Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Stefan_KG
#1388047
Köpte min XC70 MY16 i september 2019, och då hade den rullat 18100 mil.
O den hade precis fått kamremmen bytt.

Ingen ångest här inte.

(Men visst, jag gav iofs inga 195k för den..)
av yrrol3
#1388764
Hur tänker ni om garantier vid köp från bilhandlare?
Bilen jag såg på inkluderar 6månader, men man kan köpa till 24månader för 7000kr. Värt, eller inte?
Bör man granska innehållet i garantin, och ska det nämna något särskilt?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1388766
Min erfarenhet från dessa typer av garantier är att det är väldigt svårt att få ut något från dem. De skyller allt på yttre åverkan, korrosion eller fukt. Dessa täcks inte om du läser det finstilta.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1388828
Jag köpte en v60 för ett år sedan. Idag ångrar jag mig lite att jag inte köpte s60 istället. Egentligen spelar det ju ingen roll men mindre kupe är ju en fördel i många avseenden. Delbar krok är ju naturligtvis ett krav oavsett.
av William85
#1388960
yrrol3 skrev: lör 04 jul 2020, 20:07 Hur tänker ni om garantier vid köp från bilhandlare?
Bilen jag såg på inkluderar 6månader, men man kan köpa till 24månader för 7000kr. Värt, eller inte?
Bör man granska innehållet i garantin, och ska det nämna något särskilt?
Tänk på att om bilen inte gått så långt så täcker maskinskadeförsäkringen det mesta också, dock till självrisk. Jag tog 24 månader från KVD på XC70n vid köpet av den, det gav en extra trygghet men då den aldrig behövde utnyttjas var det ju pengar i sjön :P
av yrrol3
#1390433
Angående garanti.
När jag körde hem min nya V70ii så såg jag att belysningsknappen var i positionsljusläget och satte den på auto.
Dåligt väder gjorde himlen mörk och bilen tände halvljuset. Fick besked att en lampa inte fungerade.
Bytte lampa, och som ni läst i annan tråd så hjälpte in det.

Hörde med Volvo-butiken om ballast, som skulle kosta över 4500kr. Och dessutom fanns en styrenhet som också kunde vara fel som kostade 2500kr.
Kände då att 1) Jag kan inte chansa utan dom får läsa felkoder först. 2) Mycket pengar, kan det gå på garantin?

Läser MRF-garantin som säger den gäller för fabriksutförandet av bilen, ej efterinstallerade tillbehör, samt att det måste vara naturligt slitage.
- Man ska kontakta säljaren så fort som möjligt. Och säljaren bör ta på sig att lösa det inom ca 2 veckor.

Ändå skriver jag till er först innan jag kontaktar säljaren. (haha)
Får be verkstaden kolla felkod och ge prisförslag först tänker jag.

Under tiden kan ni peppa mig att det inte är sniket att be säljaren stå för reparationen. ;-)
Användarvisningsbild
av johnnype
#1390469
yrrol3 skrev: mån 13 jul 2020, 19:18 Under tiden kan ni peppa mig att det inte är sniket att be säljaren stå för reparationen. ;-)
Du köpte hos ett företag antar jag, så då är det väl inget sniket utan mer i linje vad lagen säger att dom ska fixa!?

Var det ett privatköp så kommer du nog ingenstans med krav på åtgärder.

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]