Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MartinV70
#1388906
Hej, var iväg en sväng idag och när jag sedan skulle köra hemåt märkte jag på parleringen att något dunkade från främre delen av bilen. Jag bytte skivor för bara ett par dagar sen så jag misstänkte direkt att något blivit skevt med dem men insåg sedan att dunkandet märktes som mest vid tomgång så det känns orimligt att det har något med det att göra. Funderade sedan på om det kunde ha något med tändstiften o göra då jag inte haft bilen så länge och vet inte när de senast är bytta, men det känns som den då borde gått ojämnt och fått upp motorlampa, vilket inte är fallet. Kan tilläga att kamremmen också nyligen är bytt, det gjordes på verkstad för ca 1 mån sedan och har inte märkt någit konstigt förens nu.

Det är vid tomgång och låg fart det märks mest (höll mig under 60 på vägen hem), så jag funderar nu på om det är motorfästen som är dåliga. Har tidigare märkt när man släpper/trycker på gasen att det rycker till lite, har dock inte tänkt så mycket på det och tänkt att det är normalt på en äldre bil. Vilka motorfästen finns och vilket/vilka känns mest troligt i detta fall? Går det att testa på något enkelt sätt? Det övre och främre fästena verkar enkla att ta bort men med den vanliga turen är det väl något av de svåråtkomliga fästena som troligtvis spökar?

Ljudet hörs endast inifrån kupén. Bilen ör automatväxlad.

Mvh Martin
av Rådlös
#1388912
Motorfästena är nog mest misstänkta. Försök komma under bilen, lossa bottenplåten och försök bända på motorblocket med en plankbit eller kofot eller liknande. Kolla samtidigt på motorfästena om det är stort glapp. Nu måste jag erkänna att vet inte riktigt hur motorfästena ser ut på din bil. På gamla tidens bilar var det ju ungefär två kraftiga skruvar som var invulkade i en rund gummiklump. Den ena skruven satt i schassiet och den andra i motorblocket. Med tiden lossnade en eller båda skruvarna ur gummiklumpen. Det kanske ser ut så, eller åtminstone fungerar så fortfarande?
av MartinV70
#1388954
Tack för svaren. Kan ju hoppas det är den övre då jag inte direkt har någonstans att mecka på.

Kände lite på motorn på tomgång o man känner samma dunkande som man hör i kupén.

Om jag drar motorn lite fram o tillbaka så rör den övre sig lite, vet inte hur den ska bete sig riktigt. Hur ska den kännas om jag skruvar loss den?
av MartinV70
#1389043
Ja, känslan är att den skulle vara bra att byta ut men samtidigt tveksam till om den är orsaken till dunkandet, ska försöka kolla på de övriga fästena ikväll om det inte regnar för mycket...
av MartinV70
#1389301
Igår kväll gick jag o kikade lite mer på bilen och när jag startade den fick jag nu upp motorlampan, läste av felkoden som visade feltändning på cylinder 1. Tänkte att det måste vara tändstiften då eftersom jag inte vet när de är bytta senast. Bytte dem idag men samma problem kvarstår... Nollade här felkoden vilket kanske var dumt i efterhand eftersom jag inte får upp det igen.

Provade iaf att byta tändspole mellan cylinder 1&2 för o se om jag skulle få upp problemet igen och då förhoppningsvis på cylinder 2 men nu dog den på tomgång. Bytte tillbaka tändspolarna och nu dog den också på tomgång...

Tänkte att nästa steg blir o byta tändspole på cylinder 1? Kan jag pajat något genom o byta mellan tändspolarna? :x
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]