Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av avanderr
#1388013
Bilen vägrar starta! Den gick som en klocka under dagen men sedan när man skulle iväg lite senare så gick den dåligt, som om den tände på bara 3 cylindrar, och hög tomgång även, typ 1500 varv, när man körde på landsvägen så kunde den rycka och vara allmänt orkeslös, när man stod still på tomgången så vibrerade bilen som fan. Men ibland kunde den gå som vanligt men det var det lilla. Stannade senare och stängde av bilen, sen startade den knappt men när den väl gjorde det så gick den på typ tomgångsfart och ingen gasrespons alls. Och nu startar den inte alls.
Den får soppa fram till railsen, stiften har gnista, vevaxelgivaren fungerar. Den kan tvärt "lova" men inget mer.
Vad kan vara fel? För någon vecka sedan noterade jag att den hade hög tomgång men det gick över efter några mil. Det är Regina systemet i den.
:bored:
av hejpådig7777Volvo
#1388058
avanderr skrev:Bilen vägrar starta! Den gick som en klocka under dagen men sedan när man skulle iväg lite senare så gick den dåligt, som om den tände på bara 3 cylindrar, och hög tomgång även, typ 1500 varv, när man körde på landsvägen så kunde den rycka och vara allmänt orkeslös, när man stod still på tomgången så vibrerade bilen som fan. Men ibland kunde den gå som vanligt men det var det lilla. Stannade senare och stängde av bilen, sen startade den knappt men när den väl gjorde det så gick den på typ tomgångsfart och ingen gasrespons alls. Och nu startar den inte alls.
Den får soppa fram till railsen, stiften har gnista, vevaxelgivaren fungerar. Den kan tvärt "lova" men inget mer.
Vad kan vara fel? För någon vecka sedan noterade jag att den hade hög tomgång men det gick över efter några mil. Det är Regina systemet i den.
:bored:
avanderr skrev: tis 30 jun 2020, 19:35 Bilen vägrar starta! Den gick som en klocka under dagen men sedan när man skulle iväg lite senare så gick den dåligt, som om den tände på bara 3 cylindrar, och hög tomgång även, typ 1500 varv, när man körde på landsvägen så kunde den rycka och vara allmänt orkeslös, när man stod still på tomgången så vibrerade bilen som fan. Men ibland kunde den gå som vanligt men det var det lilla. Stannade senare och stängde av bilen, sen startade den knappt men när den väl gjorde det så gick den på typ tomgångsfart och ingen gasrespons alls. Och nu startar den inte alls.
Den får soppa fram till railsen, stiften har gnista, vevaxelgivaren fungerar. Den kan tvärt "lova" men inget mer.
Vad kan vara fel? För någon vecka sedan noterade jag att den hade hög tomgång men det gick över efter några mil. Det är Regina systemet i den.
:bored:
Känner inte till Reginasystemet, men det kan vara gasspjällgivaren som är trasig. Så var det när jag hade hög tomgång på min 945:a-91. Ibland väldigt låg tomgång. Mvh Tobias
Användarvisningsbild
av lennarte
#1388076
Huvudpumpen i tanken kan krångla på olika vis, oftast lägger den av helt för att plötsligt fungera igen. Så förmodligen fungerar den, men hur är det med bränslefilteret? Om du tar loss returslangen till tanken vid bränsletrycksregulatorn och sätter en slangstump till en typ PET-flaska. Kör på starten och det ska komma ordentligt med bensin, typ 2-3 dl på några sek.
Du kan även ta loss den klena slangen till insuget och suga i den. Smakar det bensin är den kass, då kommer det in bensin direkt i insuget som inte är "registrerat". Dessa fel ger inga felkoder
av avanderr
#1388082
lennarte skrev: ons 01 jul 2020, 07:45 Huvudpumpen i tanken kan krångla på olika vis, oftast lägger den av helt för att plötsligt fungera igen. Så förmodligen fungerar den, men hur är det med bränslefilteret? Om du tar loss returslangen till tanken vid bränsletrycksregulatorn och sätter en slangstump till en typ PET-flaska. Kör på starten och det ska komma ordentligt med bensin, typ 2-3 dl på några sek.
Du kan även ta loss den klena slangen till insuget och suga i den. Smakar det bensin är den kass, då kommer det in bensin direkt i insuget som inte är "registrerat". Dessa fel ger inga felkoder
Har bara en pump, och den bytte jag för några veckor sen, bränslefiltret är bytt förra sommaren men bilen hade stått ca ett halvår när jag köpte den så det kan ju vara så att det spolats in skit från tanken i nya filtret? Men 2-3dl på några sekunder, hur många sek då? Typ 5,10? Slet loss slangen från btr och då smaka den bensin, är det byte av slang som gäller då eller btr?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1388118
Det är den lilla vakuumslangen som inte får smaka bensin, gör den det är membranet kass i regulatorn och bensin kommer okontrollerat in i insuget den vägen. Några sek är 2 - 3 sek. Pumpen ska ge c:a 230 l/min.
av avanderr
#1388122
lennarte skrev: ons 01 jul 2020, 11:36 Det är den lilla vakuumslangen som inte får smaka bensin, gör den det är membranet kass i regulatorn och bensin kommer okontrollerat in i insuget den vägen. Några sek är 2 - 3 sek. Pumpen ska ge c:a 230 l/min.
Okej! Men får pröva byta bränslefiltret sen ta och leta fram någon annan btr och se om det löser sig.
XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

S80

Söker en S80 2007-2016 Manuell . Välv&ar[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Jag har också Care by volvo men har aldrig f[…]