Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1388789
Min MTD trädgårdstraktor ska iaf ha (rekommenderat i vårat sommar-klimat) 5W-30 olja. Upp till 10W-40 är godkänt men inte helt optimalt i vårat klimat. 5W-20(har jag för mig) funkar också, och 0W-nånting, men det var mest på vintern(duh) när det är riktigt kallt. Min traktor ska kunna ploga snö enl. MTD(aldrig provat, skaffade den i våras så...), så därför finns det med rekomendation på "vinterolja".
Med andra ord, mer eller mindre "vanlig j-a motorolja" :-D

Har du ingen instruktionsbok till klipparen/traktorn så kanske du kan googla fram en.
#1388818
Har inte tänkt mycket på olja i små gräsklippare direkt ;-)
Har bara kör med ex 5/30/40 helsyntet när det har behövdes.
I jord fräsen tog jag bland olja från outboard växelågsolja blandat med 10-30 halvsyntet till kedjan och en ren 10-30 halvsynt i motor.

https://www.briggsandstratton.com/eu/en ... e-oil.html

https://www.briggsandstratton.com/eu/en ... acity.html
#1388852
Gamla Briggs&Stratton går nog på det mesta flytande som är halt. Typ.

Men dom kan skicka vevstaken igenom blocket ibland.
Troligen:
Inga oljebyten så den är bränd och eller utspädd med bensin.
Ingen olja.
Körd länge med krokig vevaxel/obalans i kniven.
Överhettning pga igensatta kylflänsar/saknade luftstyrningsplåtar.

Får man olja över från bilen, fungerar den fint i gamla gräsklipparen.
Men!
Det åtskillnad på Briggs och Briggs.
Gamla sidventilaren med stänksmörjning går nog på "vad som helst" vare sig den är stående eller liggande modell.
Den finns nog än idag som ny skulle jag tro.

Liggande OHV (toppventilare) som verkar vara vanligast idag dock ännu med stänksmörjning är nog inte så kinkig heller.

Den senare för kraftigare bruk med trycksmörjning kanske man ska vara lite mer noga med rekomendationerna.

Sedan finns ju Honda, Kohler, Yanmar, mfl.
Mina påståenden gäller Brigg&Stratton.
#1389093
I min första Klippo som jag köpte 1975 körde jag med vanlig bensinmackssoppa. Det fanns väl inte ens alkylatbensin på den tiden. Men runt sekelskiftet så gick jag över till alkylat och ungefär i samma veva började jag använda Mobil helsyntet (eller var det halvsyntet). Men det var inget som klipparen uppskattade. Oavsett om det berodde på bränslet, klipparen var ju konstruerad för blyad soppa, eller om det berodde på oljeuppgraderingen, så började klipparen gå väldigt dåligt och skramlade betydligt mer och blev mer svårstartad. Men den hängde i vart fall med ända fram till 2007 när jag körde på en sten och krökte vevaxeln.

Motoroljekostnaden på en 50-lapp varje höst är ju en försvinnande liten kostnad per år om man jämför kostnaden med vad man får lägga på bränslet (alkylat). 50 timmars körning varje sommar blir ju i vart fall 25 liter alkylat á 30 - 40 kronor/liter.

Drar mig till minnes grannen som köpte en gammal 740 från mitten av 80-talet ca 2010. En äldre man hade köpt den ny och ägt den alla år och bilen hade bara rullat knappa 8K mil och var man kan kalla "som ny" när grannen tog över den. Grannen har ju den inställningen att motorljebyten och oljefilterbyten och service rent allmänt på bilar är bara ett sätt för att hålla petroliumbranschen, reservdelsbrannschen och verkstäder i arbete. Så enl hans egen utsago så har han aldrig bytt motorolja eller oljefilter i bilen utan han "skvätter i lite olja" då och då. Nu 10 år senare har hans gamla 740 rullat drygt 30K mil - utan att han varken bytt motorolja eller oljefilter. Däremot påstår han själv att han bytt luftfilter!?? Men han har aldrig tvättat bilen. Han påstår att vädrets makter gör jobbet åt honom. :-(
Kanske ett bevis för den höga kvalitet det varit på Volvo en gång i tiden.

Själv försöker jag vårda mina prylar på ett annat sätt, oavsett om det är en Klippo motorklippare eller en modern personbil. :-)
#1396880

OlandTurist skrev:I min första Klippo som jag köpte 1975 körde jag med vanlig bensinmackssoppa. Det fanns väl inte ens alkylatbensin på den tiden. Men runt sekelskiftet så gick jag över till alkylat och ungefär i samma veva började jag använda Mobil helsyntet (eller var det halvsyntet). Men det var inget som klipparen uppskattade. Oavsett om det berodde på bränslet, klipparen var ju konstruerad för blyad soppa, eller om det berodde på oljeuppgraderingen, så började klipparen gå väldigt dåligt och skramlade betydligt mer och blev mer svårstartad. Men den hängde i vart fall med ända fram till 2007 när jag körde på en sten och krökte vevaxeln.
Jag hade en gammal Evinrude 5 hk utombordare 2-cyl när jag var liten. En 1960-talare som var gammal redan då. Jag försökte köra på Alkylatbensin, men den gick aldrig bra på det bränslet. Då var det ändå en sådan med ställskruvar till förgasaren som man fick justera lite efter väderlek. På vanlig bensin gick den som tusan, varvade så ventilerna flöt Bild
#1396888
Provade också akrylatbensin på min då nya gräsklippare (Partner med BS motor och elstart.. ;-) :-D) Den gick inge vidare men har gått bra i 20 år på bensin. Och elstarten fungerar också fortfarande
#1396943
Jag kör alla mina småmaskiner på Alkylatbensin. Har aldrig prövat något annat. Och det fungerar. En trädgårdstraktor/gräsklippare 4 takt, en snöslunga 4 takt och en grästrimmer 2 takt. En beskrivning av alkylatbensinens egenskaper: Den åldras inte. Det är ju gröna vintrar här ibland. Så snöslungan går inte varje vinter och den klarar dessutom inte blötsnö. Men det beror inte på bränslet. Det är snöslungans egen konstruktion som inte räcker till. Hursomhelst, förra vintern skulle jag slunga snö. Den hade inte varit igång eller blivit tankad på två vintrar. Jag rullade ut den och drog i startsnöret. Den startade på första.

Både den förra och den nuvarande bilen kör jag enbart på E85.
#1396965
Rådlös skrev:av Rådlös » Igår, 22:44
Jag kör alla mina småmaskiner på Alkylatbensin
Det har kanske blivit bättre akrylatbensin sedan dess.... Har en Biltema bensindriven häcksax som inte går riktigt 100 på bensin (egen blandad 3%-ig BF 95), kanske ska prova igen. Dom rekommenderar ju 3 %-ig akrylatbensin, och det finns bara 2 och 4 % :mad: . Denna motor har inga utvändiga justeringar varken för luft eller bränsle och luftfiltret är rengjort men vill "fyrtakta" ändå på fullvarv. Ska kanske köra utan filtret nu på morronen när jag fått kläder på. Det krävs kraftiga kläder och handskar, det är en Berberis häck..... :-( :-o
Min 745 GLT 16V går fortfarande kanon på 100% E85 :-D :-D
Berberis_frikartii_Amstelveen_-_3.jpeg
Berberis_frikartii_Amstelveen_-_3.jpeg (152.65 KiB) Visad 815 gånger
#1397038
Jag har aldrig använt Akrylatbensin.
Jag har en snöslunga som kan stå två år = inga problem.
Jordfräsen hade stått i 5år i våras. Inga problem.

Visst, fyrtaktare.

Men min Monark Monarped från 1962 hade stått i två år ungefär. Inga problem.

Andra menar att man får problem med mackbensin bara över vintern.
Äsch! Det är nog fler faktorer inblandade då.

Men 60/70/80talets hållbarhet har den nog inte. Det har då inte dieseln i alla fall, även om det inte är samma sak.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]

Bullerbyn Skickat från min SM-G970F via Ta[…]