Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1387942
Hej, vi kör en peltier kylväska i bagaget på en XC70 MY16 när vi fraktar oss mellan svärföräldrar mm under sommaren. För att ha väskan igång under pauser utan att riskera att tömma batteriet skaffade jag en spänningsvakt som skall slå på vid 12,6 v och slå av vid 11,8 v. Men 10-15 sekunder efter att jag slagit av tändningen så slår spänningsvakten av, dyker jag på uttaget direkt då så har jag ca 12,4 (vet att det är i underkant) så jag förstår inte riktigt varför vakten slår av. Kan ju vara felaktig, hade dock samma beteende på en likadan innan som jag bytte för att jag trodde det var fel på den.

Någon som har någon aning om vad det kan bero på?

Hittade denna när jag sökte forumet, vet inte om det är relevant - jag kan ju mäta upp tillräcklig spänning: viewtopic.php?p=511764#p511764
#1387994
standardgbg skrev: tis 30 jun 2020, 17:33 Undrar hur snabbt den reagerar. Har du ingen laddning på batteriet (motorn av) och låser bilen så dippar spänningen en kort stund medans alla c-låsmotorer kör.
Den kan säkert sjunka under 11.8v någon sekund eller så.
Senast när jag testade att mäta så slog jag både av och på tändningen med öppen baklucka så inget låstes. Men jag tänkte lite samma sak, att det sker något så att spänningen går ner tillfälligt. Jag testade att mäta medan tändningen slogs av men såg inte att spänningen gick under 11,8, men om det är kort så hinner kanske inte multimetern uppdateras.
#1388077
Kablarna fram till 12 volt uttaget i bagaget är lika grova som sytrådar och ger massor av spänningsfall när du kopplar något som drar lite mera ström som din box tex.

Så länge motorn är i gång så är det 14 volt vid batteriet. Om det då är 2 volt spänningfall i sytrådarna har du ändå 12 volt i uttaget. Slår du av motorn så har du 12 volt vid batteriet och efter sytrådarna är det bara 10 volt kvar i uttaget om du har något som drar ordentligt med ström.

OBS jag har inte bemödat mig att skriva rätt spänning på decimalen, men du förstår nog principen i alla fall.

För att spänningsvakt ska fungera får man dra egna grövre kablar från batteriet så man slipper spänningsfall på vägen. Då kan spännningsvakten jobba mot batteridpänningen och inte mot spänningsfallet i kablarna. Jag talar av egen erfarenhet med kylbox i bilen.
#1388086
standardgbg skrev: ons 01 jul 2020, 09:23 Jag säger inte emot din teori, men jag tyckte att kablarna på min v70 höll ganska bra diameter. Men det kanske är olika mellan modellerna.
Från förra tråden och Camel excelenta inlägg.....

12V-uttaget bak original matas enligt följande:
Från batteriet via huvudsäkring PF1 (150A) till elcentralen i motorrummet via säkring F3 (60A) via kabelstam med ett kontaktdon på vägen till elcentralen i bagageutrymmet via intern distributionspunkt via säkring FA6 (15A) via kabel till uttaget via inkopplad förbrukare i uttaget tillbaka via uttaget via kabel till chassie via chassie åter till batteri via kabel. Puh! :roll:

Alla dessa kontakpunkter i form av anslutningar, distributionspunkter och säkringar innebär en viss övergångsresistans med spänningsfall vid strömuttag som följd. Detta ökar säkert med tiden när kontaktytorna ärgar. Till detta kommer resistans i kablaget, men matningen från elcentralen i motorutrymmet till elcentralen i bagageutrymmet (som är den längsta) borde vara rätt grov (avsäkrad 60A).


Det blir rejält spänningfall med alla dessa långa tunna ledningar + kopplingspunkter. Jag blev själv tvungen att dra en rejäl kabel direkt från batteriet för att få en spänningsvakt att kunna fungera ordentligt.
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]