av MarcusJ - tis 30 jun 2020, 11:39
- tis 30 jun 2020, 11:39
#1387925
VolvoB20 skrev: ↑mån 29 jun 2020, 09:27 När man åker ny Euro 6 diesel med SCR , DPF och EGR och mänger med känsliga givare i avgassystemet och under huven vågar man ju inte hälla i allt för skitig ryss-diesel i tanken för då sabbar man ju bilen totalt.Är väl ingen som avser gammal öststatsdiesel av tvivelaktig kvalitet här? Men skillnaden i förbrukning i Autobahntempo är fullt mätbar mellan svensk mk1 och tysk premium-super-duperdiesel. Iaf på en Polestaroptimerad D5 -11.
Och av de olika dieselsorter som är rena nog att tanka bilen med i Sverige och när man är ute och kör runt i öst och väst-europa så upplever jag ytterst minimal skilland på förbrukning och effekt. Kom inte en meter längre på dessa ute i europa än på svensk MK1 och svensk diesel med hög biodieselinblandning.
Skilland kanske om man åker en gamal Mercsa 300D från förra århundradet helt utan rening och tankar upp med rysk högsvavlig tjockolja i Bulgarien att det blir lite bättre effekt och lägre förbrukning. Men häller man det i sprillans ny bil så står man ju snart med verkstadsnota med väldigt många nollor på.
All makt åt Thengil!
V70 II D5 AWD R-Design -11
S70 GLT -98
245 Turbo -85 (USA B21FT)
V70 II D5 AWD R-Design -11
S70 GLT -98
245 Turbo -85 (USA B21FT)