- tis 14 jul 2020, 11:45
#1390545
Tidningen Vi Bilägare har genom åren levererat ganska omfattande konsumentupplysning på området. Även om de naturligtvis inte är några experter och ofta får detaljerna helt om bakfoten när det gäller ljud och vibrationer så har de helt rätt i sina övergripande omdömen, bl.a nr 11 2019:
"Fast alla har ju inte en hel bilfabrik med tillhörande tekniker till sitt förfogande för att kunna dämpa däckoljudet i sina bilar. Därför har Vi Bilägare genom åren gjort mängder med tester av olika typer av eftermonterade åtgärder som påstås kunna minska det störande vägbullret. I ett fall monterades bitumenplattor och ljuddämpande mattor runt om i bilen, en Toyota Avensis Verso, i hopp om en bättre ljudkomfort. Det fungerade inte särskilt bra. I lägre hastigheter – upp till 50 km/tim – märktes en viss skillnad, men när tempot trissades upp till landsvägsfart blev resultatet i princip noll. Bilen bullrade i stort sett lika mycket som innan åtgärderna. Ett mer avancerat försök gjordes med en av våra långtestbilar, Mazda 6 av första generationen. Det var en bil som hade många goda egenskaper, men en riktigt dålig. Den bullrade mer än öronen stod ut med och utsågs därför till lämpligaste bil att försöka ljuddämpa. Första åtgärden blev att utrusta den med extra tysta specialdäck från Yokohama, med tillnamnet Decibel. De var utvecklade speciellt för Lexus-bilar och skulle vara extremt tysta på alla underlag. Så icke på Mazdan. Den bullrade till och med värre 2012-08-13 16.09 med Yokohamadäcken än de Bridgestonedäck som var original. Nästa steg blev att anlita ett av de många företag som med hjälp av olika typer av ljuddämpningsmassa utlovar sänkt ljudnivå i kupén. Över 15 liter (!) av massan pumpades in överallt i Mazdan, men inget hände med däckbullret. Det var lika infernaliskt som innan behandlingen. Där gick ett antal tusenlappar till spillo! Även på senare år har vi blivit kontaktade av olika företag som påstår sig ha metoder för att radikalt minska däcksbullret i bilarna. Senaste bluffen i det avseendet stod Tectyl för. Företaget hävdade att de med sin behandling kunde sänka bullret i kupén med upp till 50 procent (!). En halvering med andra ord! Men när Vi Bilägare – med fyra olika bilar – testade firmans ljuddämpningsprogram visade det sig vara totalt verkningslöst. Behandlingen – som gick på 6000 kronor – gjorde inte ett smack för ljudnivån. "