Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Isidor
#1388968
KalleJ,

Bra video, även om de inblandade inte fullt ut förstår vad de håller på med. De konstaterar att dämpmattorna för 19 kkr (inkl montering) leder till en försumbar inverkan på vägbullret, men att de ger lokal dämpning som märks när man knackar på de dämpade plåtytorna eller stänger dörrarna.

För övrigt framträder från ljudinspelningarna tydliga skillnader i frekvensspektrum som huvudsakligen beror på de olika däck som man testar med även om totalnivån inte skiljer så mycket. I övrigt ska man vara uppmärksam på att kameramikrofonerna ofta filtrerar bort de lägsta frekvenserna (och dessutom inte sällan bjuder på allehanda störningar), så jämförelserna haltar en del.

Eftersom frågor om däckbuller och dämpmattor ofta kommer upp så vill jag vara väldigt tydlig med att sammanfatta:

1. däckbyte = ofta märkbar skillnad
2. dämpmattor = i princip alltid bortkastade pengar
av KalleJ
#1388972
@Isidor, Var säkert fel video kollade aldrig bara tog översta när jag sökte. Båda ger resultat. Men ja däck är första steget.

Sen beror det ju på vilken bil man utgår ifrån. Ta en en snik Skoda utan ljuddämpning eller en fullutrustad Audi.... olika förutsättningar i olika bilar.
av Isidor
#1388978
Tyvärr, om det var så att något så enkelt som extra dämpmattor i dörrar och hjulhus gav verkan så skulle de redan sitta där. Det finns 1000-tals NVH-ingenjörer som jobbar med vägbuller med etablerade metoder som Noise/Transfer Path Analysis och det läggs många miljarder dollar varje år på diverse åtgärder.

Om man tycker sig märka skillnad handlar det nästan alltid om placebo (undantaget extremfall där det faktiskt fungerar). Problemet är att i princip ingen som gör detta utför ordentliga före/efter-mätningar utan förlitar sig på sitt alldeles för opålitliga ljudminne. Lite mer "mercedesduns" i dörrarna kan ju vara kul i och för sig, men detta har inget med vägbuller att göra.
av motorhuven
#1389011
Därför är standarddäcken redan de tystaste som finns på min v60 cc, michelin 215/55-18 som dessutom är vol märkta...
Har ett svagt minne som kan vara fel men var det inte Volvo som stoppade v70n när den lanserades pga vägbuller och direkt ändrade bussningarna som fick bilen klart tystare?
av Isidor
#1389017
Ja, de bättre bilmärkena har ofta möjlighet att få fram däck med skräddarsydda egenskaper som i möjligaste mån kan skyla över brister i hjulupphängningar/chassi för att kapa någon dB extra på vägbullret och framför allt reducera inverkan från någon eller några särskilt störande resonanser i ett ofta ganska smalt frekvensband (SPA-plattformen är känslig runt 125 Hz).

Finjustering av bussningar brukar pågå löpande eftersom gummimaterialen är luriga med en hel del olinjära egenskaper och det blir inte enklare eftersom chassidynamiken nästan alltid blir sämre när vägbullret minskar.
Användarvisningsbild
av bjornw
#1390331
Det är helt klart mycket svårt att påverka stomljud och vibrationsljud som fortplantar sig genom bilen genom att stoppa dit dämpmatta på olika ställen. Dämpmattan ger dock helt klart trevligare känsla i dörrar och baklucka på de flesta bilar.
Men det går att få till förbättringar, för det luftburna ljudet går att minska ganska påtagligt genom att isolera/täta på olika ställen. Misstänker att det ofta är den skillnaden man hör efter att ha klistrat dämpmatta på tex plåtgolvet i bagaget och den största källan för detta ljud är däckens slammer. Att täta hålen i främre hjulhus till motorutrymmet påverkar också mycket.
Jag har gått från 72dB till 68dB på vår XC90, mätt i 100km/h på samma sträcka, samma däck/tryck, samma temp och samma telefon/app. Visst finns det massa osäkra faktorer men det går påtagligt tystare nu. Att kategoriskt säga att det inte går att göra en bil tystare med andra åtgärder än däck stämmer inte alls med mina erfarenheter från flera bilar.
av Magistrat
#1390470
Eksakt hva har du gjort på din Xc90?
Jeg føler at det forsvant merkbart mye lyd når jeg isolerte bakluke, gulv i bagasjerom og alle dører.
Skal få sprøytet tecktyl i alle 4 hjulhus på torsdag🤗
Användarvisningsbild
av bjornw
#1390478
Här ser du ungefär vad jag gjort: viewtopic.php?f=79&t=155885&p=1380560#p1380560
Det är jättesvårt att säga vad av det som har effekt men jag tror golvet fram hade minst effekt. Torkardiket (svårt och trångt) minskar motorljudet iaf.

Tecktyl är bra mot rost men gör ingen stor skillnad på ljudet. Ett tips är täta hålen i hjulhusen fram efter det. På min fanns det också ett skruvhål i varje hjulhus som jag tätat.
Har också satt foam (STP AeroFlex 6) på båda sidor om innerskärmarna fram/bak. Det kommer inte hålla för evigt och är osäker på effekten.
av Isidor
#1390545
Tidningen Vi Bilägare har genom åren levererat ganska omfattande konsumentupplysning på området. Även om de naturligtvis inte är några experter och ofta får detaljerna helt om bakfoten när det gäller ljud och vibrationer så har de helt rätt i sina övergripande omdömen, bl.a nr 11 2019:

"Fast alla har ju inte en hel bilfabrik med tillhörande tekniker till sitt förfogande för att kunna dämpa däckoljudet i sina bilar. Därför har Vi Bilägare genom åren gjort mängder med tester av olika typer av eftermonterade åtgärder som påstås kunna minska det störande vägbullret. I ett fall monterades bitumenplattor och ljuddämpande mattor runt om i bilen, en Toyota Avensis Verso, i hopp om en bättre ljudkomfort. Det fungerade inte särskilt bra. I lägre hastigheter – upp till 50 km/tim – märktes en viss skillnad, men när tempot trissades upp till landsvägsfart blev resultatet i princip noll. Bilen bullrade i stort sett lika mycket som innan åtgärderna. Ett mer avancerat försök gjordes med en av våra långtestbilar, Mazda 6 av första generationen. Det var en bil som hade många goda egenskaper, men en riktigt dålig. Den bullrade mer än öronen stod ut med och utsågs därför till lämpligaste bil att försöka ljuddämpa. Första åtgärden blev att utrusta den med extra tysta specialdäck från Yokohama, med tillnamnet Decibel. De var utvecklade speciellt för Lexus-bilar och skulle vara extremt tysta på alla underlag. Så icke på Mazdan. Den bullrade till och med värre 2012-08-13 16.09 med Yokohamadäcken än de Bridgestonedäck som var original. Nästa steg blev att anlita ett av de många företag som med hjälp av olika typer av ljuddämpningsmassa utlovar sänkt ljudnivå i kupén. Över 15 liter (!) av massan pumpades in överallt i Mazdan, men inget hände med däckbullret. Det var lika infernaliskt som innan behandlingen. Där gick ett antal tusenlappar till spillo! Även på senare år har vi blivit kontaktade av olika företag som påstår sig ha metoder för att radikalt minska däcksbullret i bilarna. Senaste bluffen i det avseendet stod Tectyl för. Företaget hävdade att de med sin behandling kunde sänka bullret i kupén med upp till 50 procent (!). En halvering med andra ord! Men när Vi Bilägare – med fyra olika bilar – testade firmans ljuddämpningsprogram visade det sig vara totalt verkningslöst. Behandlingen – som gick på 6000 kronor – gjorde inte ett smack för ljudnivån. "
Bakfjädrar.

Jag gjorde det enkelt. Beställde bara nya f[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man k&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]