...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
#1385815
fjohan82 skrev:Då kom äntligen ett lyft av reseavrådan :-)
Svårt dock att nå dessa länder med bil... :bored:
Hoppas på ytterligare ett lyft till 15 juli, annars får man gynna SAS 8-)
Just då är man mitt i vår semester :/ Hmm, man kan ju säg flyga till Frankrike och hyra bil, även en sväng in i Schweiz om inte annat. Annars är väl sverigeplanen att dra längst upp i Sverige via kusten och sedan leta sig ner på andra sidan.
Derank skrev:Förnuftet säger väl ändå att man borde kunna stanna hemma och ta det lungt en sommar, jag är själv inte det minsta orolig över det här Covid och tycker att vissa ågärder är helt uppåt väggarna, men det finns ju faktisk månniskor som mår väldigt dårligt i dessa tider pga oro för att insjukna och för deras skulle kan man väl ta det lungna i år. Hörde från en bekant på Gotland att de vill då gärna inte se en massa turister i år men det verkar bli en anstorming utan dess like.

Låt det hela lägga sig och folk vänjas och förhoppningsvis kommer något vaccin nästa år och sedan kan vi börja förflytta oss normallt igen.
Så klart ska man ha hjärnan med sig och inte bete sig hur som helst om man reser, precis som hemma. Men anser att så länge folk håller sig inom det tillåtna så är det ok.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1385960
fjohan82 skrev:Då kom äntligen ett lyft av reseavrådan :-)
Svårt dock att nå dessa länder med bil... :bored:
Hoppas på ytterligare ett lyft till 15 juli, annars får man gynna SAS 8-)
Efter att ha läst lite mer idag tolkar jag det som att man kan köra genom Tyskland men får enbart färdas där och inte turista för att komma till säg Frankrike eller Schweiz. Reseförsäkringen gäller som vanligt men sätts ur spel om man insjuknar i viruset och söker vård för dess symptom där. Man kan dock insjukna i viruset i de andra länderna och reseförsäkringen gäller fullt ut.

Anser själv att man bör dock göra sin resa med mer försiktighet då sjukhus kan ha högre belastning än annars.

Som skåning kommer man även obehindrat in i Danmark nu med :P
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1385962
Micce1980 skrev: tor 18 jun 2020, 22:12
fjohan82 skrev:Då kom äntligen ett lyft av reseavrådan :-)
Svårt dock att nå dessa länder med bil... :bored:
Hoppas på ytterligare ett lyft till 15 juli, annars får man gynna SAS 8-)
Efter att ha läst lite mer idag tolkar jag det som att man kan köra genom Tyskland men får enbart färdas där och inte turista för att komma till säg Frankrike eller Schweiz. Reseförsäkringen gäller som vanligt men sätts ur spel om man insjuknar i viruset och söker vård för dess symptom där. Man kan dock insjukna i viruset i de andra länderna och reseförsäkringen gäller. Man bör dock göra sin resa med mer försiktighet då sjukhus kan ha högre belastning än annars.

Som skåning kommer man även obehindrat in i Danmark nu med :P
Aha... Ja, lite rysk roulette då ;-)
Danmark strategi låter märklig, det har mig veterligen inte framgått hur de ska kolla upp var man bor.
Slå på bilens reg.nummer kommer man inte långt med och slå på personnummer är väl inga register danskar har tillgång till?
Södermanland, som de öppnar upp för, hade ju stora problem tidigare med antalet smittade. Visste inte att de har kommit så pass till rätta med det att nivån faller Danmark i smaken. Och de från Västerbotten välkomnas också, kan inte vara vanligt att man åker därifrån till Danmark i ett svep utan att träffa andra människor.
Nåväl, följer utvecklingen med spänning :-)
Användarvisningsbild
av Derank
#1386373
vill det sig illa riskerar man ju att bli fast i ett land, jag är övertygad om att minsta lilla statistiken börjar dra åt fel hål i de länder som nu börjat öppna upp, slår de igen med kort varsel. Alla gör såklart som man vill men man bör nog tänka sig för både en och två gånger. personligen skulle jag då inte ge mig ut på varken bil, båt el flygresa denna sommar utanför sveriges gränser. Får bli till att slås med myggen vid fiskevattnet, om det nu inte blir 30grader varmt hela sommaren för då blir det jobbigt i skogen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1386436
Så är det ju....

Men det är ju stor skillnad om man sitter på Kanarieöarna med flyg hem om 14 dagar utan att kunna åka hem tidigare och det börjar hända saker, mot att man tagit bilen till Berlin och kan slänga sig i bilen och bränna hem direkt under natten om det börjar röra på sig.

Flyg, tåg, buss osv skulle jag över huvudtaget inte vilja sätta mig i med en massa medresenärer alldeles inpå. Det enda jag kan tänka mig är egen bil.
Användarvisningsbild
av Derank
#1387998
Ja, nu verkar stockholmarna invadera Vemdalen osv igen.......herregud alltså....Ska det vara så svårt

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Micce1980
#1388006
Derank skrev:Ja, nu verkar stockholmarna invadera Vemdalen osv igen.......herregud alltså....Ska det vara så svår
Ja och fler lär det bli :-D
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1388012
Micce1980 skrev: tis 30 jun 2020, 19:15
Derank skrev:Ja, nu verkar stockholmarna invadera Vemdalen osv igen.......herregud alltså....Ska det vara så svår
Ja och fler lär det bli :-D
Nähä... ;-)
Ni skulle ha sett hur det såg ut under förra veckans värme, det var över 1 mils kö ut mot skärgården (Värmdö) i (vill minnas) lördags.
Detta höll i sig mellan typ 9 och 16, jag fattar inte hur folk orkar.
Sen ligger de där och trängs på nån strand eller klippa och svettas, med följden att de får Corona/Covid19... :bored:
Nu börjar även studentfesterna ge resultat, så att säga.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1388039
@fjohan82, Därför man skaffade sig en takterass som man kan hålla sig på, men väl i bilkön höll de ju bra avstånd, individerna alltså bilarna höll säkert inte tillräckligt avstånd :-) Men vet i f-n om jag inte haft en släng av det, hoppas det och är man immun sedan vore ju det kalas, annars vill jag då ha det snarast så är det överstökat, hoppas jag. Hur som rör ju sig folk inom de regler som finns, jag med
av DoktorJon
#1388043
Micce1980 skrev:@fjohan82, Därför man skaffade sig en takterass som man kan hålla sig på, men väl i bilkön höll de ju bra avstånd, individerna alltså bilarna höll säkert inte tillräckligt avstånd :-) Men vet i f-n om jag inte haft en släng av det, hoppas det och är man immun sedan vore ju det kalas, annars vill jag då ha det snarast så är det överstökat, hoppas jag. Hur som rör ju sig folk inom de regler som finns, jag med
Har svårt att förstå det där med att hoppas att man blir sjuk så blir man av med det? Blir du sjuk kommer du att smitta andra. Och ju fler som smittas desto fler kommer avlida - riskgrupper, äldre osv.
Jag vill inte att fler dör och förhoppningsvis vill ingen annan det heller. Så håll dig frisk istället.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 15

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]