Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1388474
Ta ett bladmått och mät spelet på kickdownwiren. Spelet bör vara mellan 0.25mm och 1mm. Är spelet över 1mm är växlingarna hemska, under 0.25mm vet jag inte riktigt hur det visar sig.
Plocka bort den ska du absolut inte göra, då blir bilen mer eller mindre okörbar.

Dessvärre är min 945a en pallbocksracer, så jag har inte kört den i över 100 knyck något, så kan inte ge något exakt konkret exempel på hur inställningarna beter sig - Mer än att min wire hade ett spel på över 2mm, vilket gjorde att man typ dunkade huvudet i ratten varje gång den växlade :P , vid 1mm spel växlade den mer som folk, fortfarande lite hårt dock. Men som sagt, inte kört i några högre hastigheter med den än...
Läser man runt lite verkar 0.7-0.8mm spel vara det föredragna spelet av folk. Men det får man ju prova sig fram till själv och känna efter man man själv anser är bäst.
Det är rätt otroligt hur mycket skillnad en minimal justering av wiren gör på hela lådan. :-)
#1388679
Jag får mät spelet idag. HIttade en litet klipp på nätet. Man mäter alltså mellan vajerstoppet och fästet ? Stämmer det? Sedan ville jag igår kolla nivån på oljan men det gick sådär tycker jag... jag tyckte inte jag kunde avläsa någon nivå.. såg bara ut som massa stänk på stickan..torkade av och fick samma resultat när jag gjorde en ny mätning. Gjorde jag något fel då`?
#1388681
Jepp! Du mäter mellan "klumpen" och nosen på vajerhöljet.

Du måste ha motorn igång när du mäter oljenivån! Du måste även sakta växla igenom alla lägena innan
mätning. Sedan när du drar upp stickan första gången brukar oljan inte synas på stickan, så du får köra
ner stickan och dra upp den en gång till. Observera att det finns avläsning för både kall och varm olja på
stickan!
#1388711
Har nu kollat oljan och nivån verkar vara "bra" däremot gick jag igenom alla relän och där satt några lite löst.. (troligtvis efter fix med radion.. Tryckte fast dessa och nu verkar det fungera som det ska.. DVS overdrive-lampan lyser och den växlar som den ska. Skall efter regnet mäta glappet på OD vajern.
Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]

Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]