Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 97Andreas
#1388360
Som det står i titeln kan jag inte låsa bakluckan.
Ingen aning om den fungerat under mina två år i ägo då jag inte provat. Idag upptäckte jag att den gick att öppna fastän jag låst. Testade att smörja, knacka på plåten och en rejäl spark på däcket i frustration och inget som fungerade.

Bör tilläggas att jag har tillgång till de flesta verktygen och tummen sitter mitt i handen när det kommer till bilar.

Vad kan detta bero på? Tacksam för svar.
#1388399
Det förefaller ju som om elmotorn som styr låset ska felsökas, och även om det kommer ström till den öht.
Det är tex ofta brott i kablarna där dom böjer sig vid gångjärnet.

Står du bakom bilen ska du höra när låsmotorn låser/låser upp på V70/XC70.
#1388462
MickeM skrev: tor 02 jul 2020, 20:08 Det förefaller ju som om elmotorn som styr låset ska felsökas, och även om det kommer ström till den öht.
Det är tex ofta brott i kablarna där dom böjer sig vid gångjärnet.

Står du bakom bilen ska du höra när låsmotorn låser/låser upp på V70/XC70.

Jag hör ju hur alla lås går i förutom på bagageluckan.

Vet du vart motorn sitter?
#1388466
Jag hade samma symptom med min XC70 -02. Lossade klädseln på luckan och kollade strömmatningen till reglermotor, detta var ok. Sen skruvade jag isär den lilla motor med plastkugghjul,
men hittade inget konstig, Skruvade ihop alltihop igen och testade ,och då fungerade allt ,i alla fall så länge jag hade bilen.
Fick aldrig veta vad var felet.
#1388473
97Andreas skrev: Vet du vart motorn sitter?
Lossa bakluckans klädsel så ser du allt ganska bra. Man får sitta i skuffen och dra ner luckan mot knä. Eller stå och jobba uppåt. Beror nog lite på hur stor man är som person.

Ha en multimeter eller annat att verifiera ström med när du ska undersöka. Bara titta ger nog inget alls.
Det kommer bara ström just i lås/upplåsningsögonblicket i den elmotorns kontakt.
#1388591
MickeM skrev: fre 03 jul 2020, 07:14
97Andreas skrev: Vet du vart motorn sitter?
Lossa bakluckans klädsel så ser du allt ganska bra. Man får sitta i skuffen och dra ner luckan mot knä. Eller stå och jobba uppåt. Beror nog lite på hur stor man är som person.

Ha en multimeter eller annat att verifiera ström med när du ska undersöka. Bara titta ger nog inget alls.
Det kommer bara ström just i lås/upplåsningsögonblicket i den elmotorns kontakt.
Jag kan alltså sitta i bagaget med en multimeter medan jag låser och låser upp för att se att strömmen kommer fram? Hur lossar man klädseln? Är det bara att knäcka lite försiktigt?
av MickeM
#1388661
Det är några skruvar också. Jag minns inte exakt hur många, men du får titta. NOGA!
Det kan sitta på sidan också. (Grejar med många bilar, och dom flyter ihop i minnet)
Sedan sitter det snäppfästen så man får bryta också.

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]

Bullerbyn Skickat från min SM-G970F via Ta[…]