt livsfara då hjulet de facto kan åka av.

Passa på att se över samtliga stag och bussningar om du får upp bilen på lyft.
Bilagor
20200622_175243.jpg
20200622_175243.jpg (595.2 KiB) Visad 1464 gånger
av Frownlayer
#1393210
Än så länge har jag inte gjort något. Ska se om jag kan åka till en kompis med lyft, så kan jag både titta och byta sida på hjulen samtidigt.
Volvo-verkstaden så att jag skulle återkomma i mitten av augusti. Så jag ska försöka lösa det själv före.

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]