Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jeg46
#1388957
Kolla på denna video från mackans garage, om kamremsbyte och bla hur du byter korta ac remmen den är viktig att byta görs i samband med kamremsbyte Deras bil är en diesel men det mesta liknar ju din motor Du får nog hyra dig en större mutterknackare som klarar muttern till veven . Lycka till!
av sm7ovk
#1389998
Köpte AC-rem också, så den är bytt nu. I videon lossar de kompressorn, men det behövs inte på min -09 2.5FT. Man tar av yttre hjulet (som är dubblerat och sitter med 4st skruv) sedan kan man kränga på remmen. Börjar med remmen på magnetkopplingen och fortsätter uppåt på hjälphjulet. Med en skruvmejsel kan man spjärna emot blocket och vrida runt hjulet så att man får på remmen.

Däremot så ser kamremsspännaren lite annorlunda ut jämfört med de videos jag sett och även de jag bytt på tidigare. Finns bara ett "U" och på den gamla satt det fast i en utbuktning på blocket. Som jag fårstår det så kan man inte göra någon inställning enligt temperatur, eller?
Bild; https://cdn.autodoc.de/thumb?id=1365200 ... f=94077795
Läste nu vidare på SKF's sida och hittade då; https://www.skf.com/binaries/pub12/Imag ... -70606.pdf Spännaren justeras alltså inte beroende på temperaturen. Har för mig att jag bytt på en Fordaloppa som hade samma typ, så det kommer kanske därifrån.

Skrev tidigare i tråden att jag läst 300Nm, men det skall vara 180Nm för muttern som håller hjulet på vevaxeln.
Användarvisningsbild
av KjellinJ
#1392079
När du enda håller på så byter du alla remmar. Om någon av remmarna går av senare så är risken mycket stor att den trasslar in sig i de andra. Då går de också av och du får ett större motorproblem med kolvar som slår i ventilerna.

AC-remmen är en stretchrem, som ett mycket hårt gummiband.
Edit. Missade att tråden fortsatte.

Fjållträsk

Montering av hardwire-kittet till nya dashcamen, t[…]

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]