NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoBerget
#1388480
Hej,
Har sökt på forumet och hittar inget men tänker att någon måste gjort detta tidigare :). Mitt flexrör till avgassystemet behöver bytas då det inte är tätt. Sitter ganska långt fram och upp mot motorn. Inte helt lätt att komma åt. Har försökt googla och kollar under bilen samt även haft den inne hos en bilmekaniker (som jag inte litar på alls) och svaret jag fick är att de måste ta ner allt inklusive grenröret för att kunna kapa bort och sätts ditt ett nytt. Kan detta verkligen vara meningen eller missar jag nått? Tänker någon kanske gjort detta och har värdefull input?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1388917
På en 1.8f är avgasgrenrör, flexrör och katalysator en enda enhet. Att byta ut flexröret på plats bedömer jag som omöjligt. Enligt Haynes handbok måste subframen för framvagnen sänkas 10 cm för att få ut grenröret, således mycket skruvande. Jag har gjort ett liknande jobb på en V50 2.4i och fick då demontera subframen helt och hållet för att komma åt.
Flexröret kostar ca 350 SEK och sen tillkommer arbete, kanske 4 timmar, vad begär verkstan?
#1389199
Vill minnas att de skulle ha runt 10 000 kr men i det så ingick även byte av bakre dämpare då även den är dålig. Problemet är ju att bilen kanske är värd 20 000 kr om ens det (gått 30k mil). Synd dock eftersom bilen går bra i övrigt. Funderade på om jag skulle ha det som ett projekt att skruva på när jag har tid men det låter ju inte helt enkelt på din beskrivning :)
#1390532
Jag har nu konsultera Haynes handbok och tror att jag är relativt med på vad som behöver göras. Det jag inte förstår dock är steg 2 och 3 som de beskriver. Det handlar om att låsa fast ratten i rakt läge med rattlåset och sedan under instrumentbrädan "lossa klämbulten och dra knuten uppåt från drevet". Tolkar det som att jag ska koppla bort ratten/styrningen helt enkelt.....
Kan dock inte förstå varför detta ska göras?
Nån som vet?

Rekommenderar att vänta med mjukvara 3.0, den[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?

Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]