Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1386467
Lite sent svar, men ja jag har 5-cylindriga varianten.
Och som sagt, när jag hällde i Castrol 0W-30 Ti förra våren så tyckte jag den gick hårdare i motorn, lite mera dieselknack. Men nu går den mjukare med Valvoline oljan.

Köper nog upp mig på 6 liter till och skickar med när den ska in på service i höst.
#1386473
Valvoline FE, Mobil super 3000 VC och Biltemas har allihopa högre VI än Castrol. Så släng inte 800kr på mekonomen eller vad de tar för den oljan. :nerd:
De två förstnämnda är godkända för Volvos Serviceschema, medans Biltemas bara "Möter följande specifikationer: Volvo 95200377." Antagligen inte certifierad då.
Sen hade jag inte kört 3000mil intervall oavsett olja endå. Men det bara jag :-D
#1386515
nästa år kommer det bli beställning på olja från oljemagasinet, så om jag läser rätt är att https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... ct_id=1910 är bättre än Castrol Edge 0W-30 A5/B5?(detta hällde dom på service detta år.. och såg att dom tog 262kr/l för oljan(helvete var dyrt det blivit).. då priset på båda oljorna från oljemagasinet är jämnlika?
#1386539
En Fråga till Ts : Är det med motorljudet på tomgång med öppen huv som du tycker är hårt? - Eller är det väldigt högt/ hårt motorljud i kupen vid körning och acceleration som du stör dig på?

Om det är invändigt kan jag dela med mig av mina erfarenheter... 🙂
#1386600
Millea skrev:En Fråga till Ts : Är det med motorljudet på tomgång med öppen huv som du tycker är hårt? - Eller är det väldigt högt/ hårt motorljud i kupen vid körning och acceleration som du stör dig på?

Om det är invändigt kan jag dela med mig av mina erfarenheter... Bild
Både och. Mjukare gång. Jag är säkert känslig men tycker det gjorde skillnad
#1386657
UnleashFusion skrev:nästa år kommer det bli beställning på olja från oljemagasinet, så om jag läser rätt är att https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... ct_id=1910 är bättre än Castrol Edge 0W-30 A5/B5?(detta hällde dom på service detta år.. och såg att dom tog 262kr/l för oljan(helvete var dyrt det blivit).. då priset på båda oljorna från oljemagasinet är jämnlika?
Bättre är svårt att definiera, tråden handlade om tjockare oljor. Kanske pga att Castrols olja är ganska tunn? :angelo:
Valvoline FE och Mobil 3000 VC är de oljor med högst VI som klarar alla klassningar och är godkända jag hittat.

https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... ct_id=9963 20L Har rätt bra liter pris annars.
#1386771
KalleJ skrev: tis 23 jun 2020, 10:54
UnleashFusion skrev:nästa år kommer det bli beställning på olja från oljemagasinet, så om jag läser rätt är att https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... ct_id=1910 är bättre än Castrol Edge 0W-30 A5/B5?(detta hällde dom på service detta år.. och såg att dom tog 262kr/l för oljan(helvete var dyrt det blivit).. då priset på båda oljorna från oljemagasinet är jämnlika?
Bättre är svårt att definiera, tråden handlade om tjockare oljor. Kanske pga att Castrols olja är ganska tunn? :angelo:
Valvoline FE och Mobil 3000 VC är de oljor med högst VI som klarar alla klassningar och är godkända jag hittat.

https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... ct_id=9963 20L Har rätt bra liter pris annars.
trevligt!, tack. Frågan är.. om man nu köper 20L dunk.. hur länge kan man förvara motoroljan? jag menar motorn till min behöver 4.3L
#1386782
Till Filippo76: På mitt jobb så fyller vi de 5-cylindriga motorerna med Mobil ESP- LV 0w30. Ibland kan det bli Castrol. Jag är väldigt ljudkänslig men har aldrig reflekterat på att en viss olja gör motorn märkbart tystare..

Däremot fick jag för några år sedan ett väldigt högt och besvärande motorljud i min 5 cylindriga V70 d3. Det va värst mellan 1300-2500 varv så man blev ju lite knäpp på det.
Det visade sig att stora delar av vindrutan hade lossnat från limmet och bilen var då 4 år gammal/16000 mil.

Efteråt var det betydligt tystare, ja iaf i ca 1 år, men sen tyckte jag att det började leva om i kupen igen.

Det var ett väldigt dovt och störande ljud som kom igen och värst vid ca 1500-2500 varv, precis de varv man kör på.

En dag fick jag felkod på Map-sensorn (laddtrycksgivaren i intercoolern) och byte den. Nu märkte jag en viss förbättring på motorljudet men körde vidare ett tag tills jag började störa mig igen på motorljudet. Väldigt nära att jag sålde den ...
Bilen gick ganska tyst i motorn när det var kallt ute men blev värre av högre utetemp .
Provade då att byta laddtrycksgivaren som sitter högst upp på insuget och då jävlar hände nått! 🙂
Sedan dess så går den numera himla gött och tyst i motorn för att va en Volvo femma.
Motorn hörs knappt vid körning omkring 100-110 km/ oavsett om jag kör på 4:e , 5:e eller sjätte växeln 🙂.

Bytte även båda laddtrycksgivarna på min brors Xc70 D5 205 hk och han tyckte också att bilen blev piggare och gick tystare efter bytet.. Givarna kan köpas från AUTODOC för ca 500kr st (Bosch) , samma som original ..
#1402530
Millea skrev:Till Filippo76: På mitt jobb så fyller vi de 5-cylindriga motorerna med Mobil ESP- LV 0w30. Ibland kan det bli Castrol. Jag är väldigt ljudkänslig men har aldrig reflekterat på att en viss olja gör motorn märkbart tystare..

Däremot fick jag för några år sedan ett väldigt högt och besvärande motorljud i min 5 cylindriga V70 d3. Det va värst mellan 1300-2500 varv så man blev ju lite knäpp på det.
Det visade sig att stora delar av vindrutan hade lossnat från limmet och bilen var då 4 år gammal/16000 mil.

Efteråt var det betydligt tystare, ja iaf i ca 1 år, men sen tyckte jag att det började leva om i kupen igen.

Det var ett väldigt dovt och störande ljud som kom igen och värst vid ca 1500-2500 varv, precis de varv man kör på.

En dag fick jag felkod på Map-sensorn (laddtrycksgivaren i intercoolern) och byte den. Nu märkte jag en viss förbättring på motorljudet men körde vidare ett tag tills jag började störa mig igen på motorljudet. Väldigt nära att jag sålde den ...
Bilen gick ganska tyst i motorn när det var kallt ute men blev värre av högre utetemp .
Provade då att byta laddtrycksgivaren som sitter högst upp på insuget och då jävlar hände nått! Bild
Sedan dess så går den numera himla gött och tyst i motorn för att va en Volvo femma.
Motorn hörs knappt vid körning omkring 100-110 km/ oavsett om jag kör på 4:e , 5:e eller sjätte växeln Bild.

Bytte även båda laddtrycksgivarna på min brors Xc70 D5 205 hk och han tyckte också att bilen blev piggare och gick tystare efter bytet.. Givarna kan köpas från AUTODOC för ca 500kr st (Bosch) , samma som original ..
Precis bytt till en 2016 D4 som gått 6000 mil. Handlaren gjorde 6000-milaservice innan leverans och hällde då i Mobil ESP LV 0w-30. Är det en vettig olja?
Den har ju Volvoklassning och verkar vara väldigt fokuserad på bränslebesparing.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]