Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1386835
Man tackar :-) får lämna tillbaka defa och köpa en calix och se om den passar. Vill mest se om man kan få igång värmaren på en sån här gammal bil.

Så om inte mobilen laddas via uttaget på passagerarsidan, Så kan fortfarande motorvärmaren fungera? Finns det något bra sätt att kolla annars? Eller ska man vänta till vintern och känna på blocket vid motorn?
#1386861
Du kan alltid prova motorvärmaren året runt med rätt kabel som jag har beskrivit. Och som sagt om det är flera enheter förutom motorvärmaren så kan dom fungera även om värmaren är trasig och tvärtom. Mobiltelefonen laddar man med en sådan "propp" och en USB-sladd som man sätter i cigarettändaruttaget. Men det är ingen självklarhet att det finns ström i uttaget när du har stängt av bilen! Det kan variera i olika bilar och vissa combibilar har ibland ett uttag bak i bagaget. Där förekommer det att det alltid finns ström medan uttaget fram i panelen är strömlöst när man har stängt av bilen. Men om du har lämnat bilen med en telefon liggande på laddning i framsätet, så drar den till sig tjuvar som "flugor till en sockerbit". Så tag alltid med dig telefonen om du lämnar bilen.
Det finns naturligtvis diverse mer eller mindre avancerade mätinstrument för att kolla ett komplett motorvärmesystem, men det är överkurs här. Men telefonen laddar du enklast med en USB-propp som du sätter i cigarettändaruttaget. Och laddar medan du använder bilen. Dom kan kosta från 50 kr och uppåt på prylvaruhusen.
Men återkom gärna om du har funderingar på varför t.ex den lösa kupévärmefläkten inte fungerar medan motorvärmaren fungerar, eller något annat. Det får vi lösa då.
av MickeM
#1386949
Gurrv40 skrev: ons 24 jun 2020, 01:16 Man tackar :-) får lämna tillbaka defa och köpa en calix och se om den passar. Vill mest se om man kan få igång värmaren på en sån här gammal bil.

Så om inte mobilen laddas via uttaget på passagerarsidan, Så kan fortfarande motorvärmaren fungera? Finns det något bra sätt att kolla annars? Eller ska man vänta till vintern och känna på blocket vid motorn?
Får du tag i rätt intagskabel, och ett lämpligt eluttag, så kan du testa kupeuttaget med vilken 230v apparat som helst om du inte äger en kupevärmare än. Mobilladdare, borrmaskin, bordslampa, kaffebryggare ....osv.
Då vet du att ström finns och en kupevärmare kommer fungera. (Du får bara el där ifrån elnätet via intagskabeln. Inget alls från själva bilen)

Själva motorvärmaren (som värmer motorn) brukar låta sjudande efter en stund. Annars går det ju att låta den gå en timme och sen känna på motorn med handen om den blivit varm eller inte.

Ska du ladda mobilen i bilen, finns gott om 12v laddare för alla telefonanslutningsmodeller.
Lightning, gamla IPhone, USB, MiniUSB, USB-C, osv. Anslutes då i 12v uttaget i instrumentbrädan. Men där finns oftast bara ström med tändningsnyckeln minst i läge1.
#1387393
Tack för alla tips! :-)

För att testa uttaget på passagerarsidan så tänkte jag mest se om det funkade på en sådan gammal bil, då bilen har stått stilla väldigt länge.

Mobilen laddade och uttaget fungerade med calix kabeln! Perfekt, kompisen är nöjd.

Bara att inhandla en vettig kupevärmare, calix förmodligen då sladden är calix.

Åter igen tack för tipsen :-D
av MickeM
#1387467
Gurrv40 skrev: Bara att inhandla en vettig kupevärmare, calix förmodligen då sladden är calix.
Kupeuttaget är ett vanligt schuko-uttag, (som i hemmet) så du kan ha vilken kupevärmare som helst med vanlig stickkontakt.


Lite överkurs nu, men att tänka på när man väljer kupevärmare är väl vad eluttaget du sätter bilen i har för säkringsstyrka.

6A blir det inte så mycket över till kupevärmare. (Eluttag på parkeringsr vid äldre lägenhetsbostäder kan ha det ibland)

10A säkring (vanligast) så brukar det fungera bra med 1200w kupevärmare.
Kan gå med 1800w också.

10A vid 230V =2300w. Lägg ihop alla förbrukares Watt.
(Motorvärmaren är nog ca 4-500w)
2300 -500 = 1800
1800w maxar en 10A.

Det finns 2000w kupevärmare, men då ligger man i överkant på 10A. Då går den ibland. Då krävs 16A säkrat isf.
Det är ovanligare, för då krävs grövre kabel.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1387486
För 16A säkring bör man ha 2.5mm2, och så tjocka törs jag nästan lova att kablarna till kupevärmaruttaget inte är.
Och är det hemma man tar strömmen ifrån måste man även tänka på övriga förbrukare i gruppen. Det må vara 10A eller kanske 16A säkring, men det är sällan gruppen är ensam om man inte specifikt byggt så.
Men sen lär man även tänka på huvudsäkringarna, dom brukar vara på 20-25A, så då måste man också tänka på allt annat som är kopplat till samma fas. Även om man har en ensam 16A säkring grupp och en 25A huvudsäkring så är det inte säkert att det finns många Ampere att hämta innan huvudsäkringen smäller.

Mja, överkurs var det ja :P
Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det är klart, det har jag inte tänkt […]

Olika typer av växellådor

Till brorsans S60 T5 köpte jag ett kit fr&ari[…]

Volvo 440 Överhettar

Hej min 440 med renault motorn går varmt enl[…]

Värme i kupén laddhybrid

Är det så rakt av att elvärmaren e[…]