Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1388682
Gällande en Volvo 850 GLT -96

Bakgrund: Bilen användes som vanligt att köra till jobbet med, men en dag så bara stannade bilen och gick inte att få igång igen.
Felsökning påbörjades och delar har bytts i omgångar för att kunna utesluta fel.
Som det är nu så startar den oftast bra när den är kall och går sedan fint i 5-10min sedan börjar varvtalet gunga lite för att motorn slutligen stannar tvärt precis som om man vred om nyckeln.
Därefter går det med mycket tur att få igång bilen igen, men oftast inte. Får den sedan vila till helt kall så kan man få den att starta på nytt.
När den väl stannat så luktar det lite bensin och det finns gnista på stiften när man tar ut dom.
Stiften är kraftigt nedsotade men fin blå gnista.
Startar ej på startgas i det läget.

*LMM byttes, enda felkoden som fanns.
*Rotor, stift, fördelarlock & tändkablar är nya.
*Kamlägesgivare är utbytt till en vi vet fungerar.
*Vevaxelgivare är utbytt till en vi vet fungerar.
*Tempgivare är bytt.
*Tändspole bytt, tre olika.
*Bränslerelä bytt, även bryggat i kontaktstycket för att få den att gå hela tiden.
*Bränsletryck visuellt ok, har inte mätt upp det för den får ju bevisligen soppa så det räcker och blir över.
*Jordpunkter rengjorda.
*Motorbox utbytt.
*Insugsslang, vakumslangar osv är kontrollerade.
*Mätt upp kablage vid bränslepump, bränslerelä, systemrelä osv utan att finna något fel.

Har säkert glömt nåt...

Sammanställning:
Startar helt kall och går fint 5-10min på tomgång, stannar därefter tvärt!
Bensin får den, gnista finns men den startar ej igen men kan dock tända till sporadiskt.
Startgas förändrar inget.
Utbytta delar förändrade inget så dessa kan vi utesluta, kan även utesluta immobilizer eftersom pumpen går och den får soppa.

Vore just nu väldigt tacksam för all hjälp att fortsätta felsökningen!
#1388791
Lucif3r skrev: lör 04 jul 2020, 21:42 Vid det här laget verkar ju typ allt utom lambdasonden bytt så.... Det är väl det som låter troligast.
Av din beskrivning att döma så låter som att bilen blir att gå som skit(och dör) när styrdonet övergår från "kallstart"-läget till "varmstart"-läget, dvs i samband med att lambdasonden blir aktiv.
Ja lite så! Efter att ha gått bra några minuter så börjar den gunga i varvet och för att till sist dö helt abrupt! Det är precis som om man vrider av nyckeln. Efter det så är den i princip omöjlig att få igång igen.
Dock lite märkligt att det inte blir någon felkod på sonderna (sitter väl 2st på dessa) eller annat som skulle pekat ditåt!? Har du koll på hur man mäter upp dessa?

Är min brorsons bil och han har brottats med den nu ett par veckor och jag fick ner den i går kväll för att se om jag kunde hitta något uppenbart, bl a för att jag har möjlighet att läsa ut eventuella felkoder.
Enda felkoden jag fick fram var på LMM men det blev ingen skillnad efter bytet.
Eftersom i princip allt är kollat eller bytt så blir det svårare och svårare att försöka lista ut nästa steg i felsökningen...
#1388801
Vet dessvärre inte hur man lämpligast mäter upp dom. Eftersom den inte sätter felkod så är det nog så att sonden skickar ut fel värden, och inte är helt kaputt. Tillräckligt fel värden för att bilen ska storkna, men inte tillräckligt mycket fel för att sätta felkod.

Eftersom du har möjlighet att läsa och släcka felkoderna, så skulle jag nog prova med att rycka LMM'en. Då kommer bilen gå i ett nödprogram där många sensorer ersätts av förprogrammerade värden(jag vet dock dessvärre inte exakt vilka sensorer som ignoreras) istället. Prova då och se om bilen fortfarande dör efter 5-10min.
Du kan även prova rycka kontakten till lambdasonden. Även detta gör att bilen istället går i ett nödprogram. (Felkoderna måste oftast rensas manuellt innan bilen återgår till sitt normala program, även om den felande delen är bytt)

Hm iofs, jag skulle nog föreslå att du kopplar ur lambdan först och främst, eftersom(iaf min) misstanke är på den.
Tänk dock på att om du kopplar ur lambdan, och bilen går "bra" då, så är det ingen 100%ig garanti att det just är lambdan det är fel på, iom nödprogrammet bilen går på då.

Oavsett om du kopplar ur LMM, lambdan, eller båda, så ska bilen fortfarande starta och vara fullt körbar(om än inte gå helt optimalt, såklart).
#1388812
Tack för svaret! Ska kolla sonden, har inte haft en tanke på dessa eftersom jag var övertygad om att det skulle ha satt en felkod om det strulade.
Om man drar ut kontakten till LMM när den står på tomgång så harklar den till men fortsätter att gå, om man sätter tillbaka kontakten igen så dör motorn direkt!
#1388846
Svårt det här, men jag fick lite känslan av tändningen.
Varför?
Jo, för den inte reagerar på startgas.
"Nersurad" kan ju vara förklaringen på det, men det skulle stiften avslöja om man skruvade ur dom tycker jag, OCH den borde ju inte starta fint när den kallnat då. Inte heller stanna så abrupt utan bluddra en massa först. Speciellt under färd.
Nu har jag inte grejat mycket med just 850, men jag hade själv en tidig S70.
Den hade som en CDI-enhet/tändningsmodul bredvid tändspolen.
Den borde innehålla kondensatorer (som en CDI) och dom kan absolut falera när dom blir varma.

Långsökt? Kanske, men allt uppenbart är ju uteslutet. Gnistan slutar nog inte, utan blir bara mycket sämre. Det kräver betydligt mer att få gnista under kompression än ute i luften.
Detta är typiskt fenomen för tex äldre mopeder med dålig tändspole. Stannar när dom blir varm, men det blir ändå gnista på löst stift och förbryllar.

Men visst kan den få för mycket bränsle (för lite borde startgasen göra något) och det kan lamdan klandras för. Dom tidiga är ju inte superbra på självdiagnostik.

Och visst har du använt "startgas" och inte WD40 eller liknande? Och med modern startgas måste den spraya i omedelbart samband med startförsök.
#1388851
MickeM skrev: sön 05 jul 2020, 10:06 Svårt det här, men jag fick lite känslan av tändningen.
Varför?
Jo, för den inte reagerar på startgas.
"Nersurad" kan ju vara förklaringen på det, men det skulle stiften avslöja om man skruvade ur dom tycker jag, OCH den borde ju inte starta fint när den kallnat då. Inte heller stanna så abrupt utan bluddra en massa först. Speciellt under färd.
Nu har jag inte grejat mycket med just 850, men jag hade själv en tidig S70.
Den hade som en CDI-enhet/tändningsmodul bredvid tändspolen.
Den borde innehålla kondensatorer (som en CDI) och dom kan absolut falera när dom blir varma.

Långsökt? Kanske, men allt uppenbart är ju uteslutet. Gnistan slutar nog inte, utan blir bara mycket sämre. Det kräver betydligt mer att få gnista under kompression än ute i luften.
Detta är typiskt fenomen för tex äldre mopeder med dålig tändspole. Stannar när dom blir varm, men det blir ändå gnista på löst stift och förbryllar.

Men visst kan den få för mycket bränsle (för lite borde startgasen göra något) och det kan lamdan klandras för. Dom tidiga är ju inte superbra på självdiagnostik.

Och visst har du använt "startgas" och inte WD40 eller liknande? Och med modern startgas måste den spraya i omedelbart samband med startförsök.
Precis, den bluddrar inte alls utan stannar väldigt abrupt!

Startgasen (ja riktig startgas) gör ingen skillnad direkt i insuget när den väl har stannat och nytt startförsök gör, hade hjälp med att spraya samtidigt som starten drogs.
Startgasen gav inga utslag kring insug, spjällhus, slangar så tjuvluft verkar obefintlig.

Tändmodulen är väl den som sitter på samma fäste som tändspolen? De sitter ju som en enhet och byts därför som en hel enhet och där är testat med 3 olika utan skillnad.
#1388959
Hilmer skrev: Tändmodulen är väl den som sitter på samma fäste som tändspolen? De sitter ju som en enhet och byts därför som en hel enhet och där är testat med 3 olika utan skillnad.
Tänk, så mindes jag det inte, men visst tusan visar en bild-googling att dom sitter som en enhet. Börjar bli gammal....

En annan långsökt grej:
Kolla om det ännu är god kontakt mellan motor och låda när den stannat.
Jag har hört talas om fall där potensialskillnad mellan motor och låda kan störa signalen från vevaxelgivaren.

Önskar jag hade bättre tips, men jag kommer följa tråden med spänning. Det är alltid intressant med dom udda och svåra felen.
#1389007
MickeM skrev: sön 05 jul 2020, 18:39
Hilmer skrev: Tändmodulen är väl den som sitter på samma fäste som tändspolen? De sitter ju som en enhet och byts därför som en hel enhet och där är testat med 3 olika utan skillnad.
Tänk, så mindes jag det inte, men visst tusan visar en bild-googling att dom sitter som en enhet. Börjar bli gammal....

En annan långsökt grej:
Kolla om det ännu är god kontakt mellan motor och låda när den stannat.
Jag har hört talas om fall där potensialskillnad mellan motor och låda kan störa signalen från vevaxelgivaren.

Önskar jag hade bättre tips, men jag kommer följa tråden med spänning. Det är alltid intressant med dom udda och svåra felen.

Om det är så kul med udda fel vet jag inte, men helt klart utmanande! ;)

Alla jordpunkter har jag gjort rent och jag har mätt från batteri till diverse punkter på motor/låda för att se om det dippade någonstans men allt såg bra ut, men du kanske syftade på annat?

Blir nya tag i morgon, har varit iväg hela dagen idag, skönt att släppa det för en stund! :)

Sen får man tjöta lite på kä[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag ä[…]

Eftermontera bluetooth v70 2012

I stort sett är det bara skärmen du kan[…]

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]