Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kimma
#1388555
Låter ungefär var 2-3e sekund från motorn vid tomgångskörning (och annars också tror jag men svårare att höra). Någon idé eller som känner igen det?

Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1388560
Gå ut o testa att slå av ac och se om det försvinner då. Troligen är det kompressorn som slår av o på lite för ofta OM du har full kyla inställt på reglagen på tomgång.
av Kimma
#1388603
Tack för bra förslag! Trodde det skulle stämma men gick ut och testade nyss och tyvärr fortsatte ljudet som vanligt även efter jag slog av ACn helt (väntade en stund ifall det varit någon fördröjning).
Användarvisningsbild
av Hedis62
#1388610
Du kan ju kolla ifall magnetkopplingen slår till och från när du har bilen på tomgång, tror i allafall som föregående att det är magnetkopplingen på AC kompressorn som låter.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1388641
Magnet kopplingen har ju ett hårt metalliskt klickande ljud.
Sedan tycker jag att det är nått som slår på bilens förarsida vad vet jag inte. Och jag vet inte vilket av ljuden det syftas på. Magnetkopplingen ska vara frånkopplad och inte klicka vid avstängd AC.
av jeg46
#1388650
Om du lägger av multiremmen blir det tyst då är det inte från motorn :-o Utan Ac generator eller servopumpen eller skada på själva remmen
av Kimma
#1388770
Tack för alla svar.

Vet tyvärr inte hur jag lägger av multiremmen.

Angående att det är svårt att höra kanske hörs bättre här
av jeg46
#1388779
Nu blev det mera likt att VVT drevet har gjort sitt . Om du lägger av magnetventilen som styr drevet blir det tyst då är det det berömda vvt drevet Finns många klipp på tuben kan du höra liknande ljud

Hej! Blev nedslag på besiktningen på o[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]