Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Pellix
#1386381
Har en XC60 T8 -20,
Upplever att bilen inte känner av nyckeln speciellt bra när jag försöker låsa/lås upp. Står ändå bredvid låset och har nyckeln i fickan, ibland till och med i handen.
Funkar sämst vid bakluckan, då piper det och jag får göra om runt 50%.
Fungerar alltid bra inne i bilen när jag ska starta.
Någon annan som upplever samma?
Har haft flera volvo med keyless (XC70/XC60I/V90) innan och aldrig upplevt detta...
Har nyckel 2 ligger i facket vid armstödet, kan det störa? Har ju alltid haft så också sen VOC kom. :)
#1386388
Har också en XC60 T8 och har inte märkt av de där, funkar 100% för mig och jag har aldrig nyckeln i handen, endast i jackfickan eller i byxfickan. Har du mobilen i samma ficka? Har du provat med den andra nyckeln?
#1386398
Upplever samma med min V60 CC 2020. Ofta jag inte får upp förardörren för den låser inte upp när jag tar tag i handtaget, riktigt (!) irriterande. Man får prova 2-3 gånger innan den behagar låsa upp bilen.
Bakluckan likaså... Ofta man får ett pip som reaktion när man försöker stänga luckan. Hade inte samma problem med min V90 med keyless.
Och nej, aldrig mobilen i samma ficka. Har alltid bilnyckeln i vä framficka på byxorna, mobilen i hö framficka alternativt i hand. Samma skit oavsett.
#1386406
Upplever samma sak, oftast då mna har andra grejer i fickan. Men ibland även när nyckeln ligger själv, framför allt den automatiska öppningen av bakluckan med foten funkar dåligt, men även
dörrhandtagen. Men tar man "manuellt" och öppnar bakluckan så funkar det alltid.
#1386454
Batterierna som börjar bli dåliga. Blev samma för mig efter bara något halvår med nyckeln. Keyless drar mycket batteri. Den lilla sportnyckeln man får med, den har jag använt nästan oavbrutet i 1 år. Och den är nästan död, varit sådär med räckvidden i något halvår. Och går inte byta batteri i. Pratade med Volvo och de säger att den lilla inte ska användas mer än då och då. Om man använder den hela tiden är det det väntat att den dör efter något år. Det är samma batteri i den som i de vanliga. (men den går inte öppna). Så att de vanliga nycklarna börjar få dålig/sämre räckvidd efter något halvår är väntat.

När jag bytte batteri i vanliga nyckeln som började bli dålig så vart det en jätteskilland. Så det var uppenbarligen batteriet.

Beror såklart på hur mkt man kör också. Jag kör ca 3000 mil per år.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk


Användarvisningsbild
av RmK
#1386462
Den är inte så att du har "badnyckeln" liggandes i handsfacket? ;)
#1386492
Du har alltså en till nyckel ligger i bilen? Det finns ju spärrar som gör att man inte kan låsa in nyckeln i bilen t.ex. så jag kan tänka mig att det kan bete sig konstigt då.
#1386587
Rullarsving skrev: mån 22 jun 2020, 12:43 Batterierna som börjar bli dåliga. Blev samma för mig efter bara något halvår med nyckeln. Keyless drar mycket batteri. Den lilla sportnyckeln man får med, den har jag använt nästan oavbrutet i 1 år. Och den är nästan död, varit sådär med räckvidden i något halvår. Och går inte byta batteri i. Pratade med Volvo och de säger att den lilla inte ska användas mer än då och då. Om man använder den hela tiden är det det väntat att den dör efter något år. Det är samma batteri i den som i de vanliga. (men den går inte öppna). Så att de vanliga nycklarna börjar få dålig/sämre räckvidd efter något halvår är väntat.

När jag bytte batteri i vanliga nyckeln som började bli dålig så vart det en jätteskilland. Så det var uppenbarligen batteriet.

Beror såklart på hur mkt man kör också. Jag kör ca 3000 mil per år.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
Tack, ska ta och byta batteri så får jag se om det blir bättre.
#1386588
RmK skrev: mån 22 jun 2020, 12:55 Den är inte så att du har "badnyckeln" liggandes i handsfacket? ;)
Nej den har jag hemma i huset, men nyckel 2 ligger i facket mellan stolarna. Kanske kan spela roll, men har inte varit några problem med tidigare bilar...
#1386589
fragge skrev: mån 22 jun 2020, 15:40 Du har alltså en till nyckel ligger i bilen? Det finns ju spärrar som gör att man inte kan låsa in nyckeln i bilen t.ex. så jag kan tänka mig att det kan bete sig konstigt då.
Ja, har nyckel 2 ligger i facket mellan stolarna. Har inte haft några liknande problem med tidigare bilar men de kan ju ha förändrat något...
Kan ju prova att ta ur den ett tag och se om det blir bättre.

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]