I min första Klippo som jag köpte 1975 körde jag med vanlig bensinmackssoppa. Det fanns väl inte ens alkylatbensin på den tiden. Men runt sekelskiftet så gick jag över till alkylat och ungefär i samma veva började jag använda Mobil helsyntet (eller var det halvsyntet). Men det var inget som klipparen uppskattade. Oavsett om det berodde på bränslet, klipparen var ju konstruerad för blyad soppa, eller om det berodde på oljeuppgraderingen, så började klipparen gå väldigt dåligt och skramlade betydligt mer och blev mer svårstartad. Men den hängde i vart fall med ända fram till 2007 när jag körde på en sten och krökte vevaxeln.
Motoroljekostnaden på en 50-lapp varje höst är ju en försvinnande liten kostnad per år om man jämför kostnaden med vad man får lägga på bränslet (alkylat). 50 timmars körning varje sommar blir ju i vart fall 25 liter alkylat á 30 - 40 kronor/liter.
Drar mig till minnes grannen som köpte en gammal 740 från mitten av 80-talet ca 2010. En äldre man hade köpt den ny och ägt den alla år och bilen hade bara rullat knappa 8K mil och var man kan kalla "som ny" när grannen tog över den. Grannen har ju den inställningen att motorljebyten och oljefilterbyten och service rent allmänt på bilar är bara ett sätt för att hålla petroliumbranschen, reservdelsbrannschen och verkstäder i arbete. Så enl hans egen utsago så har han aldrig bytt motorolja eller oljefilter i bilen utan han "skvätter i lite olja" då och då. Nu 10 år senare har hans gamla 740 rullat drygt 30K mil - utan att han varken bytt motorolja eller oljefilter. Däremot påstår han själv att han bytt luftfilter!?? Men han har aldrig tvättat bilen. Han påstår att vädrets makter gör jobbet åt honom.
Kanske ett bevis för den höga kvalitet det varit på Volvo en gång i tiden.
Själv försöker jag vårda mina prylar på ett annat sätt, oavsett om det är en Klippo motorklippare eller en modern personbil.
Välkommen till
OlandTurist.com där du finner lite naturbilder från Öland