Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1388336
goka skrev: tor 02 jul 2020, 11:12
TomasGBG skrev: fre 26 jun 2020, 10:09 Bilen anpassar sig efter ditt körmönster?
Hur menar du då? Batteriet bör väl ladda fullt (40km) hur man än kör!?!
Nja, 40km (eller 39km) betyder ju endast att bilen tror att du kommer så långt på full laddning. Bilen har väl lärt sig att du i medel drar en viss mängd energi och att det i ditt fall gör att du kommer 39km.Tex skull bruk av AC kunna korta körsträckan. Det verkar otroligt att batteriet skulle börja tappa kapacitet redan.
#1388461
goka skrev: tor 02 jul 2020, 11:12
TomasGBG skrev: fre 26 jun 2020, 10:09 Bilen anpassar sig efter ditt körmönster?
Hur menar du då? Batteriet bör väl ladda fullt (40km) hur man än kör!?!
Orkade inte svara men blev irriterad...
Sen när mäter man ett batteris landning efter sträcka? Borde det inte vara Watt, eller ampere timmar?

Sen så menar Tomas, om du har tung fot, eller andra faktorer som gör att bilens strömförbrukning är hög kommer bilen räkna ut beräknad körsträckan med det i åtanke. Kör med ett full lastat släp i 1 vecka och se vad hur många "km bilen kommer ladda" då.

1km hit och dit är väl inget att whina över eller? Samt att temperaturen ute spelar in.


Mycket gnäll på folk, saknas ett par kom hit o dit. Fläktar som låter för högt.nör dom laddar. Allt är fan rätt logiskt om man tänker lite eller gud förbjuder läser manualen.....

Sorry gallan kom ut här, men stört mig på det rätt länge och till och med hållt mig undan ifrån forumet. sen Bam första tråden...
#1388572
Eftersom det är svårt att förutse körsätt och andra faktorer som påverkar räckvidden vid eldrift har Volvo valt att använda ett startvärde när bilen är fulladdad. Startvärdet anger en upp till-siffra istället för en prognos för eldriftens räckvidd.
#1388724
pellemando skrev: fre 03 jul 2020, 02:32
goka skrev: tor 02 jul 2020, 11:12
TomasGBG skrev: fre 26 jun 2020, 10:09 Bilen anpassar sig efter ditt körmönster?
Hur menar du då? Batteriet bör väl ladda fullt (40km) hur man än kör!?!
Orkade inte svara men blev irriterad...
Sen när mäter man ett batteris landning efter sträcka? Borde det inte vara Watt, eller ampere timmar?

Sen så menar Tomas, om du har tung fot, eller andra faktorer som gör att bilens strömförbrukning är hög kommer bilen räkna ut beräknad körsträckan med det i åtanke. Kör med ett full lastat släp i 1 vecka och se vad hur många "km bilen kommer ladda" då.

1km hit och dit är väl inget att whina över eller? Samt att temperaturen ute spelar in.


Mycket gnäll på folk, saknas ett par kom hit o dit. Fläktar som låter för högt.nör dom laddar. Allt är fan rätt logiskt om man tänker lite eller gud förbjuder läser manualen.....

Sorry gallan kom ut här, men stört mig på det rätt länge och till och med hållt mig undan ifrån forumet. sen Bam första tråden...
Ingen fara med gallan;)
Hur man mäter räckvidd och bränsleåtgång kan man nog diskutera länge om. Min fråga var bara varför displayen i bilen helt plötsligt "bara" visar 39km istället för 40km som den gjort tidigare. Jag hade en förhoppning om att någon i forumet visste svaret och inte bara hade gissningar.
Att bl.a. ställa (dumma) frågor är väl ändå vad ett forum är till för.
Jag förstår nu att bilen kan beräkna räckvidden beroende på väder o vind samt hur hårt man gasar. Har iofs ganska "lätt" pedalfot. Trodde dock bilen beräknade under respektive laddcykel/körning.
Kan säga att jag är jäkligt nöjd med bilen :)
#1388726
TomasGBG skrev: tor 02 jul 2020, 13:07
goka skrev: tor 02 jul 2020, 11:12
TomasGBG skrev: fre 26 jun 2020, 10:09 Bilen anpassar sig efter ditt körmönster?
Hur menar du då? Batteriet bör väl ladda fullt (40km) hur man än kör!?!
Nja, 40km (eller 39km) betyder ju endast att bilen tror att du kommer så långt på full laddning. Bilen har väl lärt sig att du i medel drar en viss mängd energi och att det i ditt fall gör att du kommer 39km.Tex skull bruk av AC kunna korta körsträckan. Det verkar otroligt att batteriet skulle börja tappa kapacitet redan.
Tack för svar!
Ja, batteriet bör väl hålla ett tag till hoppas jag;) Får kolla om det blir annorlunda nu t.ex. vid svalare väder.
#1388727
Vojje skrev: fre 03 jul 2020, 17:59 Eftersom det är svårt att förutse körsätt och andra faktorer som påverkar räckvidden vid eldrift har Volvo valt att använda ett startvärde när bilen är fulladdad. Startvärdet anger en upp till-siffra istället för en prognos för eldriftens räckvidd.
(Y)
#1388979
När jag tankar min dieselbil, så ökar ju också färddatorns siffror om hur långt jag kommer när jag tankat fullt.

Det blir ju inte alltid att det står att jag kommer just 80 mil när jag tankat fullt.

Har jag kört mycket stadstrafik, står det kanske 70 mil.
Har jag kört mycket landsväg, står det kanske 100 mil.
Det beror på hur jag kört innan.

Samma sak gäller det med din el-färddator. Var det varmt innan, så AC:n var igång mer, så minskar räckvidden.

Bilen går efter senast du körde med den och justerar siffrorna efterhand som du kör..
#1388999
Räckvidd
Bilens räckvidd beror på flera faktorer. Förutsättningarna för att uppnå en lång räckvidd varierar efter de omständigheter och förhållanden som bilen körs i.

Det certifierade värdet för bilens körsträcka ska inte tolkas som en förväntad räckvidd. Certifieringsvärdet bör främst användas för att jämföra olika bilar som erhålls vid speciella testcykler.

Räckvidd i förardisplayen

När bilen kommer från fabrik eller efter en fabriksåterställning baseras räckvidden på det certifierade värdet

När bilen körts ett tag baseras räckvidden på historiskt körmönster. Mängden historik som används beror på batteriets laddningsnivå. Räckvidden anpassar sig därför snabbare till ändrat körmönster ju mindre laddning som finns i hybridbatteriet.

Faktorer som påverkar räckvidden

Förutom historisk färddata finns det flera olika faktorer som påverkar räckvidden. Den längsta räckvidden uppnås under mycket gynnsamma förhållanden när alla faktorer har en positiv påverkan.

Exempel på faktorer som påverkar räckvidden:

hastighet

klimatinställningar

topografi

förkonditionering

däck och däcktryck

trafiksituation

temperatur och väder

vägförhållanden.

Räckvidd baserad på hastighet och yttertemperatur

Har ägt en V60 T3 årsmodell 2018, autom[…]

Fjädermellsnlägg

Den sitter inte som standard på alla å[…]

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]