Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1387714
Snelhest skrev:@Steffe3, Det finns flera problem här. Är det endast ren fotogen? Om inte, utan det ens finns minsta lilla tillsats, så ökar det placeboeffekten rejält, då vill jag inte hälla i ren fotogen, bara detta dyra medlet som "ökar och maxar".
Sant, den verkar innehålla lite mer än så. 2-Etylhexylnitrat i ganska låg koncentration mot andra märken (STP / Payback), kan inte tillräckligt för att säga om det är bra eller dålig mängd blandning dock ;p
#1387717
Vad jag ser den har den dock detsamma som STP Injection cleaner, d.v.s. 5-10% 2-Etylhexylnitrat.
Sen innehåller även CetanX solventnafta 1-3% och 2,6-Di-tert-butyl-pkresol 0-0.5%. De kan såklart vara oraffinerade biprodukter som ev. kvarstår, jag är för dåligt insatt, men det ser ju bra ut med fler kemikalier :-D

STP Diesel Injection Trim: https://www.jula.se/globalassets/catalo ... 159_se.pdf
CetanX: https://cdn.starwebserver.se/shops/kull ... 1445347721

Men ja, Moly 2000 innehåller 20-40% 2-Etylhexylnitrat: https://cdn.starwebserver.se/shops/kull ... 1445333608
#1387724
När man åker ny Euro 6 diesel med SCR , DPF och EGR och mänger med känsliga givare i avgassystemet och under huven vågar man ju inte hälla i allt för skitig ryss-diesel i tanken för då sabbar man ju bilen totalt.

Och av de olika dieselsorter som är rena nog att tanka bilen med i Sverige och när man är ute och kör runt i öst och väst-europa så upplever jag ytterst minimal skilland på förbrukning och effekt. Kom inte en meter längre på dessa ute i europa än på svensk MK1 och svensk diesel med hög biodieselinblandning.

Skilland kanske om man åker en gamal Mercsa 300D från förra århundradet helt utan rening och tankar upp med rysk högsvavlig tjockolja i Bulgarien att det blir lite bättre effekt och lägre förbrukning. Men häller man det i sprillans ny bil så står man ju snart med verkstadsnota med väldigt många nollor på.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
#1387727
Räknat lite.
Som ni ser ger STP överlägset högst Cetantal enligt förespråkat blandningsförhållande.
För att komma upp till STP-nivå, gäller det alltså att blanda i 4x förespråkat blandningsförhållande med CetanX, men detta gäller ju endast om vi ser till 2-Etyl som det verksamma ämnet för effektökning.

Moly 200.
Blandningsförhållande: 1:2000, 0.05%
2-etyl: 20-40%
2-etyl per 100l bränsle: 0.16dl

STP.
Blandningsförhållade: 1:250, 0.4%
2-etyl: 5-10%
2-etyl per 100l bränsle: 0.3dl

CetanX.
Blandningsförhållare: 1:1000, 0,1%
2-etyl: 5-10%
2-etyl per 100l bränsle: 0.075dl


Edit:
Moly 2000 har mycket fina ingredienser som jag tror är bra för effektens skull och känns allmänt som en lite mer utarbetad produkt:
DESTILLAT (PETROLEUM), LÄTT HYDROBEHANDLAD NAFTEN 20-40%
NAFTA (PETROLEUM), VÄTEBEHANDLAD TUNG 20-40%
2-ETYLHEXYLNITRAT 20-40%
1,2,4-TRIMETYLBENSEN 2-3%
ETYLBENSEN <3%
XYLEN <1.6%
SOLVENTNAFTA <0,1% BENSEN PETROLEUM LÄTT AROMATISK 0.5-1.25%
NAFTALEN <0.3%
BENSEN <0.0.3%
#1387728
Snelhest skrev: mån 29 jun 2020, 09:36 Räknat lite.
Som ni ser ger STP överlägset högst Cetantal enligt förespråkat blandningsförhållande.
För att komma upp till STP-nivå, gäller det alltså att blanda i 4x förespråkat blandningsförhållande med CetanX, men detta gäller ju endast om vi ser till 2-Etyl som det verksamma ämnet för effektökning.

Moly 200.
Blandningsförhållande: 1:2000, 0.05%
2-etyl: 20-40%
2-etyl per 100l bränsle: 0.16dl

STP.
Blandningsförhållade: 1:250, 0.4%
2-etyl: 5-10%
2-etyl per 100l bränsle: 0.3dl

CetanX.
Blandningsförhållare: 1:1000, 0,1%
2-etyl: 5-10%
2-etyl per 100l bränsle: 0.075dl


Edit:
Moly 2000 har mycket fina ingredienser som jag tror är bra för effektens skull och känns allmänt som en lite mer utarbetad produkt:
DESTILLAT (PETROLEUM), LÄTT HYDROBEHANDLAD NAFTEN 20-40%
NAFTA (PETROLEUM), VÄTEBEHANDLAD TUNG 20-40%
2-ETYLHEXYLNITRAT 20-40%
1,2,4-TRIMETYLBENSEN 2-3%
ETYLBENSEN <3%
XYLEN <1.6%
SOLVENTNAFTA <0,1% BENSEN PETROLEUM LÄTT AROMATISK 0.5-1.25%
NAFTALEN <0.3%
BENSEN <0.0.3%
Varför hälla i svindyr cetanhöjare som höjjer från 51 till 54 på fossildieseln. Tanka i HVO 100 i ställer då som har 77 i Cetanvärde.
#1387739
Snelhest skrev: mån 29 jun 2020, 09:59 För att energiinnehållet är så mycket lägre i HVO100, kWh/m3:
MK1/MK2: 9 800
MK3/Europa: 9 950
HVO100: 9 450
Hmmm "Så mycket lägre"

3.5 % lägre energiinnehåll mot mk1 borde ju uppvägs av hela 50% högre Cetanvärde. :-o

Och skillnad runt 1% mellan svensk mk1 och eurodiesel är ju fullständigt omöjligt att märka när man gasar eller tankar. När man trimmar bilen måste man ju öka effekten minst 15% för det ska kännas när man gasar på.

Om jag har 230 hk eller 232.3 hk går ju inte att känna. Att bilen blir raketsnabb med 2,3 extra hästkrafter måste ju vara rent mentalt.

Dessutom så sotar ju Eurodiesel betydligt mer än Mk1 och HVO vilket gör att partikelfiltret regenereras oftare vilket äter upp vinsten med lite högre energiinnehåll.

Riktig tung brännolja ala ryssland kan ju dock innehålla runt 15% (11 200-11 300) mera energi än MK1 och det borde kännas och märkas. Men man lär ju inte komma många kilometer innan det mesta i avgasreningen har lämnat in och det blir massor med felkoder.
#1387816
Bensin är det skillnad på. Bensinare reagerar helt annorlunda än diesel. Speciellt om man har bensin-turbo.
Vi i sverige har dock, trots allt, faktiskt bra bensin överlag. Mycket tack vare den inblandade etanolen, lustigt nog. Förbrukningen är nog hugget som stucket dock, den ev. bränslebesparingen man ev. kan göra är främst pga. den (om än marginella) extra prestandan man får ut ur motorn jämnfört med t ex bensin i USA, där "premium" bensinen är på ynka 92 oktan.

Men är det prestanda man jagar ur en bensinare så är det E85 som gäller.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]