Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1384176
Angående VVT, finns det något mer man kan byta där? Jag tänkte att man kan väl testa med en ny eller nygammal VVT-ventil. De sitter ju lätt till. Är det något särskilt man behöver göra med kamaxel, batteri eller annat om man byter den eller ställer den in sig så fort den kommer på plats och får ström?
#1384230
Också lite följdfrågor om detta direkt. Det verkar som om begagnat är det enda med vettiga prismässigt. Det verkar vara en sjuk djungel av artikelnummer att jämföra med. Är det samma VVT-ventil till alla bilar 00-03 V70/S60/S80 oavsett turbo eller inte? Det är mycket svårt att läsa ut från Bildelsbasen.
#1384247
När jag hade felkod ECM-644A (visserligen på min V70 -99 B5254T) så var det omställningsventilen för kamaxeln (VVT) som var trasig. Det är bara att byta, ingen justering eller liknande behövs. Uppkom felkoden efter ett kamremsbyte så kan man misstänka att kamaxeln står fel.
#1384249
Det låter bra! Är det den som är för avgas? Det verkar finnas två. Jag försöker lära mig det här nu. Jag har även sett liknande enheter för "intake".

En verkstad har kollat att kamrem inte har hoppat eller ligger fel. Så långt kom de. Själva kamaxeln tror jag inte att de kunde se något med vid den felsökningen men det borde väl ge flera fel. Det uppkom inte i samband med kamremsbyte.
#1384283
Ja turbomotorerna hade endast VVT på avgassidan och sugmotorerna hade endast VVT på insugssidan fram till någon gång på 2000-talet då VVT infördes på båda. VVT-ventilen finns i några olika utföranden och den version som nu går som reservdel hos Volvo har en annan kontakt så man får klippa sladdarna och montera ett nytt kontaktstycke som följer med den nya ventilen. Jag köpte min på Bilia och gav 1100:- med 10% rabatt. Artikelnummer 31251211 (OBS till min V70 -99, men gissar att det är samma).

Satsen ser ut som denna:
https://vparts.se/se/magnetsolenoid-for ... -xc90.html
#1384320
Väldigt bra info. Den satsen skall Volvo ha nästan 3000 för. När köpte du den? Finns någon anledning att misstro pirat som du länkade till?

När det gäller begagnade så syns inte just det numret på delen. Jag får börja ta loss kåpan och fota av den som sitter där och jämföra men vet du vad bara själva ventilhuset har för nummer också? Betala 3000 eller ens knappt 1000 för att skarva sladd känns lite onödigt.
#1387612
Då var den här historien förmodligen avslutad. För några hundralappar fick jag en begagnad VVT-solenoid från Bildelsbasen och satte in den. 2-3 års lidande är över och nu pendlar inte tomgången längre och det skramlar/bluddrar inte vid gaspådrag längre. Stackars bil.

Jag borde säkert kunnat läsa mig till lösningen lite tidigare och nu på slutet har det blivit tydligt att det sannolikt var solenoiden som behövde bytas, men jag kan inte förstå hur originalverkstaden inte föreslår något sådant när de själva tar fram koden ECM-644A och bara föreslår byte av packningen.
#1387632
Därför atr packningen innehåller en sil som kan bli tät. Orginalpackningen i alla fall.
Nu var nog din blockerad INNUTI, och därmed detta symptom. För vore den elektriskt paj, skulle du få en annan felkod.

Härligt med trådar som får avslut!
#1506189
Hej.
Lånar och lyfter tråden.
Min v70 xc 98 har liknande fel. Började efter att jag bytte kamrem och upptäckte att den gamla satt efter nya markeringar som används vid vvt. Min ska ställas in som en 850 då jag inte har vvt.
Otroligt att den inte knäckt ventiler.
Alltid varit svårstartad men blev mer lättstartad.
Dock vandrar tomgång. Inga felkoder, dock kan jag se att främre O2 sensorn vandrar mellan 0.1 och 0.8 i volt.
Kan detta vara orsaken att den ställer om soppan hela tiden eller är det en följd av tomgången?
När man ska starta den startar den och dör och nej det är inte antennringen.
Vrider man av nyckeln och startar om den startar den, men det är som att den går in i nåt sorts safe limpmode. Svartrök och varvet stannar på 1000 varv och inte 1500 som vid normal kallstart för att sedan sänkas gradvis.
Har ny LMM, nya stift. Provat utan luftfilter. Nytt bränslefilter. Tändkablar och sånt är nytt.
Kan det vara kortis nån stans? Nytt batteri men bränslepumpen ökar i hastighet efter start precis som om det byggs upp volt. Bränsletrycket är konstant på railen.
Nån som har nåt förslag?

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]

Bullerbyn Skickat från min SM-G970F via Ta[…]