Köpte AC-rem också, så den är bytt nu. I videon lossar de kompressorn, men det behövs inte på min -09 2.5FT. Man tar av yttre hjulet (som är dubblerat och sitter med 4st skruv) sedan kan man kränga på remmen. Börjar med remmen på magnetkopplingen och fortsätter uppåt på hjälphjulet. Med en skruvmejsel kan man spjärna emot blocket och vrida runt hjulet så att man får på remmen.
Däremot så ser kamremsspännaren lite annorlunda ut jämfört med de videos jag sett och även de jag bytt på tidigare. Finns bara ett "U" och på den gamla satt det fast i en utbuktning på blocket. Som jag fårstår det så kan man inte göra någon inställning enligt temperatur, eller?
Bild;
https://cdn.autodoc.de/thumb?id=1365200 ... f=94077795
Läste nu vidare på SKF's sida och hittade då;
https://www.skf.com/binaries/pub12/Imag ... -70606.pdf Spännaren justeras alltså inte beroende på temperaturen. Har för mig att jag bytt på en Fordaloppa som hade samma typ, så det kommer kanske därifrån.
Skrev tidigare i tråden att jag läst 300Nm, men det skall vara 180Nm för muttern som håller hjulet på vevaxeln.