Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RYN
#1388207
Vilken BMW-modell syftar du på, F31 eller G21?
Jag provkörde en 320 G21 i helgen eftersom jag är allt annat än nöjd med min V60.
BMWn tystare, bättre växellåda och underbart att slippa pekskärmen men i övrigt ganska lika intryck.
Om det gäller den tidigare modellen, F31 skulle jag nog säga att V60 känns modernare.
För min del slutade det med en 530 som hämtas nästa vecka. Åter till BMW efter drygt ett år som volvoägare.
Användarvisningsbild
av js1
#1388251
Gissar på Pilot Assist resp Auto Climate Control
av Malmstroem
#1388254
Det är stor skillnad mellan ACC i XC60 -15 och Pilot Assist II i nya V60. Jag hade ACC i förra XC70:n och PA2 i nya XC90:n.

Jag använder PA2 i stor utsträckning vid långkörning. Det är en av de saker jag uppskattar mest med bilen. Naturligtvis går det att klara sig utan. I V40:n har jag vanlig farthållare, och det går det med. I slutändan är det väldigt personligt vad som uppskattas.

Bagaget är rätt jämförbart mellan kombimodellerna av Audi A4, BMW 3-serie och Mercedes C-klass. Jag uppfattar nya V60 som större. När sista barnet tagit körkort, vilket bör vara gjort inom dryga sex månader så kommer jag troligen att byta ut V40:n not något "roligare". En stark kandidat är V60, då i T8 variant. Om det inte blir en ren el-bil...

I slutändan är det inte några jätteskillnader vi talar om när det gäller dessa bilar. Vilket gör det svårare att välja -- jag har varierat lite mellan Audi, BMW och Volvo senaste åren. Nu är det bara Mercedes kvar att äga, och nu börjar jag närma mig rätta åldern för en sådan. ;-)
Användarvisningsbild
av js1
#1388255
Stevenca86 skrev: ons 01 jul 2020, 22:38 Eller så kan det vara Adaptive Cruise Control
Stämmer nog bättre :-)
Användarvisningsbild
av skyrazer
#1388294
Om du nu blir något klokare så går tongångarna såhär på mitt jobb (här gäller antingen Volvo eller BMW, inget annat).

Nyss byttes vagnparken ut till Volvo V60 (totalt 4 bilar) från BMW 3-serie (F31) då man får så extremt mycket mer bil för pengarna (nybil i och för sig).
Vad som noterades ganska omgående är att Volvon är betydligt mer rymlig i bagaget, BMW:n har vått väldigt lite utrymme mellan hjulhusen av någon anledning.
V60:n är inte lite "sportig" att köra som BMW-bilarna men det var i stort sett enda skillnaden som vägde över.
I kalkylen nu ryms bland annat aktiva led-ljus, AWD, B&W-stereo, 360-kamera och drag (dock inte läder) med mera med mera.

Till saken hör att vi avyttrade en V90 och 3st 5-serie (lösköpta efter tre år leasing).
V90:n var såld innan min leasingtid var slut så den kunde jag lämna på dagen (gick externt utanför huset). ca 8500 mil
1st 5-serie gick till en kund. ca 8000 mil
2st verkar vara stendöda vad gäller intresse på. ca 9000 mil och ca 12 000 mil

Slutsatsen jag själv drar är att Volvo generellt har ett högre marknadsvärde än BMW som begagnade.

Själv finns bara Volvo men de andra tre säljarna har kört mest BMW så det skall bli väldigt kul och se vad de tycker om bilarna (två bilar är ute och min kollega är väldigt nöjd med sin, jag har den andra)

Viktigast är nog vad du själv tycker om bilarna. Hörde ett väldigt bra uttryck som stämmer in på många bilägare - "Too keep low milage on your car for resalevalue is like keeping her tight for the next guy", må vara sexistiskt men det finns ju en viss sanningshalt i det, mer hjärta och mindre hjärna i bilaffären ;)
av jaronsso
#1388299
Som flera redan skrivit är det väldigt jämnt skägg mellan dessa.
Du blir sannolikt väldigt nöjd med båda och för att helt utröna vilken som ska väljas behövs nog en del grundliga provkörningar.
Jag är hemskt nöjd med min V60 MY20, men har ingen erfarenhet av nyare BMW. Hade en 320 från 2007 runt 2010. Då var BMW hästlängder trevligare än Volvo, men det är ju ljusår sedan dess och massor har hänt som alla vet.

Kollega till mig beställde nyss en helt ny 330 laddhybrid. Inte fått den än dock. Alltid kört Volvo förut, och valde bort V60 av orsaken att han fick så extremt mycket mer utrustning i BMWn för samma pengar. Det skiljde väldigt mycket.
Exakt hur rabatter och annat fördelade sig vet jag inte.
Hjälper dig inte alls i ditt val :-) Men en liten parentes.
av Ludlob
#1388302
Det är den äldre versionen av BWM, inte den nya som precis lanserades. Jag har satt priset runt 300'. Håller man sig inte kring sin ram är det ju kört, blir det "bara 30' till" osv tills man spenderat hela kontot... :D

Jag använder mina bila ganska flitigt, tänker inte på milen mer än försäkringssyfte och inte så mycket om hur och vart jag kör. Vad är annars en XC till för.. Men blir väl ändring på det när man hoppar in i en låg bil :D

Bra tanke kring bagaget och hjulhusen. Jag ser ju att volymen är mindre i 3 serien än nya V60, men det är sånt man får se och uppleva när man väl kör den. Bästa av allt hade ju varit om man kunde låta hunden hoppa in och se hur hon sitter/ligger. Hon är idag väldigt bortskämd med utrymme och skulle nog sura om det blev betydligt mindre, speciellt på långresorna.
Jag var inne på gamla V60 D5 hybrid för inte så länge sedan men kom till slutsatsen att bagaget är alldeles för litet, annars hade det passat mig perfekt med elen, tar mig fram och tillbaka till jobbet.


I skrivande stund finns det te.x en -19 320 som nu är mer eller mindre fullt utrutad med head up, pano, keyless, blis etc med 2300 på mätaren och ligger på 330' tror jag.
Nya V60 på samma mil och pris får jag, som jag förstått, utöver bas lädersäte och navi, inte ens kroken.
Jag ska försöka komma iväg och provköra båda modellerna under helgen och få känna dem. Aldrig behövt vela så mycket över tidigare köp, det har liksom varit "rätt"...

Jag tackar er alla för input, det ger mig en betydligt bättre bild av bilarna och vad andra tycker och ser om dem.

Allt gott

Är B5244SG annorlunda än en B5244S f&oum[…]

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]