Moderator: Moderatorer

#1388351
dieselputte skrev:Är en speciell SCR katalysator som skadas om man (lyckas) köra utan Adblue och den är dyr att byta ut. Sett priser på pirat SCR ligga över 10000kr, vågar inte ens tänka på vad en original SCR kan kosta.
Den är intressant. Det går ju att koda bort scr på många bilar (fulhack förstås) och de bilarna går i alla fall att använda framöver. Dvs den går säkert sönder men frågan är hur viktig den är (när man väl bestämt sig för att vara miljöbuse).
#1388361
Lövet skrev: tor 02 jul 2020, 16:03
dieselputte skrev:Är en speciell SCR katalysator som skadas om man (lyckas) köra utan Adblue och den är dyr att byta ut. Sett priser på pirat SCR ligga över 10000kr, vågar inte ens tänka på vad en original SCR kan kosta.
Den är intressant. Det går ju att koda bort scr på många bilar (fulhack förstås) och de bilarna går i alla fall att använda framöver. Dvs den går säkert sönder men frågan är hur viktig den är (när man väl bestämt sig för att vara miljöbuse).
Jag har hört många inom lantbrukssektorn som också kodar bort SCR-en (och oftast gör DPF-delete) för att slippa problem med systemen. Man har kvar systemen så länge maskinskadeförsäkringen gäller, sen tas de bort för att minska risken för stillestånd och dyra reparationer. Det är till och med så vanligt att återförsäljaren som sålt t.ex. traktorn ny rekommenderar kunden att göra detta hos en 3e-partsfirma, då ÅF inte får lov att utföra det.

Jag tycker att det är trist när det blir så här, men som företagare väljer man den minst kostsamma lösningen och risken att bli "påkommen" är minimal eftersom det inte görs kontrollbesiktningar på fordonen (undantaget är traktor A, men den typen är förhållandevis ovanlig fortfarande). Tillverkarna borde se till att göra system som inte strular, men det verkar vara svårt eftersom alla märken är påverkade.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1388363
Det är snarare så att lantbruk är ofta en rotig samling människor med krav som inte är realistiska (noll underhåll)
De jag känner inom lant och skogsbruk som är seriösa kör med nya maskiner, allt fungerande och tankar hvo.
#1388367
Håller med om att det låter märkligt att motorn ska ta skada av att adbluetanken/rör spricker. Medveten om att bilen ej startar när den är tom, men det jag menade var att bilen hade precis börjat varningen om att fylla på till att nästa start inte starta alls.

Men enligt bilmånsson som bilen är hos ska motorn fått sig någon skada i samband med detta och att eventuellt motorbyte behövdes. Möjligt att den läckt ut vätskan till följd av ett annat större fel.

Oavsett vad så är detta trist att det händer på en ny bil.

Får väl veta mer när bilen är lagad igen
#1388376
Som tillverkare av just avgasreningssystem (till lastbilar/bussar) så tycker jag förstås inte om att det programmeras bort ;p

Däremot är det inget vi brukar få några reklamationer på att dom går sönder, möjligt att Daimler/Scania tar på sig sånt själva dock.

Men ja, SCR-stenar/DPF är dyra saker, även för tillverkaren av systemen.
#1388393
Fick hem lite saker från BBV idag, bla detta vinklingsbara munstycke.
Blir intressant att testa, framförallt i hjulhusen och vid trösklarna.

20200702_165942_copy_3785x2474_copy_2838x1855_copy_2128x1391.jpg
20200702_165942_copy_3785x2474_copy_2838x1855_copy_2128x1391.jpg (167.93 KiB) Visad 874 gånger
#1388402
Tvättade den för första gången på ett tag. Blev lite trött när jag blev påkörd.
Men på måndag ska den in på reparation och då får den vara ren.
Fortsatt många små (asfalts?)prickar måste få ett bra sätt att ta bort dessa.

Struntade dock i stötfångaren bak som ska bytas, om jag förstod Bilia rätt.


volvo-tvatt.jpg
volvo-tvatt.jpg (294.78 KiB) Visad 858 gånger
IMG_20200702_194126.jpg
IMG_20200702_194126.jpg (304.33 KiB) Visad 858 gånger
#1388403
Jernhand skrev: tor 02 jul 2020, 20:34 Fortsatt många små (asfalts?)prickar måste få ett bra sätt att ta bort dessa.
Vad använder du för medel?
Struntade dock i stötfångaren bak som ska bytas, om jag förstod Bilia rätt.
- med den skadan som jag såg så byter dom ut hela bakstötfångaren, no doubt.
#1388404
Jernhand skrev: tor 02 jul 2020, 20:34 Tvättade den för första gången på ett tag. Blev lite trött när jag blev påkörd.
Men på måndag ska den in på reparation och då får den vara ren.
Fortsatt många små (asfalts?)prickar måste få ett bra sätt att ta bort dessa.

Struntade dock i stötfångaren bak som ska bytas, om jag förstod Bilia rätt.



volvo-tvatt.jpg

IMG_20200702_194126.jpg
Om det inte är flygrost (gul/rost-färgade) är det asfalt (svarta), två karaktäristiska prickar som sitter kvar efter vintern.
För asfalt testade jag ValetPRO Citrus Tar Remover i våras, tycker den funkade riktigt bra.
För flygrost finns ett flertal jag är nöjd med, bl.a. Bilt Hamber Korrosol, tershine Relive och ValetPRO Dragon's Breath.

Och du, det löser sig med skadan.
Min bil blev riktigt tryckt bak i höstas efter en olycka på motorvägen (påkörd av en Renault Trafic).
Man tappar lusten, men den kommer tillbaka när bilen är hel och fin igen :-)
#1388426
Lyckats köra sönder ett däck när vi hämtade vatten idag. Vänster fram har fått en bula, ser dock ut som om fälgen har klarat sig.
Närmsta gummiverkstad ligger åtta mil bort, varav fyra på grusväg. De blev lite ställda när jag förklarade vilket däck jag behövde, 275/35 R22. Som tur är kunde de få hem ett till slutet av nästa vecka. Skönt att slippa åka 21,5 mil till närmaste Volvo verkstad.
  • 1
  • 1346
  • 1347
  • 1348
  • 1349
  • 1350
  • 1845
Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]

Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]