Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stegev
#1385676
Hej,

Jag kör en V90 CC -19 och noterade häromdagen att vänstra sidospegeln lät och gick väldigt hackigt. Detta släppte dock och den går numera mjukt MEN märkbart segare än den högra.

Lämnade in den på service men serviceteknikern menar att det inte kan göra något åt saken.

Jag undrar om det är några fler som råkat ut för detta?
av stegev
#1385726
Xanthopteryx skrev: ons 17 jun 2020, 12:12 Klart de kan göra något åt det... *suck*
Mycket troligt att något mekaniskt mår dåligt i den.
Så tänkte jag också, nybilsgarantin går ut snart så jag vet inte hur jag ska agera.
av AndS
#1385738
stegev skrev: ons 17 jun 2020, 12:18
Xanthopteryx skrev: ons 17 jun 2020, 12:12 Klart de kan göra något åt det... *suck*
Mycket troligt att något mekaniskt mår dåligt i den.
Så tänkte jag också, nybilsgarantin går ut snart så jag vet inte hur jag ska agera.
Är väl bara att jämföra med en annan V90 om det skiljer och på nytt reklamera till verkstad.
Brukar finns någon ansvarig för "ej nöjda kunder" som du kan fråga efter.
Det många duktiga servicetekniker men några mindre skickliga, du kanske har haft otur i vem du träffat och personlig servicetekniker är ingen garanti för något bara att du fått ett namn.
av LViken
#1385740
Hade det samma med den vänstra yttre backspegeln som hackade när den fälldes in. Började efter 1,5 år. Denna byttes på garantin. Själva kåpan i bilens lackade färg flyttades över antar jag. Nu har även denna bytta yttre backspegel börjat hacka efter cirka 1,5 år. Mina yttre speglar fälls dock inte in så ofta om det kan spela in. Om mekanismen är i något slags lättmetall kan det möjligen vara så att det ärgar och därmed blir strul.
av stegev
#1385775
AndS skrev: ons 17 jun 2020, 13:40
stegev skrev: ons 17 jun 2020, 12:18
Xanthopteryx skrev: ons 17 jun 2020, 12:12 Klart de kan göra något åt det... *suck*
Mycket troligt att något mekaniskt mår dåligt i den.
Så tänkte jag också, nybilsgarantin går ut snart så jag vet inte hur jag ska agera.
Är väl bara att jämföra med en annan V90 om det skiljer och på nytt reklamera till verkstad.
Brukar finns någon ansvarig för "ej nöjda kunder" som du kan fråga efter.
Det många duktiga servicetekniker men några mindre skickliga, du kanske har haft otur i vem du träffat och personlig servicetekniker är ingen garanti för något bara att du fått ett namn.
Jag ringde min servicetekniker och förklarade att ny bil är på intåg och jag har varit trogen BraBil under tre bilar bakåt, därmed kan de inte ifrågasätta min lojalitet mot företaget 😀

Sa även att förtroendet för kvalitén har påverkats om BraBil själva anser att detta är Ok beteende.

De kommer byta hela kåpan som jag förstod.

Tack för all input i denna tråd 🙏
av stegev
#1387410
Lämnade in den och de bytte sidospegel men ”problemet” kvarstår.
Noterade samma beteende på min hyrbil en ny XC90 och börjar tro att det är så på alla volvo bilar.
av Tiimpan
#1387917
stegev skrev: lör 27 jun 2020, 06:54 Lämnade in den och de bytte sidospegel men ”problemet” kvarstår.
Noterade samma beteende på min hyrbil en ny XC90 och börjar tro att det är så på alla volvo bilar.
Har samma på min XC60 MY19 trodde det var fel. Valde att dubbelkolla med min pappas bil också MY19. Ser att det är samma där. Troligen inget fel men har kvar det som en punkt att ha koll på. ;-) :-D
av Sammehjelm
#1389327
Jag upptäckte idag att min högra sidospegel inte fälls ut lika långt som den vänstra. Gäller en v90 my18. Det här resulterar i att den vänstra upplevs som långsammare eftersom den når sitt utfällda läge senare. Min första tanke var att det är ett uppenbart fel på högra sidospegeln eftersom den inte fälls ut hela vägen, men efter att ha funnit den här tråden blev jag tveksam. Det är irriterande eftersom det ser skevt ut framifrån samt att innersidan av kåpan som är ”rak” har samma avstånd mot bilen hela vägen på vänster sida men snett på höger sida. Normalt är väl att det är själva spegelglaset som vinklas mot föraren och inte hela kåpan?

Så min fråga är, fälls era sidospeglar ut lika långt?

Alla seriösa biltjuvar vet också att d[…]

Lös motorlampan och visade det nån felk[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Gick från V60 Black R till xc70 och nå[…]

Hej! Jag har en Volvo XC90 3,2 aut 2007 (facelift)[…]