Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1387864
Mer framsteg! Jag har en hastighet ut från instrumenthuset! :-D
Dessutom har jag förenklat din frekvensmätning lite. Jag kör med duration = pulseIn(pin,HIGH); Det jag får ut då är längden på en halv puls. (Tiden pulsen är hög.) Ju högre frekvens desto kortare puls. Nu tar en frekvensmätning någonstans mellan 4500 och 250 mikrosekunder. Om jag mäter en gång i sekunden så har jag minst 995500 mikrosekunder att låta datorn göra annat. Just nu väldigt stabila värden ut. Vi får väl se hur det ser ut i verkligheten sen, hehe :-D
#1387938
Jaha, lite fipplande till för att få till bra kopplingar och spänningsskydd avklarat. Jag använde en spänningsdelare för att få ner spänningen till vad jag ville ha, kompletterat med en zenerdiod som ser till att vi aldrig går över 3.3V.

Försöker komma på vad nästa steg blir. Följande funderar jag på:
  • Börja testa med skärm så att jag inte behöver ha datorn ansluten hela tiden. Behöver alltså köpa en... Ska kolla på den du länkade, Lucif3r. EDIT: Beställde två! Leverans på fredag påstås det.
  • "Fuel consumption" är väldigt intressant, men förmodligen klurig också. Det ska in en signal till instrumenthuset som kommer från en "DATA"-pin på motronic-systemet. Därefter kommer det ut något från instrumenthuset mot klockmodulen. Jag hoppas att den utgående signalen är enkel att läsa av, men den kräver ju antingen att jag kan fejka insignalen eller att jag mäter på bilen när den är igång...
  • "Fuel level" är en av signalerna jag vill ha in. Det ser ut som att den borde gå att fejka med motstånd för att lura instrumenthuset och generera en signal vidare mot klockmodulen. Men hur mycket motstånd? Visst har jag sett en siffra någonstans?
  • Börja designa själva modulen som man monterar i instrumenthuset. Det blir lite CADande och sen över till grannen som har 3d-skrivare. Men det kräver att jag vet vad det blir för skärm först. :)
  • Klura på hur jag smidigt ska kunna lägga datorn i sömnläge. Spänningsomvandlaren från 12->3.3V går också att lägga i sömnläge. I framtiden kommer jag att vilja göra saker i datorn när bilen stängs av, så det måste gå att trigga sömnläget programmatiskt och sedan trigga uppvaknandet när tändningen slås på igen.
#1388062
Tankmätaren, "Fuel level", är resistiv, ja. Så det är en i praktiken bara en varierande spänning på den ledaren som anger bränslemängden(0V-5V på x70, med risk för peakar över 5V, så en voltage divider krävs). Så den läses ju enkelt bara genom en analogRead(). Föreslår dock flera samplingar och dra ett snitt på det, då enstaka mätningar kan fladdra rätt mycket pga. gupp eller liknande saker.

Min bränelskalkyl ser ut så här;
Kod: Markera allt
if (millis() - lastFuel >= 1000){
		float sensorValue = analogRead(A1);
		delay(10); 
		float curFuel = map(sensorValue, 270, 630, 600, 100);
		curFuel = curFuel / 10;
		if (curFuel < 0.0) {
			curFuel = 0.0;
		}
		if (curFuel > 70.0) {
			curFuel = 70.0;
		}
		totFuel = totFuel + curFuel;
		if (countFuel >= 10){
        
			curFuel = totFuel / (countFuel + 1);
			fuel = (float)curFuel + (String)"L";
			countFuel = 0;
			curFuel = 0;
			totFuel = 0;
		}
		else
		{
			countFuel++;
        
	    }
      lastFuel = millis();
    }
Och det är variabeln "fuel" jag printar på skärmen. Jag kör en långsam sampling på det, en gång i sekunden, och uppdaterar variablen fuel var 10e sek. Går att ha snabbare sampling, men finns inte mycket anledning till det imo. Jag valde också att använda en decimal, inte för att jag tror den är så exakt, men det ser bättre ut :P
Min beräkning lär dock inte fungera så precist för dig, eftersom den är anpassad för min voltage-divider och 5V-spänning. Men principen bör vara samma.

Värdena på min voltage-divider kommer jag inte ihåg, men dom är ju inte relevanata för dig ändå eftersom min är anpassad för 5V, och du måste ha för 3.3V.


Min går ner i sömnläge av en timer som startar när man vrider av tändningen(satt på 10min har jag för mig), och vaknar igen antingen när man drar på tändningen eller trycker på min rotary encoder som jag styr arduinon med(jag har ju menyer och massa lull-lull i mitt bygge, så styrning krävs :p).


Jag hoppas du laddar upp lite bilder när du börjar montera allt, ska bli intressant att se hur du löser det :)
#1388163
Bilder ja, det kunde ju vara trevligt :) Jag laborerar lite med att få in en bild i det här inlägget, får se om jag lyckas.

Tempsensor fick jag igång igår efter en massa klabbande. Både + och - till tempsensorn kommer från klockmodulen, så här kunde jag skicka ut den spänning jag ville ha och mäta resistansen. Bara att koppla på ett motstånd mellan utgångarna från instrumenthuset. Sensorn är inte linjär så det krävde ett par timmars googlande innan jag hittade rätt ekvationer för att få fram den faktiska temperaturen. (Googla Steinhart-Hart model för kvällslektyren. Urk.) Resultatet är väl "meh", +- någon grad från vad klockmodulen visar, men det får duga. Motståndet i sensorn ligger någonstans 100-10k Ohm, högre eller lägre än det så visar klockmodulen HI eller LO.

Idag gav jag mig på "Fuel level". Från instrumenthuset beter den sig mkt likt tempsensorn, + och - ut från huset mot sensorn. 100 Ohm i motstånd mellan + och - = ganska precis 50L på mätaren. Där hade säkert din kod funkat fint. (Tack för den förresten! Den är bra att ha oavsett!)
Men: mot klockmodulen (där jag vill koppla in mig) är det bara en tråd. Multimetern visar 230-250mV oavsett vad tankmätaren visar. Jag ska se om jag kan få tag på ett oscilloskop idag och se om det är någon form av digital signal.

Här ska jag försöka peta in min bild från testbänken:
2020-07-01 14.31.57.jpg
2020-07-01 14.31.57.jpg (843.24 KiB) Visad 612 gånger
Närmast kameran till vänster är en liten blå pryttel. Det är min ESP8266 (Den här modellen heter Wemos D1 mini) som alltså är den som ska in i bilen på sikt. Inkopplat just nu är jord, hastighetsmätare och temperaturmätaren. Lite bakom står en gammal hederlig Arduino Uno, den är min generator till hastighetsmätaren. Just nu växlar den mellan olika hastigheter var 5e sekund. Enkelt men effektivt.
På kopplingsbrädan är till största delen fördelning av 12V, jord/- och 3.3V. Där sitter en plutteliten 3.3V-konverterare som tar in upp till 36V, fantastisk manick. Här finns även motstånden till temp och bränslenivåmätarna, ett gäng motstånd och en zenerdiod för att konvertera spänningen på hastighetsmätarsignalen till 3.3V och lite annat smått.
Längst uppe till vänster ligger en riktig yttertemperatursensor och en extra ESP-modul.
#1389504
Semester innebär att man gör lite annat ibland också :) Men här kommer en liten uppdatering:

Jag fick skärmarna jag beställt. Jag läste inte så noga och missade att det var 2-pack, så jag fick 4. Tur var väl det, för jag släppte prompt ut den blå röken ur en :-o

Skärmarna går fint på 3V, så jag kunde bara köra vidare på den befintliga 3V-matningen jag har. Gött!
Här har ni en bild på skärmen. Den är liten, men luktar som en stor! (Åtminstone den jag eldade upp..)
2020-07-08 20.13.45.jpg
2020-07-08 20.13.45.jpg (744.72 KiB) Visad 557 gånger
Jag jobbar även på att rita upp ett första utkast av klockmodulen så att jag kan få den utskriven i grannens 3d-skrivare, men det är inte "bara att" när man ska få med stödstrukturer för utskriften och så. Tanken är först att få till något som passar i instrumenthuset och sedan lösa hur mina prylar ska fästas på insidan.
#1390475
Snabb statusuppdatering:
Jag har för tillfället lagt ner att försöka läsa ut bränslenivån från sladden till färddatorn. Vad jag kan hitta på kopplingsscheman så kommer den från en microprocessor på instrumenthusets kretskort, så det är förmodligen ettor och nollor i något format. Även om jag kunde läsa signalen (vilket jag har bekymmer med) så är det säkert ett h*vete att försöka avkoda den till något vettigt.
Eftersom jag vill komma vidare med projektet så lägger jag den delen på is tills vidare.

Inte mycket att visa bild på än, men en första prototyp av själva plastmodulen är skickad till grannen för utskrift. Bild lär komma i nästa inlägg, hur illa det än går :)

Jag tror att jag löst strömförsörjningen och hur datorn ska stänga ner sig själv. Detaljerna är inte spikade ännu, och jag vet inte hur mycket ritningen säger någon, men tanken är så här: När tändningen slås till startar strömförsörjningen till datorn. Datorn använder ett par transistorer för att slå till strömförsörjning direkt från den vanliga 12V. Sedan har den ström så länge antingen tändningen eller den digitala utgången (eller båda) är igång. Slås tändningen av så kan datorn göra vad den behöver och sedan släcker den "lyset". Kretsen för att detektera att tändningen släckts är inte med på bilden. Tanken på sikt här är att eftersom den har WiFi så kan den ju passa på att ladda upp lite info till mitt hemautomationssystem när man kommer hem. Tex. påminnelse när det är dags för service eller något. :)
circuit.png
circuit.png (4.84 KiB) Visad 512 gånger
#1390789
Efter en massa meckande har jag fått igång strömförsörjningskretsen. Skulle bara sätta transistorerna på rätt håll :-D *dumstrut på*

Jag har klurat lite, eftersom jag ändå måste hämta 12V någon annanstans än på sladden mellan instrumenthus och färddator. Planen just nu är att jag knycker 12V + tändning från kablaget till radion. Skulle något skita sig så eldar jag bara säkringen till radion och resten av bilen funkar förhoppningsvis bra. Värre att slå ut alla instrument!

Här kommer lite bilder på den första prototypen till plastmodulen. Den är helt tom och saknar lock m.m. Utskriven med låg kvalitet, medvetet för att det skulle gå fort. Den här är alltså bara ett första prov eftersom jag inte jobbat med CAD sedan gymnasiet. :) Det blev riktigt lyckat!
Bilagor
2020-07-15 12.50.34.jpg
2020-07-15 12.50.34.jpg (475.54 KiB) Visad 491 gånger
2020-07-15 12.49.53.jpg
2020-07-15 12.49.53.jpg (944.92 KiB) Visad 491 gånger
2020-07-15 12.49.44.jpg
2020-07-15 12.49.44.jpg (1.3 MiB) Visad 491 gånger

Jeg glemte å nevne at jeg ligger på ca[…]

Luftfilter är enkelt och bekvämt att byt[…]

Nytt avgasrör B234F

Den där justeringen är så jäk[…]

Den eviga däcksfrågan

Hur tjocka spacer kör du med? Utan spacer ska[…]