Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1387925
VolvoB20 skrev: mån 29 jun 2020, 09:27 När man åker ny Euro 6 diesel med SCR , DPF och EGR och mänger med känsliga givare i avgassystemet och under huven vågar man ju inte hälla i allt för skitig ryss-diesel i tanken för då sabbar man ju bilen totalt.

Och av de olika dieselsorter som är rena nog att tanka bilen med i Sverige och när man är ute och kör runt i öst och väst-europa så upplever jag ytterst minimal skilland på förbrukning och effekt. Kom inte en meter längre på dessa ute i europa än på svensk MK1 och svensk diesel med hög biodieselinblandning.

Skilland kanske om man åker en gamal Mercsa 300D från förra århundradet helt utan rening och tankar upp med rysk högsvavlig tjockolja i Bulgarien att det blir lite bättre effekt och lägre förbrukning. Men häller man det i sprillans ny bil så står man ju snart med verkstadsnota med väldigt många nollor på.
Är väl ingen som avser gammal öststatsdiesel av tvivelaktig kvalitet här? Men skillnaden i förbrukning i Autobahntempo är fullt mätbar mellan svensk mk1 och tysk premium-super-duperdiesel. Iaf på en Polestaroptimerad D5 -11.
#1387926
VolvoB20 skrev: mån 29 jun 2020, 10:28 Hmmm "Så mycket lägre"

3.5 % lägre energiinnehåll mot mk1 borde ju uppvägs av hela 50% högre Cetanvärde. :-o

Och skillnad runt 1% mellan svensk mk1 och eurodiesel är ju fullständigt omöjligt att märka när man gasar eller tankar. När man trimmar bilen måste man ju öka effekten minst 15% för det ska kännas när man gasar på.

Om jag har 230 hk eller 232.3 hk går ju inte att känna. Att bilen blir raketsnabb med 2,3 extra hästkrafter måste ju vara rent mentalt.

Dessutom så sotar ju Eurodiesel betydligt mer än Mk1 och HVO vilket gör att partikelfiltret regenereras oftare vilket äter upp vinsten med lite högre energiinnehåll.

Riktig tung brännolja ala ryssland kan ju dock innehålla runt 15% (11 200-11 300) mera energi än MK1 och det borde kännas och märkas. Men man lär ju inte komma många kilometer innan det mesta i avgasreningen har lämnat in och det blir massor med felkoder.
Egna erfarenheter? Har inte märkt att tysk premiumdiesel sotar mer. Den har dessutom högre energidensitet, högre cetantal m.m.
Ska avslöja en grej från mitt yrkesliv:
När Volvo (LV/Bussar) kör prov på kontinenten brukar förarna tanka europeisk diesel, man är inte så glad i att ha svensk mk1-diesel i tanken. Gissa varför.
På väg ner till Spanien är det vanligaste att man har diesel i tanken som räcker till Luxemburg. Där fyller man så mkt det bara går med billig och effektiv diesel, och jag garanterar att man märker rejäl skillnad på kraft och förbrukning! En modern lastbilsdiesel är minst lika sofistikerad som en personbilsdiesel. Man hade aldrig kört prov med europadiesel om det på något sätt hade orsakat problem med givare, EGR eller liknande.
#1387948
MarcusJ skrev: tis 30 jun 2020, 11:46
VolvoB20 skrev: mån 29 jun 2020, 10:28 Hmmm "Så mycket lägre"

3.5 % lägre energiinnehåll mot mk1 borde ju uppvägs av hela 50% högre Cetanvärde. :-o

Och skillnad runt 1% mellan svensk mk1 och eurodiesel är ju fullständigt omöjligt att märka när man gasar eller tankar. När man trimmar bilen måste man ju öka effekten minst 15% för det ska kännas när man gasar på.

Om jag har 230 hk eller 232.3 hk går ju inte att känna. Att bilen blir raketsnabb med 2,3 extra hästkrafter måste ju vara rent mentalt.

Dessutom så sotar ju Eurodiesel betydligt mer än Mk1 och HVO vilket gör att partikelfiltret regenereras oftare vilket äter upp vinsten med lite högre energiinnehåll.

Riktig tung brännolja ala ryssland kan ju dock innehålla runt 15% (11 200-11 300) mera energi än MK1 och det borde kännas och märkas. Men man lär ju inte komma många kilometer innan det mesta i avgasreningen har lämnat in och det blir massor med felkoder.
Egna erfarenheter? Har inte märkt att tysk premiumdiesel sotar mer. Den har dessutom högre energidensitet, högre cetantal m.m.
Ska avslöja en grej från mitt yrkesliv:
När Volvo (LV/Bussar) kör prov på kontinenten brukar förarna tanka europeisk diesel, man är inte så glad i att ha svensk mk1-diesel i tanken. Gissa varför.
På väg ner till Spanien är det vanligaste att man har diesel i tanken som räcker till Luxemburg. Där fyller man så mkt det bara går med billig och effektiv diesel, och jag garanterar att man märker rejäl skillnad på kraft och förbrukning! En modern lastbilsdiesel är minst lika sofistikerad som en personbilsdiesel. Man hade aldrig kört prov med europadiesel om det på något sätt hade orsakat problem med givare, EGR eller liknande.
Eurodiesel innehåller 1% mer energi än Svensk MK1, om det är en "Rejäl skillnad på effekt och förbrukning" kan man ju fundera på. Det är klart, kör man 100.000 mil med långtradare och drar 250.000 liter diesel på den sträckan så på ett år så blir det ju 2500 liter mindre förbrukning om det skiljer 1%.

Det är ju själva grundbulten med svensk MK1 diesel, att den sotar mindre. Det är därför den är framtagen, inget annat. Du kan läsa alla tester om du vill. Man har plockat bort de längsta kolkedjorna som har svårt att hinna förbrännas och därför ger upphov till sotpartiklar, därför tappar man någon % i energiinnehåll.. Det för att det fortfarande finns ett antal fordon utan dieselpartikelfilter i Sverige och deras utsläpp av sot minskar då. På en ny bil/lastbil blir det ingen vinst alls på avgaserna eftersom sotet ändå fastnar i filtret. Enda skillnaden är att det tar längre tid att fylla filtret med MK1

Problem blir det inte för givare och filter med Eurodiesel för den har inget svavel som den riktigt högenergirika ryssdieseln har som har 10% högre energiinnehåll mot vår diesel..

Jag har hört (men inte sett labbtester) att HVO-100 sotar ännu mindre pga 5=% högre cetanhalt så man kommer rejält mycket längre mellan regenereringarna av filtret.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
#1387949
MarcusJ skrev: tis 30 jun 2020, 11:39 Men skillnaden i förbrukning i Autobahntempo är fullt mätbar mellan svensk mk1 och tysk premium-super-duperdiesel. Iaf på en Polestaroptimerad D5 -11.
Jag har inte lyckats märka någon skillnad på vare sig vår Polestar D5 eller Vår BMW med över 300 hk. Bara om bilen rullar på skrovlig asfalt eller slät betongväg på autobahn gör ju större skillnad än att det är 1% mer energi i eurodieseln.
#1387968
MarcusJ skrev: tis 30 jun 2020, 14:49 Europadiesel är annorlunda än för 20 år sedan. Min mening är att det inte finns någon anledning till att använda den svenska mk1-dieseln idag.
Såg att MK1 diesel i "princip" finns i Tyskland också. Tex Shells V-Power Diesel är ju väldigt lik MK1. Man har plockat bort de långa och cirkulära kolkedjorna som brinner långsamt och ger sot. V-Power Diesel i Tyskland har lägre energi än Eurodiesel som är billigast vid pumpen. Men eftersom den sotar mindre och brinner snabbare precis som så som MK1 så hävdar shell att den minskar förbrukningen och ökar effekten trots lägre energi innehåll.

Litf snöpligt är det ju att åka till tyskland och sedan betala en krona extra vid pumpen och ta V-power diesel istället för Eurodiesel och vad man får är mer eller mindre svensk MK1. 🤨😃🤣
#1388149
Lucif3r skrev:Bensin är det skillnad på. Bensinare reagerar helt annorlunda än diesel. Speciellt om man har bensin-turbo.
Vi i sverige har dock, trots allt, faktiskt bra bensin överlag. Mycket tack vare den inblandade etanolen, lustigt nog. Förbrukningen är nog hugget som stucket dock, den ev. bränslebesparingen man ev. kan göra är främst pga. den (om än marginella) extra prestandan man får ut ur motorn jämnfört med t ex bensin i USA, där "premium" bensinen är på ynka 92 oktan.

Men är det prestanda man jagar ur en bensinare så är det E85 som gäller.
Man kan inte jämföra oktantalet om det inte är samma provmetod. Vi mäter RON här, andra MON eller PON.

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]